Τρίτη 5 Ιουλίου 2011

H Μυστηριακή Επίκλησης του Ελληνικού Αλφαβήτου.

Πανάρχαια προσευχή - επίκληση υπάρχει και λειτουργεί μυστικά μέσα στο Ελληνικό Αλφάβητο από καταβολής του. Η διαδοχή των γραμμάτων στην πλήρη εκφώνησή τους (Άλφα, Βήτα, Γάμα κλπ.) δεν είναι καθόλου τυχαία, αλλά πίσω από αυτήν υπολανθάνει μια πλήρης γραμματική, συντακτική και νοηματική συνέχεια, ανώτερης σύλληψης.

"ΑΛ ΦΑ, ΒΗ ΤΑ ΓΑ!
ΑΜΑ ΔΕ ΕΛ ΤΑ ΕΨ ΙΛΩΝ.
ΣΤΗ ΙΓΜΑ (ΙΝΑ) ΖΗ ΤΑ,
Η ΤΑ, ΘΗ ΤΑ ΙΩΤΑ
ΚΑΤΑ ΠΑΛΛΑΝ ΔΑ.
(ΙΝΑ) ΜΗ ΝΥΞ Η,
Ο ΜΙΚΡΟΝ (ΕΣΤΙ),
ΠΥΡΟΣ (ΔΕ) ΙΓΜΑ
ΤΑΦΗ ΕΨ ΙΛΩΝ,
ΦΥ(ΟΙ) ΨΥΧΗ,
Ο ΜΕΓΑ (ΕΣΤΙ)".

Απόδοση:
Άλ, εσύ που είσαι το Φως, έλα στη Γή!
Κι εσύ Έλ ρίξε τις ακτίνες σου στην ιλύ που ψήνεται
(που βρίσκεται σε κατάσταση αναβρασμού).
Ας γίνει ένα καταστάλαγμα (μια ξηρά)
για να μπορέσουν τα Εγώ να ζήσουν, να υπάρξουν
και να σταθούν πάνω στην παλλόμενη Γη.
Ας μην επικρατήσει η νύχτα, που είναι το μικρόν,
και κινδυνέψει να ταφεί (να σβήσει, να χαθεί)
το καταστάλαγμα του πυρός μέσα στην αναβράζουσα ιλύ,
και ας αναπτυχθεί η Ψυχή, που είναι το μέγιστο,
το σημαντικότερο όλων!

Η εκφώνηση της επίκλησης αυτής, στον αρχαϊκό της τύπο, έχει μια ισχυρή δονητική επίδραση στους αισθανόμενους Ανθρώπους του Φωτός, σε όποιο σημείο αυτού του Πλανήτη και αν ίστανται, διότι πάνω απ΄ όλα είναι μια μυστηριακή κρούση στον ιερό σπόρο της Ψυχής τους...

Read more »

Οταν ο Αρχιμήδης «έπαιζε» με τα τετράγωνα

Ο Θεός είναι άγνωστο αν έπαιζε ζάρια, ο Αρχιμήδης όμως έπαιζε παιχνίδια! Μαθηματικά βεβαίως! Επιπλέον γνώριζε τα «άπειρα σύνολα» και ήταν ο μόνος που κατέγραψε τους τρόπους επίλυσης των μαθηματικών προβλημάτων, εν αντιθέσει με τους άλλους αρχαίους φιλοσόφους, που παραθέτουν μόνον το αποτέλεσμα αφήνοντας τους σύγχρονους να αναρωτιούνται...

Πρόκειται για τα σημαντικότερα _αν και όχι όλα_ πορίσματα της νέας μελέτης του περίφημου «Παλίμψηστου» του Αρχιμήδη, που αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές για τον μεγάλο μαθηματικό της αρχαιότητας και για πρώτη φορά εκδίδεται τώρα στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Νεφέλη» με επιμέλεια του αν. καθηγητή Ιστορίας των Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γιάννη Χριστιανίδη.

«Πώς ένα μεσαιωνικό βιβλίο του 10ου αιώνα ανατρέπει παγιωμένες απόψεις για τα αρχαία ελληνικά μαθηματικά» είναι ο υπότιτλος, που έχει επιλέξει ο κ. Χριστιανίδης για το βιβλίο. Γιατί «Εκατό χρόνια μετά από την πρώτη ανάγνωση του Παλίμψηστου από τον φιλόλογο Γιόχαν Λούντβιχ Χάιμπεργκ, τώρα έρχονται στο φως στοιχεία, που εκείνος δεν είχε κατορθώσει να διαβάσει και επομένως ήταν άγνωστα», όπως λέει ο ίδιος στο «Βήμα».

