- Γεννήθηκε στη Σάμο (341 π.Χ.)-- Πεθαίνει 71 χρονών από δυσεντερία (270 π.Χ.).
Πανάκεια για τη δυστυχία. Στο κέντρο της Ηθικής του φιλοσοφίας.
«Άφοβον ο θεός, ανύποπτον ο θάνατος και ταγαθόν μέν εύκτητον, τό δέ δεινόν ευεκκαρτέρητον».
- Ο θεός δεν εμπνέει φόβο (διότι η θεϊκή δύναμη δεν απειλεί εκ φύσεως).
- Ο θάνατος δε φέρνει ταραχή (διότι δεν υπάρχει μετά θάνατον ζωή).
- Το καλό (ό,τι πραγματικά χρειαζόμαστε) εύκολα αποκτιέται.
- Το κακό υποφέρεται εύκολα. Ακόμα και ο ισχυρότερος σωματικός πόνος μπορεί να ξεπεραστεί μέσω πνευματικής ηδονής.
Η σωστή αντίληψη για τους θεούς και το θάνατο και η σωστή κατανόηση της ηδονής και του πόνου, διασφαλίζουν την αταραξία του νου, η οποία αποτελεί προυπόθεση για την επίτευξη της απονίας του σώματος.
Οι 2 πρώτες αρχές αφορούν εξωτερικά πράγματα, τους θεούς και το θάνατο, ενώ οι 2 τελευταίες αφορούν στα εσωτερικά συναισθήματα ηδονής και πόνου και στη στάση που πρέπει να τηρείται απέναντί τους.
Με την τετραφάρμακο ωθεί τους ανθρώπους να ξεπεράσουν τα εμπόδια που στέκονται μπροστά από τη διασφάλιση μιας ευχάριστης ζωής, τα οποία (εφόσον οι άνθρωποι έχουν διασφαλίσει τις βασικές υλικές τους ανάγκες (και μάλλον για έναν επικούρειο αυτό είναι δεδομένο) και δε στερούνται τίποτα από το εξωτερικό περιβάλλον τους), πρέπει να είναι εσωτερικά:
Οι μάταιες και δίχως όριο επιθυμίες
Οι παράλογοι φόβοι (φόβος θανάτου και φόβος θεών)
Πριν να δούμε πώς μπορεί ο άνθρωπος να ξεπεράσει αυτά τα εμπόδια και να φτάσει σε μια ζωή ευδαιμονίας, μια ζωή ηδονής, ας δούμε πώς ορίζει την ηδονή.
Η φιλοσοφία του επί της ουσίας είναι μια φιλοσοφία με κέντρο την ηδονή. Το πώς την ορίζει όμως διαφέρει αρκετά από τον ορισμό που της δίνουμε.
Πανάκεια για τη δυστυχία. Στο κέντρο της Ηθικής του φιλοσοφίας.
«Άφοβον ο θεός, ανύποπτον ο θάνατος και ταγαθόν μέν εύκτητον, τό δέ δεινόν ευεκκαρτέρητον».
- Ο θεός δεν εμπνέει φόβο (διότι η θεϊκή δύναμη δεν απειλεί εκ φύσεως).
- Ο θάνατος δε φέρνει ταραχή (διότι δεν υπάρχει μετά θάνατον ζωή).
- Το καλό (ό,τι πραγματικά χρειαζόμαστε) εύκολα αποκτιέται.
- Το κακό υποφέρεται εύκολα. Ακόμα και ο ισχυρότερος σωματικός πόνος μπορεί να ξεπεραστεί μέσω πνευματικής ηδονής.
Η σωστή αντίληψη για τους θεούς και το θάνατο και η σωστή κατανόηση της ηδονής και του πόνου, διασφαλίζουν την αταραξία του νου, η οποία αποτελεί προυπόθεση για την επίτευξη της απονίας του σώματος.
Οι 2 πρώτες αρχές αφορούν εξωτερικά πράγματα, τους θεούς και το θάνατο, ενώ οι 2 τελευταίες αφορούν στα εσωτερικά συναισθήματα ηδονής και πόνου και στη στάση που πρέπει να τηρείται απέναντί τους.
Με την τετραφάρμακο ωθεί τους ανθρώπους να ξεπεράσουν τα εμπόδια που στέκονται μπροστά από τη διασφάλιση μιας ευχάριστης ζωής, τα οποία (εφόσον οι άνθρωποι έχουν διασφαλίσει τις βασικές υλικές τους ανάγκες (και μάλλον για έναν επικούρειο αυτό είναι δεδομένο) και δε στερούνται τίποτα από το εξωτερικό περιβάλλον τους), πρέπει να είναι εσωτερικά:
Οι μάταιες και δίχως όριο επιθυμίες
Οι παράλογοι φόβοι (φόβος θανάτου και φόβος θεών)
Πριν να δούμε πώς μπορεί ο άνθρωπος να ξεπεράσει αυτά τα εμπόδια και να φτάσει σε μια ζωή ευδαιμονίας, μια ζωή ηδονής, ας δούμε πώς ορίζει την ηδονή.
Η φιλοσοφία του επί της ουσίας είναι μια φιλοσοφία με κέντρο την ηδονή. Το πώς την ορίζει όμως διαφέρει αρκετά από τον ορισμό που της δίνουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου