Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2009

ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-Ο ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΛΑΤΗΣ (1)


Ο Αλεξανδρος γεννηθηκε την εκτη ημερα του μηνος Εκατομβαιωνα(μεσα Ιουλιου-μεσα Αυγουστου)του 356 π.Χ.,την ιδια ημερα που ο παρανοικος Ηροστρατος πυρπολησε τον ναο της Αρτεμιδος στην Εφεσο.Η γεννηση του συνδεθηκε με μια σειρα πραγματικων γεγονοτων αλλα και θρυλων.Ο Φιλιππος που μολις ειχε κυριευσει την Ποτιδαια, ελαβε την ιδια ημερα αλλα δυο χαρμοσυνα αγγελματα.Οι Ιλλυριοι ειχαν ηττηθει απο τον στρατηγο του Παρμενιωνα,και ενας απο τους αναβατες που ειχε στειλει στους Ολυμπιακους Αγωνες ειχε επιτυχει πρωτη νικη.Εντυπωσιασμενος απο τις συμπτωσεις ο Φιλιππος εσπευσε να συμβουλευθει τους μαντεις και τους οιωνοσκοπους της αυλης οι οποιοι τον διαβεβαιωσαν οτι το παιδι που γεννηθηκε θα ειναι αηττητο, αφου η γεννηση του συνεπεσε με τοσο μεγαλες νικες.Λεγεται επισης οτι οι ιερεις του ναου της Αρτεμιδος στην Εφεσο, που πυρποληθηκε την ημερα εκεινη, προφητευσαν οτι γεννηθηκε αυτος που θα προξενουσε μεγαλες συμφορες στην Ασια.Οι θρυλοι ομως σχετικα με την γεννηση του Αλεξανδρου δεν σταματουν εδω.Συμφωνα με εναν αλλο θρυλο, ο Φιλιππος ζητησε χρησμο απο τους Δελφους σχετικα με τον γιο του, για να λαβει την απαντηση οτι ο Αλεξανδρος ηταν γιος του Αμμωνα!Επισης αναφερεται ενα οραμα του Φιλιππου, οπου ο ιδιος σφραγισε την κοιλια της Ολυμπιαδας με σφραγιδα που ειχε την μορφη λεοντος.Ολοι αυτοι οι θρυλοι φυσικα ηταν μεταγενεστεροι της γεννησης του Αλεξανδρου και εκπορευθηκαν απο την αναγκη να δικαιολογηθουν οι πραξεις του, πραξεις σπουδαιες, που δεν μπορουσαν να αποδοθουν σε εναν κοινο θνητο, αλλα σε ημιθεο, η εστω, σε εναν επιλεγμενο απο τους θεους θνητο. Ο Αλεξανδρος θεωρειτο, μεσω του πατερα του, απογονος του Ηρακλη και μεσω της μητερας του απογονος του Αχιλλεα.Ετσι απο πολυ νωρις ο νεαρος Αλεξανδρος ανηγαγε τους δυο αυτους ηρωες σε προτυπα του.Ως παιδι ο Αλεξανδρος ηταν εξαιρετικα περιεργος φιλομαθης.Ενδιαφεροταν για καθετι το ανθρωπινο, οπως αναφερει ο Πλουταρχος.Ηταν φιλοτιμος με υψηλο και μεγαλοψυχο φρονημα.Παραλληλα ομως ηταν οξυθυμος και βιαιος καποιες φορες.Ηθελε να επιτυχει επιτευγματα μεγαλα, δεν τον ενδιεφεραν τα μικρα και τετριμμενα.Αγαπουσε τους γονεις του, ετρεφε ομως μεγαλυτερη αδυναμια στην μητερα του.Απο πολλυ μικρος βρισκοταν διπλα στον πατερα του παρακολουθωντας τη διακυβερνηση του κρατους.Οταν καποια φορα ο Φιλιππος απουσιαζε και εφθασαν στην Μακεδονια πρεσβεις του Βασιλια των Περσων, ο νεαρος Αλεξανδρος τους δεχθηκε με ευγενεια και συνεχως τους ρωτουσε για τον Βασιλια της Περσιας, για τον στρατο του, για τον τροπο που ο στρατος πολεμουσε, για τους δρομους στην Ασια, για τους διαφορους λαους που συγκροτουσαν την Αυτοκρατορια, για τα ηθη και τα εθιμα τους.Οι πρεσβεις δεν μπορουσαν να μην εντυπωσιασθουν και να μην θαυμασουν αυτο το προικισμενο παιδι, που η ρητορικη του δεινοτητα και η πολυπραγμοσυνη του τους ειχε καταπληξει.Οι αθλητικες εκδηλωσεις δεν προκαλουσαν το ενδιαφερον του Αλεξανδρου.Οταν καποτε τον προκαλεσαν να λαβει μερος στους Ολυμπιακους Αγωνες - γιατι ηταν πολλυ ταχυς στους δρομους - απαντησε οτι θα συμμετειχε μονο αν οι συναγωνιστες του ηταν βασιλιαδες.Διακρινοταν παντως στις ιππικες ασκησεις.
Read more »

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2009

Ίχνη νερού κρυβόταν στις ερήμους της Σελήνης

Η Σελήνη είναι πιο ξηρή από κάθε έρημο στη Γη, τελικά όμως δεν είναι τελείως στεγνή. Τρεις πρόσφατες διαστημικές αποστολές ανίχνευσαν ίχνη υγρασίας, μια εντυπωσιακή ανακάλυψη στην οποία ακόμα και οι υπεύθυνοι των οργάνων δήλωναν δύσπιστοι.

Ίχνη νερού είχαν ανιχνευθεί σε δείγματα που έφεραν από το φεγγάρι οι αποστολές Apollo τις δεκαετίες του '60 και του '70, τότε όμως οι επιστήμονες είχαν απορρίψει τα ευρήματα ως μόλυνση από υγρασία στη Γη. Μέχρι σήμερα, οι πλανητολόγοι νόμιζαν ότι νερό υπάρχει μόνο σε ορισμένους κρατήρες του νότιου πόλου που παραμένουν σε αιώνιο σκοτάδι.

«Ως ένα βαθμό [τα δείγματα] μας είχαν ξεγελάσει» σχολιάζει ο Λάρι Τέιλορ του Πανεπιστημίου του Τενεσί, μέλος μίας από τις τρεις ερευνητικές ομάδες που δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους την Πέμπτη στο κορυφαίο περιοδικό Science.

Οι ερευνητές διασταύρωσαν τα φασματικά δεδομένα από δύο αμερικανικές και μια ινδική αποστολή στη Σελήνη και εκτιμούν ότι δύο λίτρα εδάφους περιέχουν περίπου μια σταγόνα νερού.

«Όταν λέμε 'νερό στη Σελήνη' δεν εννοούμε λίμνες, ωκεανούς ή έστω νερόλακους. Νερό στη Σελήνη σημαίνει μόρια νερού [...] που αλληλεπιδρούν με μόρια βράχων και σκόνης, ειδικά στα ανώτερα χιλιοστά της σεληνιακής επιφάνειας» διευκρίνισε η Κάρλι Πίτερς του Πανεπιστημίου Brown στο Ρόουντ Αϊλαντ, επικεφαλής της πρώτης μελέτης.

Η Πίτερς και οι συνεργάτες της εξέτασαν μετρήσεις του ινδικού σκάφους Τσαντραγιάν-1, το οποίο τέθηκε πέρυσι σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη και σταμάτησε να λειτουργεί πριν από ένα μήνα. Τα όργανα του σκάφους κατέγραψαν απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας στο μήκος κύματος που αντιστοιχει στο χημικό δεσμό ανάμεσα στο οξυγόνο και το υδρογόνο.

Οι μετρήσεις υποδηλώνουν την ύπαρξη νερού (H2O2) και ριζών υδροξυλίου (-OH).

Δύο άλλες ερευνητικές ομάδες επιβεβαίωσαν την ανακάλυψη σε φασματικά δεδομένα που μετέδωσε το αμερικανικό Deep Impact, το οποίο πέρασε κοντά από τη Σελήνη τον Ιούνιο, καθ' οδόν προς ένα κομήτη, αλλά και το επίσης αμερικανικό Cassini, το οποίο πέρασε από το φεγγάρι πριν δέκα χρόνια και τώρα μελετά το σύστημα του Κρόνου.

Τα δεδομένα εξέπληξαν τους επιστήμονες, ωστόσο η πιθανότατα τρία διαστημικές αποστολές να μεταδώσουν τις ίδιες λανθασμένες μετρήσεις είναι πρακτικά μηδενική.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι [το νερό] υπάρχει εκεί. Είναι αδιαμφιβήτητο» εκτίμησε η Δρ Πίτερς.

Η ερευνήτρια εικάζει ότι το νερό είτε έφτασε στη Σελήνη με κομήτες, είτε σχηματίζεται διαρκώς στην επιφάνειά του από ιόντα υδρογόνου που μεταφέρει ο ηλιακός άνεμος.

Περισσότερα στοιχεία για το νερό της Σελήνης αναμένονται από την αποστολή LCROSS της NASA, της οποίας το ένα σκέλος θα συντριβεί ελεγχόμενα στην επιφάνεια του φεγγαριού τον Οκτώβριο σε μια προσπάθεια να εκτινάξει σταγονίδια.

Read more »

Πάγος ανακαλύφθηκε μέσα σε «εύκρατους» κρατήρες του Αρη

Ουάσινγκτον



Ο Αναγνωριστικός Δορυφόρος του Αρη (MRO) ανακάλυψε πάγο νερού μέσα σε κρατήρες πρόσκρουσης στο μέσο της απόστασης ανάμεσα στο βόρειο πόλο και τον ισημερινό του πλανήτη, αναφέρουν ερευνητές της NASA στο περιοδικό Science.

Πάγος είναι γνωστό ότι υπάρχει στους πόλους του πλανήτη, καθώς και μέσα στο υπέδαφος σε μεσαία γεωγραφικά πλάτη, μέχρι σήμερα όμως δεν είχε εντοπιστεί εκτεθειμένος στην επιφάνεια σε τέτοιες «εύκρατες» περιοχές του πλανήτη.

Η ανακάλυψη σημαίνει ότι «το πρόσφατο κλίμα του Αρη ήταν πιο υγρό από αυτό που βλέπουμε σήμερα» σχολίασε ο Σέιν Μπερν, συνεργάτης της αποστολής MRO και καθηγητής Πλανητικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα.

Πέρυσι, το ραντάρ του Αναγνωριστικού Δορυφόρου είχε εντοπίσει ενδείξεις για παγετώνες θαμμένους κάτω από την επιφάνεια σε μεσαία γεωγραφικά πλάτη.

Τώρα, ανίχνευσε πάγο νερού μέσα σε πέντε κρατήρες πρόσκρουσης που έχουν μέγεθος από όσο ένα δωμάτιο όσο ένα μικρό σπίτι.

Το λευκό στρώμα πάγου ήταν εμφανέστερο στη διάρκεια του αρειανού χειμώνα, ενώ το καλοκαίρι μεγάλο μέρος του εξαχνώθηκε, δηλαδή μετατράπηκε απευθείας από στερεό σε αέριο λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας και πίεσης.

Το φασματόμετρο του σκάφους επιβεβαίωσε σε έναν από τους κρατήρες ότι το λευκό υλικό είναι πάγος νερού, και όχι ξηρός πάγος, δηλαδή πάγος διοξειδίου του άνθρακα.

Read more »

Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2009

ΡΗΤΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΟΦΩΝ

Τον φιλεοντα φιλειν,και το προσιοντι προσειναι(μεταφρ.)Να αγαπας αυτον που σε αγαπα,και να καλοδεχεσαι αυτον που ομοια κανει για σενα.ΗΣΙΟΔΟΣ Αγαπα τον πλησιον μικρα ελαττουμενος(μεταφρ.)Αγαπα τον πλησιον σου και με μικρη ζημια σε βαρος δικος σου.ΘΑΛΗΣ Ους τρεφεις αγαπα(μεταφρ.)Να αισθανεσαι αγαπη γι'αυτους που μεγαλωνεις.ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ Ουτοι συνεχθειν,αλλα συμφιλειν εφυν(μεταφρ.)Γεννηθηκα για να αγαπω και οχι να τρεφω μιση.ΣΟΦΟΚΛΗΣ Αγαπη ακαιρος ισον εστι τω μισειν(μεταφρ.)Αγαπη που δεν εκφραζεται στην καταλληλη στιγμη μοιαζει σα να 'ναι μισος.ΣΩΚΡΑΤΗΣ Ει αναγκαιον ην αδικειν η αδικεισθαι,ελοιμην αν μαλλον αδικεισθαι η αδικειν(μεταφρ.)Αν ηταν αναγκη να αδικω τον αλλον παρα να αδικιεμαιο ιδιος, θα προτιμουσα να αδικιεμαι παρα να αδικω.ΠΛΑΤΩΝ Ουκ ακαιρα λεγειν(μεταφρ.)Μην λες λογια που δεν τα επιτρεπει η περισταση.ΑΙΣΧΥΛΟΣ Εστω δη το αδικειν το βλαπτειν (τινα) εκοντα παρα τον νομον(μεταφρ.)Αδικια ειναι το να βλαπτη κανεις με τη θεληση του τον αλλο καταπατωντας (ετσι) το νομο.ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Read more »

Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2009

Φαρμακολογία και Αστρονομία στην Οδύσσεια

Για πολλούς αιώνες τα ομηρικά έπη θεωρούνταν απλή καταγραφή μύθων των Ελλήνων της προϊστορικής εποχής, έως ότου ο Σλίμαν, στηριζόμενος σε πληροφορίες από την Ιλιάδα, κατόρθωσε να εντοπίσει τα ερείπια της αρχαίας Τροίας. Από την εποχή εκείνη τα ομηρικά έπη αντιμετωπίζονται με περισσότερη προσοχή από τον επιστημονικό κόσμο και αποτελούν πολλές φορές έναυσμα για ερευνητικές προσπάθειες. Ειδικότερα η Οδύσσεια έχει προσελκύσει για περισσότερα από 100 χρόνια το ενδιαφέρον επιστημόνων από πολλούς κλάδους των φυσικών επιστημών, όπως για παράδειγμα η Γεωλογία, η Παλαιοντολογία, η Φαρμακολογία και η Αστρονομία. Ο λόγος είναι ότι η Οδύσσεια περιέχει πληροφορίες για την Εποχή του Σιδήρου, που είναι μεταγενέστερη από την Εποχή του Χαλκού στην οποία αναφέρεται η Ιλιάδα. Ετσι κατά τεκμήριον μεταφέρει μεταγενέστερες και άρα πιο προηγμένες επιστημονικές και τεχνολογικές γνώσεις.