Ο λόγος είναι, ότι σήμερα προηγμένες τεχνολογικές μέθοδοι επιτρέπουν στους ερευνητές να δουν κυριολεκτικά κάτω και πίσω από τις γραμμές. Διαβάστηκαν έτσι, αράδες που βρίσκονταν ακριβώς στο δίπλωμα του χειρογράφου, στη ράχη του δηλαδή και λέξεις φθαρμένες από το χρόνο. Σ΄ αυτό βοήθησαν πολύ και οι φωτογραφίες του κώδικα, τις οποίες έκανε ο Χάιμπεργκ και σε πολλές περιπτώσεις είναι σε καλύτερη κατάσταση από το ίδιο το χειρόγραφο, το οποίο φυλάχτηκε στη συνέχεια κάτω από άσχημες συνθήκες.

Αγνωστες πτυχές του έργου του στη νέα ανάγνωση του Παλίμψηστου
Σ΄ αυτές τις περιπτώσεις άλλωστε αρκούν κάποιες λέξεις και μόνον για να ανατρέψουν τα ισχύοντα, να δώσουν επιπλέον πληροφορίες ή ακόμη και νέα στοιχεία. Αυτά τα οποία αναζήτησαν οι ξένοι επιστήμονες, μελετητές του Κώδικα Ρ. Νέτζ, Κ. Σέιτο, Ναταλί Τσερνέτσκα, Φ. Ακέρμπι, Ν. Γουίλσον και από ελληνικής πλευράς μαζί με τον κ. Χριστιανίδη ο Απόστολος Δέμης.

Δύο είναι τα έργα, από τα επτά που περιλαμβάνει το Παλίμψηστο, που μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα λόγω της νέας ανάγνωσης. «Το ένα είναι η «Πρόταση 14» της «Πραγματείας Περί των μηχανικών θεωρημάτων προς Ερατοσθένη έφοδος» (μέθοδος) στην οποία ο Αρχιμήδης πραγματεύεται το πρόβλημα του κυβισμού μιας μορφής κυλινδρικού τμήματος, που στη σύγχρονη βιβλιογραφία αναφέρεται μερικές φορές με την ονομασία το νύχι (ή η οπλή) του αλόγου», λέει ο κ. Χριστιανίδης. Κι εδώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά ένα τμήμα του κειμένου, το οποίο ο Χάιμπεργκ δεν είχε κατορθώσει να διαβάσει, έτσι στην έκδοσή του, το είχε αντικαταστήσει με αποσιωπητικά. Μάλιστα έγραφε σε υποσημείωση: «Δεν μπορώ να φανταστώ τι ήταν γραμμένο σε ένα τόσο μεγάλο κενό».

«Από την ανάγνωση του φθαρμένου κειμένου προέκυψε ένα μάλλον αναπάντεχο αποτέλεσμα: Ο Αρχιμήδης αποφαίνεται σε αυτό ότι τέσσερα άπειρα σύνολα είναι "πλήθει ίσα" μεταξύ τους. Κάτι που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο κείμενο της αρχαίας ελληνικής μαθηματικής γραμματείας και σημαίνει ότι ο Αρχιμήδης ήταν ως έναν βαθμό εξοικειωμένος με την έννοια του ενεστωτικού απείρου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί τέτοιοι συλλογισμοί άρχισαν να υπεισέρχονται στα μαθηματικά μετά τον 17ο αιώνα», εξηγεί ο κ. Χριστιανίδης.

Δεύτερο θέμα, που προκύπτει από την νέα μελέτη του Παλίμψηστου είναι από την πραγματεία στην οποία ο Αρχιμήδης εκθέτει τον τρόπο που έκανε τις ανακαλύψεις του, δηλαδή το πώς οδηγούνταν στη λύση των προβλημάτων. Αυτή μάλιστα έχει τη μορφή μίας επιστολής προς τον Ερατοσθένη στην Αλεξάνδρεια, ο οποίος λειτουργούσε ως ο «ενδιάμεσος» που συγκέντρωνε το υλικό, το οποίο έστελναν από όλο τον ελληνικό κόσμο οι φιλόσοφοι.