Ο πρώτος που προσπάθησε να «διαβάσει» τα ομηρικά έπη με το μάτι ενός επιστήμονα των φυσικών επιστημών φαίνεται ότι ήταν ο Κωνσταντίνος Ζέγγελης, καθηγητής της Χημείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ο Ζέγγελης δημοσίευσε στα τέλη του προπερασμένου αιώνα ένα βιβλίο με τίτλο «Η επιστήμη της φύσεως παρ΄ Ομήρω», το οποίο επανεκδόθηκε πρόσφατα από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Δεν είναι τυχαία η εμπλοκή ενός χημικού σε αυτό το θέμα, αφού στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια αναφέρονται πάμπολλα θέματα που άπτονται της Χημείας. Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα αναφέρεται στο αντίδοτο που έδωσε ο Ερμής στον Οδυσσέα για να εξουδετερώσει το μαγικό φίλτρο της Κίρκης, με το οποίο αυτή είχε μεταμορφώσει τους άνδρες του Οδυσσέα σε χοίρους. Ο Ομηρος αναφέρει ότι, καθώς ο Οδυσσέας πήγαινε προς το παλάτι της Κίρκης για να σώσει τους συντρόφους του, τον συνάντησε ο Ερμής, ο οποίος του έδωσε το φυτό «μώλυ», που ήταν το αντίδοτο για το φίλτρο της Κίρκης. Ο Ομηρος δεν δίνει καμία άλλη πληροφορία για αυτό το φυτό, εκτός από το ότι έχει άσπρα άνθη, μαύρη ρίζα και ξεριζώνεται δύσκολα. Η άποψη που έχει επικρατήσει σήμερα είναι ότι το «φίλτρο» της Κίρκης ήταν ένα μείγμα αντιχολινεργικών ουσιών, όπως η ατροπίνη και η σκοπολαμίνη, που προκαλούν παραισθήσεις. Επομένως το μώλυ θα έπρεπε να περιέχει ένα αντιχολινεργικό αντίδοτο. Στη βιβλιογραφία αναφέρονται δύο φυτά που έχουν μαύρη ρίζα, λευκά άνθη και περιέχουν αντιχολινεργικά αντίδοτα: ογάλανθος ο χιονώδηςκαι οελλέβορος. Τα φαρμακολογικά χαρακτηριστικά του γάλανθου ταιριάζουν περισσότερο στη δράση του μώλυ, αλλά ο ελλέβορος έχει μεγαλύτερο

Ο Οδυσσέας σκοτώνει τους μνηστήρες της Πηνελόπης, οι δύο πλευρές ερυθρόμορφου αγγείου (σκύφου)
ριζικό σύστημα και άρα είναι δυσκολότερο να ξεριζωθεί.

Το σημαντικότερο φυσικά σημείο της Οδύσσειας είναι η επιστροφή του ήρωα στην «Ιθάκη». Το όνομα του νησιού είναι σε εισαγωγικά, επειδή κατ΄ αρχήν δεν είμαστε σίγουροι αν η ομηρική Ιθάκη είναι το νησί που γνωρίζουμε σήμερα με αυτό το όνομα. Αν και η επικρατούσα γενικά άποψη είναι ότι η σημερινή Ιθάκη είναι όντως το νησί του Οδυσσέα, υπάρχουν και «αιρετικές» απόψεις που τοποθετούν την ομηρική Ιθάκη σε άλλα νησιά του Ιονίου Πελάγους. Πιο πρόσφατη είναι αυτή μιας βρετανικής ομάδας, που διαπίστωσε ότι η χερσόνησος της Παλλικής στην Κεφαλλονιά ήταν παλαιότερα ανεξάρτητο νησί και θα μπορούσε, έτσι, να είναι
Ο Οδυσσέας με τη βοήθεια του Ερμή μεταμορφώνει τους συντρόφους του πάλι σε ανθρώπους
η ομηρική Ιθάκη. Πέρα από την ταυτοποίηση όμως της πατρίδας του Οδυσσέα, πολύ σημαντικό στοιχείο είναι και η χρονολόγηση της ημέρας της επιστροφής του, αφού έτσι μπορεί να διασταυρωθεί με ανεξάρτητο τρόπο η χρονολόγηση της καταστροφής της Τροίας.

Στην Οδύσσεια περιγράφεται με ασυνήθιστα πολλές λεπτομέρειες η τελική φάση της επιστροφής του Οδυσσέα στην Ιθάκη, με βασικότερο στοιχείο το γεγονός ότι την ημέρα που σκοτώνει τους μνηστήρες της Πηνελόπης καταγράφεται και ένα ασυνήθιστο γεγονός, που θεωρείται η αρχαιότερη καταγραφή ολικής ηλιακής έκλειψης. Σε μετάφραση των Καζαντζάκη- Κακριδή ο μάντης Θεοκλύμενος λέει στους μνηστήρες:«Η αυλή πλημμύρισε ίσκιους, που ξεκινούν στα μαύρα Τρίσκοτα να κατεβούν,κι ο γήλιος από τα ουράνια εχάθη, κι άπλωσε βαριά καταχνιά ολούθε!» . Οι ολικές ηλιακές εκλείψεις είναι σχετικά σπάνιο γεγονός σε έναν συγκεκριμένο τόπο, αφού συμβαίνουν κατά μέσον όρο μία φορά κάθε 360 χρόνια. Επομένως, αν περιορίσει κανείς την περιοχή από την οποία η έκλειψη αυτή φαινόταν ως ολική, θα μπορούσε ίσως να εντοπίσει μια «λογική» ημερομηνία για την ημέρα που συνέβη. Στη διαδικασία αυτή υπεισέρχονται και οι υπόλοιπες πληροφορίες που δίνει ο Ομηρος. Κατ΄ αρχήν ο Ερμής ταξιδεύει δυτικά ως την Ωγυγία και, αφού υποδεικνύει στην Καλυψώ να αφήσει τον Οδυσσέα να επιστρέψει στην πατρίδα του, επιστρέφει ανατολικά. Μετά την αναχώρηση του Ερμή ο Οδυσσέας σαλπάρει με το πλοίο του και ακολουθεί τις οδηγίες της Καλυψούς, πλέοντας έτσι ώστε να παρατηρεί τις Πλειάδες και τον αστερισμό του Βοώτη και έχοντας τη Μεγάλη Αρκτο στα αριστερά του. Στη συνέχεια, περνώντας από το νησί των Φαιάκων, φθάνει στην Ιθάκη όταν ο πλανήτης Αφροδίτη είναι ορατός ως Αυγερινός. Αν ταυτοποιήσουμε τον Ερμή με τον ομώνυμο πλανήτη, τότε όλα τα παραπάνω στοιχεία, δηλαδή η απομάκρυνση του Ερμή δυτικά του Ηλίου και η στροφή του προς ανατολάς, η ταυτόχρονη θέση Πλειάδων και Βοώτη πάνω από τον ορίζοντα και η εμφάνιση της Αφροδίτης ως Αυγερινού συμπίπτουν ταυτόχρονα μία φορά κάθε 2.000 χρόνια! Επειδή είναι ήδη γνωστό από τις αρχαιολογικές ανασκαφές της Τροίας πως η καταστροφή της πόλης συντελέστηκε γύρω στο 1190 π.Χ., είναι φανερό ότι αν κοντά σε αυτή τη χρονιά υπήρξε μια τέτοια «σύμπτωση», το γεγονός αυτό δεν μπορεί να σημαίνει τίποτε περισσότερο από μια ανεξάρτητη επιβεβαίωση της χρονολογίας της καταστροφής της Τροίας. Οι υπολογισμοί δείχνουν ότι όντως μία από τις φορές που όλα τα γεγονότα που περιγράφονται στην Οδύσσεια συνέβησαν ταυτόχρονα ήταν την άνοιξη του 1178 π.Χ., οπότε καταλήγουμε σε ένα πολύ ακριβές συμπέρασμα: ο Οδυσσέας σκότωσε τους μνηστήρες της Πηνελόπης στις 16 Απριλίου 1178 π.Χ., οπότε η καταστροφή της Τροίας είχε συμβεί δέκα χρόνια πριν, όσο διήρκεσαν οι περιπέτειες του Οδυσσέα, δηλαδή το 1188 π.Χ. Το συμπέρασμα δεν αλλάζει αν η ομηρική Ιθάκη μετακινηθεί στη χερσόνησο της Παλλικής, επειδή οι δύο τοποθεσίες απέχουν πολύ λίγο μεταξύ τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι οκτώ αρχαίοι συγγραφείς, μεταξύ των οποίων ο Πλάτωνας, ο Ερατοσθένης και ο Ηρόδοτος, έχουν δώσει τις δικές τους εκτιμήσεις για τη χρονολογία της καταστροφής της Τροίας, από τις οποίες εντυπωσιακά κοντά στον παραπάνω υπολογισμό πέφτει η εκτίμηση του Ερατοσθένη, που ήταν 1184 π.Χ.!

Ο κ. Χάρης Βάρβογλης είναι καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Read more »

Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου 2009

Η γάτα του Schroedinger και κβαντική θεωρία

Η γάτα βρίσκεται σε ένα κουτί, όπου ένα φωτόνιο που εκπέμπεται συναντά ένα ημιεπαργυρωμένο καθρέπτη, από όπου το μέρος της κυματοσυνάρτησης του φωτονίου που τον διαπερνά πέφτει σε έναν ανιχνευτή ο οποίος, αν ενεργοποιειθεί, αυτόματα πυροδοτεί ένα όπλο και σκοτώνει το γάτο. Εαν αποτύχει να ανιχνεύσει το φωτόνιο ο ανιχνευτής, τότε η γάτα είναι ζωντανή.
Η γάτα του τίτλου μας είναι φανταστικό ζώο, αλλά ο Schroedinger ήταν πραγματικό πρόσωπο. Ο Erwin Schroedinger ήταν γερμανός επιστήμονας που συνέβαλε ουσιαστικά στην ανάπτυξη των εξισώσεων στα μέσα της δεκαετίας 1920,του κλάδου των επιστημών που σήμερα είναι γνωστός ως κβαντομηχανική. Το 1935 ο Erwin Schroedinger πρότεινε ένα διάσημο νοητικό πείραμα στο οποίο μια γάτα ήταν κάπως και ζωντανή και νεκρή συγχρόνως. Ο Schroedinger προσπαθούσε να καταδείξει τους περιορισμούς της κβαντομηχανικής: τα κβαντικά σωματίδια όπως τα άτομα μπορούν να είναι σε δύο ή περισσότερες διαφορετικές κβαντικές καταστάσεις συγχρόνως αλλά βέβαια, υποστήριζε, ένα κλασσικό αντικείμενο φτιαγμένο από μεγάλο αριθμό ατόμων, όπως μια γάτα, δεν θα μπορούσε να είναι σε δύο διαφορετικές καταστάσεις. Αλλά τον Ιούλιο του 2000 ο Jonathan Friedman και συνεργάτες του από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (SUNY) έχουν καταδείξει μιά μακροσκοπική κατάσταση για τη γάτα του Schrodinger για πρώτη φορά.
Η κβαντομηχανική θεωρία είναι το σημαντικότερο επίτευγμα της επιστήμης, πολύ σημαντικότερο και με πολύ μεγαλύτερες απευθείας πρακτικές εφαρμογές απ' ό,τι η θεωρία της σχετικότητας. Και επιπλέον, κάνει μερικές πολύ παράξενες προβλέψεις. Ο κόσμος της κβαντομηχανικής είναι στην πραγματικότητα τόσο περίπλοκος, ώστε ακόμη και ο Αlbert Einstein τον έβρισκε ακατανόητο και αρνιόταν να αποδεχθεί όλες τις συνέπειες της θεωρίας που ανέπτυξαν ο Schroedinger και οι συνεργάτες του. 0 Αlbert Einstein, όπως και πολλοί άλλοι επιστήμονες, θεωρούσε προτιμότερο να πιστεύει ότι οι εξισώσεις της κβαντομηχανικής ήταν περισσότερο ένα είδος μαθηματικού τρικ, το οποίο απλώς τύχαινε να είναι εύλογος οδηγός της συμπεριφοράς των ατομικών και υποατομικών σωματιδίων, αλλά ο οποίος απέκρυπτε κάποια βαθύτερη αλήθεια που αντιστοιχούσε περισσότερο προς την καθημερινή μας αίσθηση της πραγματικότητας. Διότι αυτό που λέει η κβαντομηχανική είναι ότι τίποτε δεν μας είναι γνωστό και ότι δεν μπορούμε να πούμε τίποτε για το τι κάνουν τα αντικείμενα όταν δεν τα παρατηρούμε. Η μυστηριώδης γάτα του Schroedinger επινοήθηκε για να κάνει σαφή τη διαφορά μεταξύ του κβαντικού και του καθημερινού κόσμου.