Μία λέξη εξάλλου, το «πλήθος» συγκεκριμένα, η οποία διαβάστηκε τώρα, έδωσε το έναυσμα για μία πρόταση ερμηνείας του έργου «Στομάχιον», που λόγω του περίεργου τίτλου του αλλά και γιατί σώζεται μόνον μία σελίδα του δεν έτυχε ποτέ του ενδιαφέροντος των μελετητών. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, λοιπόν, το θέμα που πραγματεύεται ο Αρχιμήδης εδώ είναι το πλήθος των τρόπων με τους οποίους δεκατέσσερα ευθύγραμμα επίπεδα σχήματα, στα οποία διαιρείται ένα τετράγωνο με βάση ένα προκαθορισμένο μοτίβο, μπορούν να συνενωθούν ώστε να σχηματιστεί και πάλι ένα ίσο τετράγωνο.

«Αυτή η ερμηνεία καθιστά το Στομάχιον ένα έργο συνδυαστικής μόνον που η συνδυαστική θεωρούνταν ως πρόσφατα ένα πεδίο το οποίο εμφανίστηκε όψιμα στην ιστορία των μαθηματικών. Τα τελευταία χρόνια όμως αυτό έχει ανατραπεί, έτσι έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η συνδυαστική ήταν ένα υπαρκτό πεδίο έρευνας για τους αρχαίους έλληνες μαθηματικούς και επομένως αυτή η ερμηνεία του Στομαχίου θεωρείται πειστική», λέει ο κ. Χριστιανίδης.

Ο Παλίμψηστος Κώδικας του Αρχιμήδη _ όρος για αρχαίους παπύρους και περγαμηνές που χρησιμοποιούνταν πολλές φορές, αφού πρώτα «σβήνονταν» οι προηγούμενες καταγραφές_ ήταν αρχικώς ένα χειρόγραφο, το οποίο είχε αντιγραφεί τον 10o αιώνα από άγνωστο γραφέα. Περί τον 13ο αιώνα όμως ένας μοναχός στην Ιερουσαλήμ έξυσε το αρχικό κείμενο, έκοψε τα χειρόγραφα στη μέση για να τα δέσει και πάνω τους κατέγραψε προσευχές. Στην Ευρώπη εντοπίσθηκε το 1846 αλλά μόνον το 1907 δόθηκε για μετάφραση και μελέτη. Στη συνέχεια «εξαφανίστηκε» για εμφανισθεί εκ νέου το 1998 σε δημοπρασία των Christie's της Νέας Υόρκης, όπου και πωλήθηκε αντί 2,2 εκατ. δολαρίων, χωρίς η Ελλάδα να κατορθώσει να τον διεκδικήσει. Ηταν και η ευκαιρία για νέα ανάγνωση των κειμένων χάρη στις σύγχρονες μεθόδους που ο Χάιμπεργκ δεν μπορούσε να έχει στη διάθεσή του.

(Μαρία Θερμού Το Βήμα) 
Read more »

Όμηρος και iphone.

Πλούσια σε περιεχόμενο είναι η νέα εφαρμογή "Όμηρος" για iPhone, iPod touch και iPad από τον προγραμματιστή Περικλή Μαραβελάκη. Πρόκειται για εμπλουστισμένη εκδοχή της εφαρμογής "Ομήρου Έπη", που είχε κυκλοφορήσει από τον ίδιο και είναι δωρεάν.

Η νέα εφαρμογή περιλαμβάνει τα Ομηρικά Έπη, Ιλιάδα και Οδύσσεια, τόσο στο πρωτότυπο κείμενο στα αρχαία ελληνικά όσο και σε νεοελληνική μετάφραση του Νίκου Καζαντζάκη και του Ι. Θ. Κακριδή. Η μετάφραση της Ιλιάδας είναι αυτή που χρησιμοποιείται και στα σχολικά βιβλία.