Οι παράξενες ιδιότητες της κβαντομηχανικής

Στην περιοχή της κβαντομηχανικής οι νόμοι της φυσικής όπως τους γνωρίζουμε από την καθημερινή εμπειρία παύουν πλέον να ισχύουν. Τα γεγονότα κυβερνώνται από τις πιθανότητες. Ενα ραδιενεργό άτομο, για παράδειγμα, θα μπορούσε να αποσυντεθεί εκπέμποντας ένα ηλεκτρόνιο, όπως ακριβώς θα μπορούσε και να μην το κάνει. Είναι δυνατόν να δημιουργήσουμε μια πειραματική διάταξη με τέτοιο τρόπο, ώστε να υπάρχει πιθανότητα ακριβώς 50-50 ένα άτομο κάποιου ραδιενεργού υλικού να αποσυντεθεί σε καθορισμένη χρονική στιγμή και ένας ανιχνευτής να καταγράψει το γεγονός όταν πράγματι συμβεί. 0 Schroedinger, το ίδιο αναστατωμένος από τις συνέπειες της κβαντικής θεωρίας όπως και ο Einstein, προσπάθησε to 1935 να δείξει τον παραλογισμό αυτών των συνεπειών, επινοώντας ένα φανταστικό πείραμα στο οποίο μια γάτα τίθεται σε μιά κβαντική υπέρθεση ζωντανών και νεκρών καταστάσεων.
Συγκεκριμμένα για τις ανάγκες του νοητικού πειράματος μιά ζωντανή γάτα τοποθετείται σε κάποιο κλειστό δωμάτιο, ή κουτί που περιέχει ένα ραδιενεργό ύλικό, μαζί με μια φιάλη δηλητήριου, έτσι διαρυθμισμένα ώστε αν η ραδιενεργός αποσύνθεση πράγματι συνέβαινε να σπάσει η φιάλη με το δηλητήριο και να πεθάνει η γάτα. Στον καθημερινό μας κόσμος υπάρχει μια πιθανότητα 50-50 η γάτα να πεθάνει, και χωρίς να κοιτάξουμε στο εσωτερικό του κουτιού μπορούμε να πούμε, αρκετά εύκολα, ότι η γάτα που βρίσκεται μέσα είναι είτε ζωντανή είτε νεκρή.
Που όμως συναντούμε την παραξενιά του κβαντικού κόσμου; Σύμφωνα με τη θεωρία, καμιά από τις δύο δυνατότητες που υπάρχουν για το υλικό, και επομένως και για τη γάτα, δεν είναι πραγματική, εκτός και αν παρατηρηθεί. Η ατομική αποσύνθεση ούτε έχει συμβεί ούτε δεν έχει συμβεί και η γάτα ούτε έχει πεθάνει ούτε ειναι ζωντανή, μέχρις ότου κοιτάξουμε στο εσωτερικό του κουτιού και δούμε τι έγινε!
Οι θεωρητικοί που αποδέχονται την καθαρή εκδοχή της κβαντομηχανικής ισχυρίζονται ότι η γάτα υπάρχει σε κάποια απροσδιόριστη κατάσταση, ούτε ζωντανή ούτε νεκρή, έως ότου κάποιος παρατηρητής κοιτάξει στο κουτί και δει πώς παν τα πράγματα. Τίποτε δεν είναι πραγματικό, εκτός εάν παρατηρείται.
Η ιδέα ήταν ανάθεμα μεταξύ άλλων και για τον Einstein. Σε ό, τι αφορά τη μη πραγματική κατάσταση της γάτας του Schroedinger, την είχε απορρίψει, υιοθετώντας ότι θα έπρεπε να υπάρχει κατά βάθος κάποιος ωρολογιακός μηχανισμός (συγκεκαλυμμένες μεταβλητές ή παράμετροι), ο οποίος και κατευθύνει τη θεμελιώδη πραγματικότητα των καταστάσεων. Ξόδεψε πολλά χρόνια προσπαθώντας να επινοήσει διάφορα τεστ τα οποία ίσως αποκάλυπταν αυτή τη θεμελιώδη πραγματικότητα, αλλά πέθανε πριν καταστεί δυνατό να πραγματοποιήσει ένα τέτοιο πείραμα.
Είναι αλήθεια πως αυτό το κλουβί με τη γάτα δίνει ακριβώς το παράδειγμα που χρειάζονται οι Φυσικοί για να δείξουν τη δύναμη της ερμηνείας των πολλών κόσμων στην κβαντομηχανική. Η έκπληξη βρίσκεται στο ότι τα ίχνη οδηγούν όχι σε μία πραγματική, αλλά σε δύο γάτες!
Οι εξισώσεις της κβαντομηχανικής μας λένε ότι στο εσωτερικό του κλουβιού του περίφημου πειράματος με τη σκέψη, που επινόησε ο Schroedinger υπάρχουν παραλλαγές μιας κυματοσυνάρτησης "ζωντανής γάτας» και «νεκρής γάτας» που και οι δύο είναι το ίδιο πραγματικές. Η τυπική ερμηνεία της σχολής της Κοπενχάγης θεωρεί αυτές τις δυο δυνατότητες από διαφορετική προοπτική και ισχυρίζεται, κατ' επέκταση, ότι αμφότερες οι κυματικές συναρτήσεις είναι ισοδύναμα μη πραγματικές και ότι μία μόνον από αυτές αποκρυσταλλώνεται ως πραγματική όταν κοιτάξουμε στο εσωτερικό του κλουβιού.
Η ερμηνεία που δίνουν ορισμένοι φυσικοί αποδέχεται και τις δυο κβαντικές συναρτήσεις όπως ακριβώς έχουν και ισχυρίζεται ότι και οι δύο γάτες είναι πραγματικές. Υπάρχει μια ζωντανή γάτα και υπάρχει και μια νεκρή γάτα. Βρίσκονται όμως σε διαφορετικούς κόσμους. Το ραδιενεργό υλικό στο εσωτερικό του κλουβιού δεν επρόκειτο συγχρόνως να είχε αποσυντεθεί ή να μην είχε αποσυντεθεί, αλλά τα έκανε και τα δυο.
Δύο καταστάσεις μπορεί να δημιουργήθηκαν στη μία το ραδιενεργό άτομο αποσυντέθηκε και η γάτα απεβίωσε, ενώ στην άλλη το άτομο δεν αποσυντέθηκε και η γάτα είναι ζωντανή. Μοιάζει σαν επιστημονική φαντασία αλλά πηγαίνει πολύ βαθύτερα από οποιαδήποτε επιστημονική φαντασία και βασίζεται στις μαθηματικές εξισώσεις της κβαντομηχανικής.

Νέα πειράματα ενισχύουν την κβαντική θεωρία

Η ιδέα αυτή παρέμεινε σαν μια θεωρητική παραξενιά μέχρι τη δεκαετία του '80 όταν προτάθηκε ότι, υπό τους κατάλληλους όρους, ένα μακροσκοπικό αντικείμενο με πολλούς μικροσκοπικούς βαθμούς ελευθερίας θα μπορούσε να συμπεριφερθεί σαν κβαντικομηχανικό σωματίδιο, υπό τον όρο ότι αυτό έχει αποσυνδεθεί αρκετά από το περιβάλλον του. Αν και πολλή πρόοδος έχει σημειωθεί στην επίδειξη της μακροσκοπικής κβαντικής συμπεριφοράς των διάφορων συστημάτων όπως σε υπεραγωγούς, σε μαγνήτες νανοκλίμακας, σε ιόντα παγιδευμένα και ψυχθέντα με λέιζερ, σε φωτόνια μιάς μικροκυματικής κοιλότητας και σε C60 μόρια, δεν έχει υπάρξει καμία πειραματική επίδειξη μιάς κβαντικής υπέρθεσης αληθινών μακροσκοπικών ευδιάκριτων καταστάσεων.
Το καλοκαίρι όμως του 1982, στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού, στη Γαλλία, μια ομάδα με επικεφαλής τον Αλαίν Ασπέ ολοκλήρωσε μια σειρά πειραμάτων που είχαν σχεδιαστεί για την καταγραφή της πραγματικότητας που βρίσκεται κάτω από τον μη πραγματικό κόσμο των κβάντα. Σ' αυτή την κατά βάθος πραγματικότητα - τον θεμελιώδη ωρολογιακό μηχανισμό - δόθηκε η ονομασία συγκεκαλυμμένες παράμετροι και το πείραμα αφορά στη συμπεριφορά δύο φωτονίων , που κινούνται από μία πηγή προς αντίθετες κατευθύνσεις. Τα δυο φωτόνια της ίδιας πηγής μπορούν να παρατηρηθούν από δύο ανιχνευτές οι οποίοι μετρούν μία ιδιότητα που ονομάζεται πολικότητα. Σύμφωνα με την κβαντική θεωρία αυτή η ιδιότητα δεν υπάρχει έως ότου μετρηθεί. Σύμφωνα με την ιδέα των συγκεκαλυμμένων παραμέτρων, κάθε φωτόνιο έχει μία «πραγματική» πολικότητα από τη στιγμή που δημιουργείται. Επειδή τα δύο φωτόνια εκπέμπονται ταυτοχρόνως οι πολικότητές τους είναι συσχετισμένες. Αλλά η φύση της συσχετίσεως που πράγματι καταγράφεται είναι διαφορετική σύμφωνα προς τις δύο όψεις της πραγματικότητος.
Τα αποτελέσματα αυτού του αποφασιστικού πειράματος είναι αναμφισβήτητα. Το είδος του συσχετισμού που προβλέπεται από τη θεωρία των συγκεκαλυμμένων παραμέτρων δεν βρέθηκε, και επιπλέον, για μια ακόμη φορά όπως προβλεπόταν από την κβαντική θεωρία, η μέτρηση που γίνεται πάνω στο ένα φωτόνιο έχει ακαριαία επίδραση στη φύση του άλλου φωτονίου. Κάποια αλληλεπίδραση τα συνδέει, χωρίς να μπορεί να εξιχνιαστεί, παρόλο ότι κινούνται προς αντίθετες κατευθύνσεις με την ταχύτητα του φωτός και η θεωρία της σχετικότητος μας λέει ότι τίποτε δεν μπορεί να ταξιδέψει ταχύτερα από το φως. Τα πειράματα απέδειξαν ότι δεν υπάρχει καμιά κατά βάθος πραγματικότητα στον κόσμο. Η «πραγματικότητα», με την καθημερινή αίσθηση που έχουμε γι' αυτήν , δεν είναι καλός οδηγός όταν σκεφτόμαστε τα στοιχειώδη σωματίδια που απαρτίζουν το σύμπαν. επιπλέον, την ίδια στιγμή αυτά τα σωματίδια φαίνεται ότι είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένα σε ένα αδιαίρετο όλον, καθένα ενήμερο του τι συμβαίνει στα άλλα.
Αλλά και κατά τη διάρκεια του 2000 δημοσιεύτηκαν πειραματικά στοιχεία που δείχνουν ότι μια υπεραγώγιμη κβαντική συσκευή παρέμβασης (superconducting quantum interference devices -SQID) μπορεί να τεθεί σε μιά υπερθεση δύο κατάστασεων μαγνητικής ροής: Μία κατάσταση που αντιστοιχεί σε μερικά microamperes του ρεύματος που ρέει κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού, και μιά άλλη που αντιστοιχεί στο ίδιο ποσό του ρεύματος αλλά που ρέει αντίθετο προς την φορά των δεικτών του ρολογιού.
Συγκεκριμμένα πριν από λίγους μήνες (Ιούλιος 2000) ο Jonathan Friedman και συνεργάτες του από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (SUNY) αλλά και στο Delft έχουν καταδείξει μιά μακροσκοπική κατάσταση για τη γάτα του Schrodinger για πρώτη φορά. Οι συσκευές που χρησιμοποιούν έχουν σχήμα δακτυλίου, στις οποίες σταθερά ρεύματα, φιαγμένα από δισεκατομμύρια ζευγάρια ηλεκτρονίων, μπορούν να κυκλοφορήσουν είτε προς την φορά των δεικτών του ρολογιού είτε αντίθετα χωρίς αποσύνθεση.
Η συσκευή τους αυτή γίνεται από το νιόβιο, που είναι υπεραγώγιμο στις θερμοκρασίες των 40 millikelvin που χρησιμοποιούνται στο πείραμα, και από οξείδιο του αργιλίου, το οποίο ενεργεί ως εμπόδιο. Μια ασπίδα παλλάδιου και χρυσού προστατεύει τη συσκευή από τις αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον που ειδάλλως θα εμπόδιζε τις κβαντικές υπερθέσεις που μελετώνται στο πείραμα.
Το σύστημα μπορεί να αναπαρασταθεί σαν ένα πηγάδι δυναμικού με δύο ελάχιστα, και τα δύο περιέχουν αρκετές καταστάσεις δεσμεύσεων, που χωρίζονται από ένα φράγμα. Ο Friedman και οι συνάδελφοι του αρχίζουν με ένα ρεύμα περίπου 1 microamp που ρέει, για παράδειγμα, στην κατεύθυνση κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού. Έπειτα φωτίζουν το SQUID με μικροκύματα που διεγείρουν το σύστημα σε μιά κατάσταση κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού με την υψηλότερη ενέργεια. Το σύστημα μπορεί τώρα να αλλάξει από την μία κατάσταση (κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού) στην αντίθετη προς την φορά των δεικτών του ρολογιού, και ξανά πάλι αντίθετα.
Ουσιαστικά η ερώτηση είναι εάν το σύστημα θυμάται ή ξεχνά την κβαντική κατάσταση του καθώς αλλάζει. Για να απαντήσει σε αυτό η ομάδα των φυσικών μετρά την πιθανότητα της εύρεσης του ρεύματος που ρέει στην αντίθετη προς την φορά των δεικτών του ρολογιού κατεύθυνση καθώς η μορφή του διπλού-φρεατίου δυναμικού αλλάζει. Τα αποτελέσματα είναι ακριβώς όπως προβλέπονται με να υποθέσουν ότι το σύστημα είναι σε μιά μακροσκοπική υπέρθεση των καταστάσεων. Η διαφορά μεταξύ των δύο καταστάσεων αντιστοιχεί σε ένα ρεύμα 2 έως 3 microamps ή σε μια μαγνητική ορμή των 10 δισεκατομμυρίων κατά Bohr magnetons, η οποία είναι "αληθινά μακροσκοπική" σύμφωνα με τον Friedman και τους συναδέλφους του.