Περιλαμβάνεται επίσης ο πρόλογος και η περίληψη και των δύο έργων από τους μεταφραστές και κατάλογος με τους χαρακτήρες των έργων. Η μετάφραση αυτή είναι κλασική καθώς έχει γίνει από δύο σημαντικές φυσιογνωμίες της νεοελληνικής λογοτεχνίας και της κλασικής φιλολογίας αντίστοιχα και έχει και αυτόνομη αισθητική αξία. Για να διαβάσουμε τα κείμενα, μπορούμε να επιλέξουμε το μέγεθος της γραμματοσειράς, ενώ είναι εύκολη και η μετάβαση σε απομακρυσμένα σημεία των κειμένω. Επιπλέον, υπάρχουν πολλές νέες λειτουργίες σε σχέση με την εφαρμογή "Ομήρου Έπη" με κυριότερη την προσθήκη μενού και κειμένων στα αγγλικά με τις μεταφράσεις των Alexander Pope και Samuel Butler και την προσθήκη της πινακοθήκης όπου οι εικόνες συνοδεύονται από πληροφορίες, ενώ έχουν προστεθεί σελιδοδείκτες και παράλληλα κείμενα (παράθεση δίπλα δίπλα της νεοελληνικής μετάφρασης δίπλα στο αρχαίο κείμενο, ιδιαίτερα χρήσιμη για όσους θέλουν να μελετήσουν τα έργα στο πρωτότυπο) στην έκδοση για iPad. Στο αγγλικό περιεχόμενο υπάρχουν και audiobooks στα κείμενα της Ιλιάδας και Οδύσσειας στη μετάφραση του Butler και είναι εύκολη και άμεση η μετάβαση από την ηχογραφημένη αφήγηση στην ανάγνωση και αντιστρόφως.
Η εφαρμογή τρέχει σε iPhone 3G, 3GS και 4, καθώς και σε iPod Touch και iPad απαιτεί iOS 4.0 ή νεότερο. Είναι διαθέσιμη στο App Store και κοστίζει €2,39.

Στο επόμενο χρονικό διάστημα θα προστεθούν μενού και μεταφράσεις στα γαλλικά και τα γερμανικά, ενώ θα εμπλουστεί με περισσότερο περιεχόμενο και εικόνες.

Για περισσότερα σχετικά με την εφαρμογή (screenshots και εισαγωγικά βίντεο) δείτε στο site του Περικλή Μαραβελάκη cloudfields.net

Η εφαρμογή "Ομήρου Έπη"είναι διαθέσιμη στο App Store και τρέχει σε iPhone 3G, 3GS και 4, καθώς και σε iPod Touch και iPad και απαιτεί iOS 3.1.3 ή νεότερο.

Read more »

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Αρxαία Ελληνικά και Λατινικά για τα παιδιά της Gwyneth!

Προσωπικοί γυμναστές, οικονόμοι, κομμωτές, στυλίστες, ακόμη και μπάτλερ χρησιμοποιούνται συχνά από τους διάσημους για τα μικρά τους «διαμάντια».

Ένα χολιγουντιανό ζευγάρι που αποφάσισε να προσλάβει την «αφρόκρεμα» της κατ’ οίκον διδασκαλίας για τα παιδιά τους είναι η ηθοποιός Gwyneth Paltrow και ο τραγουδιστής Chris Martin, οι οποίοι ανέβασαν πολύ ψηλά τον πήχη για τους άλλους διάσημους γονείς.

Το ζευγάρι προσέλαβε ένα καθηγητή Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών, έναντι 62.000 δολαρίων το χρόνο, για να διδάξει τα παιδιά τους τον 5χρονη Moses και την 7χρονη Apple.

Εκτός από αρχαία και λατινικά, τα παιδιά θα μαθαίνουν επίσης τένις, ζωγραφική, υποκριτική, σκάκι, ιστιοπλοΐα, φιλοσοφία και γαλλικά!

Το ζευγάρι θέλει να εξασφαλίσει ότι τα παιδιά του θα μπουν στα καλύτερα κολλέγια του κόσμου.

Λάτρεις του homeschooling είναι επίσης οι Brad Pitt και Angelina Jolie. Τα έξι παιδιά της διδάσκονται στο σπίτι αφού η ηθοποιός πιστεύει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της Αμερικής είναι χάλια, κάτι που δεν δίστασε να πει δημόσια πριν από λίγες ημέρες.

Πάντως, τα παιδιά που παρακολουθούν μαθήματα στο σπίτι στε ΗΠΑ, υπολογίζονται σε πάνω από 2.000.000.

(Πρώτο θέμα) 
Read more »

Ελληνικό γυναικείο ένδυμα--5ος ΑΙΩΝΑΣ ΕΩΣ +4ος ΑΙΩΝΑΣ-(Βίντεο)

Η ΣΕΙΡΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ» ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΝΔΥΜΑΤΟΣ.
Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΩΜΙΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ.
Η ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ ΑΛΚΜΗΝΗ ΝΤΑΤΣΟΥΛΗ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΝΔΥΜΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΡΩΜΑΙΟΚΡΑΤΙΑΣ.