Επίλογος

Η αναζήτηση για τη γάτα του Schroedinger ήταν η αναζήτηση της κβαντικής πραγματικότητας. Από αυτή τη σύντομη περιγραφή ίσως φανεί ότι η έρευνα έχει αποδειχθεί άκαρπη, εφόσον δεν υπάρχει πραγματικότητα με την καθημερινή έννοια του όρου. Αλλά αυτά δεν είναι καθόλου το τέλος της ιστορίας, και αυτή η αναζήτηση ίσως μας οδηγήσει σε μια νέα κατανόηση που υπερβαίνει, και παρ' όλα αυτά περιέχει, τη συνηθισμένη ερμηνεία της κβαντομηχανικής. Το μονοπάτι είναι μακρύ και αρχίζει με κάποιον επιστήμονα (τον Schroedinger) ο οποίος θα μπορούσε και να ήταν περισσότερο τρομοκρατημένος από τον Einstein εάν μπορούσε να δει τις απαντήσεις που σήμερα έχουμε στα ερωτήματα που τον παίδευαν. 0 Ισαάκ Νεύτων, μελετώντας τη φύση του φωτός πριν τρεις αιώνες, ούτε που θα μπορούσε να έχει ιδέα για το ότι περπατούσε στο μονοπάτι που οδηγεί στη γάτα του Σραίντιγκερ.
Read more »

Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2009

ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ

Μέγας φιλόσοφος της αρχαιότητος. Ο πρώτος που επινόησε την ατομική θεωρία, ή την δέχτηκε από το δάσκαλό του Λεύκιππο, για να τη διαμορφώσει και να την επεκτείνει σε όλα τα φυσικά φαινόμενα, θεμελιώνοντας τη θεωρία επιστημονικά, και ανοίγοντας τις πύλες στις Φυσικές επιστήμες. Γεννήθηκε στα Άβδηρα από πλουσιότατο πατέρα. Το μερίδιο της πατρικής περιουσίας (100 τάλαντα, ποσό τεράστιο), το δαπάνησε σε μακρά ταξίδια, για να ικανοποιήσει την επιστημονική του περιέργεια. Επεσκέφθη, ανάμεσα στις άλλες χώρες, την Αίγυπτο, τη Βαβυλωνία, την Αραβία, την Αιθιοπία. Έμεινε αρκετό χρονικό διάστημα στην Αθήνα, όπου μάλιστα άκουσε το Σωκράτη να συζητά, δίχως όμως να έλθει σε γνωριμία με αυτόν. Δεν ήταν καθόλου φιλόδοξος και προτιμούσε το «λάθε βιώσας». Λέγει ο ίδιο. «Ήλθον γαρ, φησίν, εις Αθήνας και ου τις με έγνωκεν». Επέστρεψε στα Άβδηρα, όπου έζησε βίο ερημίτη, συγγράφοντας, ερευνώντας και διδάσκοντας. Ήταν τόσο δυνατός ο έρωτάς του στην επιστημονική έρευνα, ώστε έλεγε ότι προτιμούσε να βρει μια «αιτιολογία» (δηλαδή την επιστημονική εξήγηση ενός φαινομένου), παρά να του δινόταν ο θρόνος του βασιλείου της Περσίας.

Τα συγγράμματά του τα έγραψε στην ιωνική διάλεκτο, και περιλαμβάνουν όλους τους κλάδους της ανθρώπινης γνώσης: μαθηματικά, φυσική, ιατρική, γεωπονία, ηθική, ποίηση, μουσική, ζωγραφική, γραμματική, αισθητική, φωνητική και πολεμική τέχνη. Ο Δημόκριτος υπεστήριξε ότι το «ον» (το σύμπαν), είναι μεν αιώνιο, αναλλοίωτο και άφθαρτο, ωστόσο δεν είναι «απλούν» όπως πίστευαν οι Ελεάτες φιλόσοφοι, αλλά «πολλαπλούν». Αφού, κατά τον Δημόκριτο, το ον είναι πολλαπλούν, σύγκειται δηλαδή από απειροελάχιστα τεμάχια ύλης (τα άτομα) που είναι αιώνια, άφθαρτα, αναλλοίωτα και αδιάσπαστα, πρέπει αναγκαστικά αυτά να έλθουν σε σχέση προς άλληλα, για να γεννηθεί εκείνο που ονομάζουμε κίνηση.

Τα άπειρα σε αριθμό και σε σχήμα άτομα στροβιλίζονται στο άπειρο, όπως η σκόνη στον αέρα και, καθώς συνωθούνται, σχηματίζουν απείρους κόσμους, (τον «Μέγα Διάκοσμο»), σ' ένα από τους οποίους ανήκει και η Γη. Τα πάντα γίνονται κατά μηχανική αναγκαιότητα. Ο Δημόκριτος δίνει σαφή εξήγηση της γεννήσεως των αστερισμών και υποστηρίζει, ακόμα, πως και η ψυχή αποτελείται από λεία, λεπτά και στρογγυλά άτομα, που το σώμα τα εισπνέει από τον αέρα, δίνοντας έτσι και στον ψυχικό βίο καθαρά υλιστική και μηχανική λειτουργία. Από τα «Ηθικά» του περισώθηκαν 230 αποσπάσματα, τα περισσότερα αποφθέγματα. Μόλις μετά δύο χιλιετηρίδες, ο Βάκων και ο Γκασσαντί, ανέσυραν το γίγαντα Δημόκριτο στην επιφάνεια, και μόνο κατά τον ΙΘ' αιώνα, κατανοήθηκε η υψίστη σημασία της φιλοσοφίας του, η οποία οδήγησε στην ερμηνεία των νόμων του ήχου, του φωτός, της θερμότητας, καθώς και στις χημικές και φυσικές μεταβολές (διάσπαση ατόμου) σε ευρύτατη έκταση. Επί Σωκράτους, η αναζήτηση των φυσικών νόμων για την ερμηνεία και την κατανόηση του όντος, έληξε, για να αναπτυχθεί η φιλοσοφία «της χρήσιμης αρετής» και η πολιτική φιλοσοφία, όπως ο ίδιος ο Δημόκριτος έλεγε.