Read more »

Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

Άμα δεν διδάσκονται τα Αρχαία... Προσεγγίζουμε λάθος την ελληνική γλώσσα

Δύο πρώην φιλόλογοι σχολιάζουν τον μέσο όρο στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις, «δείχνοντας» ως υπεύθυνο το εκπαιδευτικό σύστημα που ισχύει σήμερα.

Γι' ακόμη μια χρονιά, οι μέσοι όροι στα κύρια εξεταζόμενα μαθήματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, όπως στα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τα Αρχαία Ελληνικά, κυμάνθηκαν κάτω ή ελάχιστα πάνω από τη βάση, που είναι το 10. Γεγονός, που προκαλεί μεγάλη ανησυχία, ιδιαίτερα για το μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί, προσπαθήσαμε να αναλύσουμε τους λόγους που προκαλούν τη χαμηλή επίδοση των μαθητών στο μάθημα της μητρικής μας γλώσσας, ζητώντας την άποψη δύο πρώην εκπαιδευτικών.

Σημειώνεται ότι την Πέμπτη, ημέρα κατά την οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, η οργάνωση των καθηγητών ΟΕΛΜΕΚ εξέφρασε, διά στόματος του προέδρου της, Δημήτρη Ταλιαδώρου, την ανησυχία της για το θέμα αυτό.

Τα ερωτήματα

Τρία τα βασικά ερωτήματα που θέσαμε στους πρώην εκπαιδευτικούς, Γαβριήλ Μηνά και Γιώργο Χατζηκωστή, με αφορμή τα προχθεσινά αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.

1. Πώς σχολιάζετε τον μέσο όρο των 10,07 μονάδων στα Νέα Ελληνικά στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις;
2. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η χαμηλή απόδοση των μαθητών στο μάθημα αυτό;
3. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει, ώστε ν' αλλάξουν προς το καλύτερο οι βαθμολογίες των μαθητών;

Γαβριήλ Μηνάς:
«Μειωμένο το ενδιαφέρον»

* Το μάθημα της μητρικής γλώσσας είναι το δυσκολότερα απ' όλα τα μαθήματα και πρόοδος στο μάθημα αυτό έρχεται μετά από πολύ κόπο και συστηματική δουλειά και διδασκαλία.

Για παράδειγμα, οι Άγγλοι όταν δίδουν τις γραπτές εξετάσεις για τη γλώσσα, έχουν τον χαμηλότερο μέσο όρο. Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει σε όλες τις μητρικές γλώσσες. Δηλαδή το γλωσσικό μάθημα, όσο παράξενο και να φαίνεται, είναι το πιο δύσκολο ως προς τα αποτελέσματα.

* Η διδασκαλία του μαθήματος αυτού είναι εξαιρετικά δύσκολη και παρεμβαίνουν πάρα πολλοί παράγοντες. Για μένα ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι έχει καταργηθεί η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Τα Νέα Ελληνικά είναι η νέα φάση της ελληνικής γλώσσας. Δεν είναι δυνατό να τα μάθεις κατά τρόπο συνειδητό, εάν δεν ξέρεις τα Αρχαία Ελληνικά. Ακόμα δεν έχουμε καταλήξει σε μεθόδους, με τις οποίες η διδασκαλία να είναι αποτελεσματική. Για παράδειγμα, δεν έχουμε καταλήξει πώς πρέπει να προσεγγίζουμε ένα κείμενο άγνωστο, το οποίο δίνεται στους μαθητές, για να κατανοήσουμε το νόημα.

Ένας άλλος λόγος είναι ότι στην Κύπρο δεν αποδίδουμε και μεγάλη σημασία στη μητρική γλώσσα. Δεν το θεωρούμε ως απαραίτητο προσόν και κριτήριο, ακόμη και σε περιπτώσεις πρόσληψης σε μεγάλους οργανισμούς και εταιρείες.

* Πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να σοβαρευτεί, δηλαδή η διδασκαλία των μαθημάτων να είναι αποτελεσματική, να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών, να δίνονται οι μαθητές στο μάθημα. Το ενδιαφέρον των μαθητών μέσα στην τάξη είναι μειωμένο, καθώς τα περισσότερα τα κάνουν στα ιδιαίτερα μαθήματα το απόγευμα. Η παιδεία πρέπει να αντιμετωπιστεί με υπεύθυνο τρόπο. Δεν είναι δυνατόν να μιλούμε για δωρεάν παιδεία, όταν οι γονείς πληρώνουν χιλιάδες κάθε χρόνο στα φροντιστήρια των παιδιών τους.

Γιώργος Χατζηκωστής: Το μονοτονικό φθείρει

* Αν και υπάρχει μικρή αύξηση στον μέσο όρο στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις σε σχέση με πέρσι, ουσιαστικά δεν αλλάζει τίποτε.

* Εδώ και δεκαετίες υπάρχει μια γλωσσική απαιδευσία που υποβαθμίζει την ελληνική γλώσσα, εξαιτίας πολιτικών αποφάσεων της Πολιτείας, με παράδειγμα την εφαρμογή του μονοτονικού συστήματος. Το εν λόγω σύστημα, αν και διευκολύνει, την ίδια ώρα φθείρει τη γλώσσα μας. Επιπλέον τα λογοτεχνικά κείμενα δεν είναι ενδιαφέροντα, άρα δεν τραβούν τα παιδιά στο σχολείο.

Οι γρήγοροι ρυθμοί στη ζωή μας και η χρήση διαδικτυακών μέσων και μηχανημάτων (facebook και κινητά τηλέφωνα), κάνουν τα παιδιά να επικοινωνούν με σύντομες και κωδικοποιημένες φράσεις. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας δεν αφήνει τους νεαρούς να αναπτύξουν τις σκέψεις τους στην ελληνική γλώσσα. Ακόμη το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα δεν δίνει το απαιτούμενο βάρος στην ελληνική γλώσσα, που υπήρχε κάποτε. Σήμερα προηγούνται όλα τα άλλα μαθήματα εκτός από τα Ελληνικά. Εννοείται ότι η μείωση στις ώρες διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, συντείνει στην υποβάθμιση της γλώσσας.

* Χρειάζεται να δοθεί ειδικό ενδιαφέρον στη γλώσσα, που να αρχίζει από το δημοτικό σχολείο. Παλαιότερα τα άτομα τελείωναν το δημοτικό με πλούσιο λεξιλόγιο και πολύ καλή ορθογραφία, ενώ σήμερα τελειώνουν το λύκειο με πολλές αδυναμίες. Η ορθογραφία δεν είναι ασήμαντη, είναι ένα στοιχείο της πειθαρχίας του νου. Στις μέρες μας χρειαζόμαστε σχολεία που να εκβαθύνουν στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.

Η σημερινή (Κυπριακό μπλόγκ)
Read more »

Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

Η μοναδικότητα των αρχαίων Γόμφων


Ενδιαφέροντα στοιχεία από τον κ. Λεωνίδα Χατζηαγγελάκη, προϊστάμενο της ΛΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων-Ολοκληρώνεται η μελέτη για το ΕΣΠΑ