Ο βίος του σοφού Αβδηρίτη περιβάλλεται από την αχλή του θρύλου και του μυστηρίου, πολλά δε θαυμάσια αναφέρονται, γύρω από τα τελευταία ιδίως χρόνια της ζωής του, από διαφόρους συγγραφείς, όπως η συνάντησή του με τον Ιπποκράτη και ο διάλογος που έλαβε χώρα μεταξύ τους. Όμως, τη γνησιότητα όλων αυτών των βιογραφικών στοιχείων, την αμφισβητεί η κριτική. Πάντως, ένα από τα γνωρίσματα του Δημόκριτου που δεν αμφισβητείται, είναι ότι γελούσε πολύ, και κάθε στιγμή, βλέποντας πόσο μηδαμινά και αστεία ήταν όλα τα σοβαρά και σπουδαία των ανθρώπων, μπροστά στο μεγαλείο του Κόσμου. Γι' αυτό και ονομάσθηκε «Γελασίνος». Και, ακόμα, ότι οι Αβδηρίτες τον λάτρεψαν σαν θεό και, ύστερα από το θάνατό του, του έστησαν χάλκινο ανδριάντα. Πέθανε σε βαθύτατο γήρας.
Read more »

ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ

Η ομοιοπαθητική είναι ένα ολοκληρωμένο θεραπευτικό σύστημα με δικές του αρχές θεωρίας και πρακτικής που ανακαλύφθηκε στην Γερμανία πριν από 2 αιώνες. Η ομοιοπαθητική ιατρική μπορεί εύκολα να ενσωματωθεί στην θεραπευτική φαρέτρα της ολιστικής ιατρικής και να συνεισφέρει με τα σημαντικά οφέλη της.

Οι βασικές έννοιες στην ομοιοπαθητική είναι τέσσερις:
1. Η ομοιοπαθητική προσπαθεί να θεραπεύσει τις ασθένειες ενισχύοντας την άμυνα του οργανισμού.

2. Η θεραπεία επιτυγχάνεται χορηγώντας ομοιοπαθητικά σκευάσματα που παρασκευάζονται από πολύ μικρές ποσότητες ουσιών, που αν χορηγούνταν σε μεγάλες δόσεις σε υγιή άτομα θα προκαλούσαν τα ίδια συμπτώματα που προσπαθούν να θεραπεύσουν (νόμος των ομοίων).

3. Η ομοιοπαθητική θεραπεία είναι εξατομικευμένη. Το κατάλληλο ομοιοπαθητικό σκεύασμα επιλέγεται σύμφωνα με την συνολική εικόνα του ασθενούς, δηλαδή τόσο τα συμπτώματα που παρουσιάζει, όσο και τη συναισθηματική και νοητική του κατάστασή, τον τρόπο ζωής και άλλα.

4. Τέλος, η θεραπεία συμβαίνει με συγκεκριμένο τρόπο από «μέσα προς τα έξω» και «από πάνω προς τα κάτω» (πχ, ένα εξάνθημα μπορεί να μην μειωθεί η έκτασή του μετά από μερικές ημέρες αγωγής, αλλά να «κατέβει» από τον κορμό στα πόδια. Αυτό η εξέλιξη είναι αποδεκτή και περιμένουμε, εν καιρώ, τον πλήρη ίαση).

Στο πρώτο ραντεβού ο ομοιοπαθητικός λαμβάνει ένα μακρύ και αναλυτικό ιστορικό του ασθενούς και είναι το πιο σημαντικό ραντεβού. Συνήθως διαρκεί μιάμιση με δύο ώρες. Τα υπόλοιπα διαρκούν λιγότερο και είναι λιγότερο αναλυτικά και εστιάζονται στις αλλαγές που προκάλεσε η χορήγηση των σκευασμάτων. Τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα είναι φάρμακα και η παραγωγή τους ρυθμίζεται από την Ελληνική Φαρμακοποιία. Βασίζονται κυρίως σε φυσικές πρώτες ύλες και η παρασκευή τους χαρακτηρίζεται από δύο σημαντικά βήματα που δεν εφαρμόζονται στην κλασσική φαρμακοποιία: την διαδοχική αραίωση και την δυναμοποίηση. Θεωρείται ότι τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα δεν έχουν παρενέργειες με την συνήθη έννοια του όρου. Κατά την ομοιοπαθητική θεραπεία μπορούν να εμφανιστούν διάφορα ήπια, βραχύχρονα και αναστρέψιμα συμπτώματα που δεν υπήρχαν, αλλά αυτό συνήθως δεν είναι πρόβλημα. Μία από τις πιο γνωστές περιπτώσεις είναι η ομοιοπαθητική επιδείνωση. Κατά την έναρξη της αγωγής (τις πρώτες 5-10 ημέρες) ένα ποσοστό ασθενών (20-30%) εμφανίζει μια ήπια επιδείνωση των συμπτωμάτων του. Η επιδείνωση είναι σχεδόν πάντα ανεκτή και σε σπάνιες περιπτώσεις η αναστολή της αγωγής για μερικές ημέρες προκαλεί λύση των συμπτωμάτων.

Από την φύση της η ομοιοπαθητική δεν θεραπεύει παθήσεις, αλλά ανθρώπους. Η ομοιοπαθητική θεραπεύει ανθρώπους με ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων, που περιλαμβάνει αλλεργίες, πονοκεφάλους, ρινίτιδες, άσθμα, άγχος, έλκος, δυσκοιλιότητα και άλλα. Τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα μπορούν να συνδυαστούν με κλασσικά φάρμακα. Στις περισσότερες περιπτώσεις όμως, σύντομα γίνεται κατανοητό ότι η δόση του κλασσικού φαρμάκου μπορεί να μετριαστεί ή και να διακοπεί εντελώς. Ο χρόνος που απαιτείται μέχρι να δράσει το σκεύασμα διαφέρει ανάλογα με την περίπτωση. Σε οξείες παθήσεις μπορεί να πάρει λεπτά ή και ακόμα δευτερόλεπτα. Σε χρόνιες καταστάσεις, δηλαδή σε συμπτώματα που είναι εγκατεστημένα πολλά χρόνια, ίσως χρειαστούν μήνες. Πάντως, από τις πρώτες εβδομάδες περιμένουμε βελτίωση των συμπτωμάτων, αν και μερικές φορές περισσότερη υπομονή μας αποζημιώνει.

Ένα πρόβλημα για πολλούς ασθενείς είναι η διακοπή του καφέ. Η καφεΐνη είναι ένα ισχυρό διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος και η χρήση της πρέπει να είναι περιορισμένη. Παλιότερα οι ομοιοπαθητικοί συνιστούσαν αυστηρή διακοπή του καφέ. Η σύγχρονη εμπειρία δείχνει ότι ένας ελληνικός καφές την ημέρα δεν επηρεάζει συνήθως την αγωγή.

Αν και η ομοιοπαθητική είναι γνωστή για τις θεραπευτικές επιτυχίες σε παθήσεις που θεωρούνται «ανίατες» από την κλασσική ιατρική, έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα και σε συχνές παθήσεις, όπως κοινό κρυολόγημα, πυρετός, γαστρεντερίτιδα, τραυματισμούς, διαστρέμματα, εγκαύματα, επούλωση πληγών και άλλα.

Read more »

Share