Του Αποστόλη Ζώη
Μοτό: Οι αρχαίοι Γόμφοι φαίνεται ότι αποτελούσαν κέντρο άσκησης της λιθοξοϊκής τέχνης
Οι αρχαίοι Γόμφοι βρίσκονται στη θέση "Επισκοπή" Μουζακίου. Μαζί με την Τρίκκη, την Πέλιννα και τη Μητρόπολη αποτέλεσαν την τετράδα της Εστιαιώτιδας. Η πόλη ιδρύθηκε τον 4ο π.Χ. αιώνα από συνοικισμό κωμών σε "θεατροειδή" χώρο ενός μακρόστενου υψώματος που σήμερα ορίζει τα όρια των Νομών Καρδίτσας και Τρικάλων. Έλεγχε τις δύο εισόδους από τη θεσσαλική πεδιάδα προς την αρχαία Αμβρακία (Άρτα) και την χώρα των Αθαμάνων. Ο Πάμισος ποταμός φαίνεται πως όριζε την αρχαία πόλη στα ΝΑ. Πρόκειται για στοιχεία του κ. Λεωνίδα Χατζηαγγελάκη, προϊστάμενο της ΛΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Να σημειώσουμε ότι ολοκληρώνεται η μελέτη από την παραπάνω διεύθυνση, για να κατατεθεί στο ΕΣΠΑ, ώστε να προχωρήσει η ανάδειξη του χώρου.
Ενίσχυσε
Ο Φίλιππος Β΄, βασιλιάς της Μακεδονίας, σύμφωνα με τον ίδιο, ενίσχυσε το κτίσιμο της νέας πόλης. Έκοψε νομίσματα με την επιγραφή "Φιλιπποπολιτών" και για μικρό χρονικό διάστημα η πόλη έφερε το όνομα "Φίλιπποι ή Φιλιππόπολις". Μετά το 330 π.Χ. η πόλη εμφανίζεται με το παλιό της όνομα Γόμφοι. Οι Γόμφοι έκοψαν δικά τους νομίσματα, τα οποία φέρουν τις επιγραφές ΓΟΜΦΕΩΝ –ΓΟΜΦΙΤΟΥΝ. Στις παραστάσεις διακρίνεται ο Ζευς - Παλάμνιος ή Ακραίος. Στους αρχαίους Γόμφους λάτρευαν και τον Διόνυσο Κάρπιο, που υποδήλωνε την καλλιέργεια της αμπέλου.
Επειδή οι αρχαίοι Γόμφοι έλεγχαν, σύμφωνα με τον ίδιο, την διάβαση προς την Αθαμανία και την Ήπειρο, αρκετές φορές υπέστησαν πολιορκίες και καταστροφές. Έτσι το 198 π.Χ. κατέλαβε την πόλη ο Αμύνανδρος, βασιλιάς των Αθαμάνων, με τη βοήθεια των Ρωμαίων, στη συνέχεια το 191 - 185 π.Χ. ο Φίλιππος Ε΄ της Μακεδονίας και αργότερα, το 48 π.Χ., ο Ιούλιος Καίσαρας στον εμφύλιο πόλεμο με τον Πομπήιο.
Από τις φιλολογικές πηγές και τα ανασκαφικά στοιχεία διαπιστώνεται ότι η πόλη των Γόμφων υπήρχε τον 6ο μ. Χ. αι., οπότε ανακαινίστηκε το τείχος της από τον Ιουστινιανό.
Ήδη από τη δεκαετία του 1960 έχει ερευνηθεί τμήμα του τείχους από τον Δ.Ρ. Θεοχάρη και τον Α. Λιάγκουρα.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας καθαρίστηκε η εξωτερική παρειά του τείχους, αποκαλύφθηκε τμήμα μεγάλου δημόσιου κτιρίου, τμήμα μεγάλης οικίας των Ρωμαϊκών χρόνων, καθώς και τάφοι του νότιου νεκροταφείου της αρχαίας πόλης.

Περιγραφή

Η αρχαία πόλη δημιουργήθηκε στο εσωτερικό πλάτωμα σειράς χαμηλών λόφων. Ήταν οχυρωμένη με ισχυρό τείχος που δε διακρίνεται στην πεδιάδα.
Διατηρείται όμως στους λόφους που περιβάλλουν την πόλη και ακολουθούν την κορυφογραμμή τους με κατεύθυνση από ΝΑ προς ΒΔ. Τα τείχη ήταν κατασκευασμένα από πωρόλιθο στο κάτω τμήμα και στην ανωδομή από πλιθιά. Κατά διαστήματα ενισχύονταν με πύργους. Αρχιτεκτονικά υλικά του τείχους χρησιμοποιήθηκαν σε οικοδομήματα τόσο στα αρχαία, όσο και στα νεότερα χρόνια.
Μέσα στην αρχαία πόλη έχουν αποκαλυφτεί τμήματα δύο μεγάλων δημόσιων κτιρίων (13,50 Χ 8,50 μ.και12,50 Χ 12,50 μ αντίστοιχα), κτίριο με βαθμιδωτή κρηπίδα, μεγάλο τμήμα οικίας, βάσεις αναθηματικών στηλών, καθώς και τμήμα δρόμου κατασκευασμένου από σκληρό, πατημένο χώμα, χαλίκια και μικρά κομμάτια κεραμίδων.
Ευρήματα
Στα ευρήματα συγκαταλέγονται μία ημίεργη προτομή αυτοκρατορικών χρόνων από ντόπιο ασβεστόλιθο, σπόνδυλοι κιόνων, τμήματα πήλινων και γυάλινων αγγείων, κεραμίδες στέγης και νομίσματα από διάφορες ελληνικές πόλεις.
Οι αρχιτεκτονικές αυτές κατασκευές χρονολογούνται στους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους, ενώ βάθρο γέφυρας που βρέθηκε στο Δημοτικό Διαμέρισμα Γελάνθης χρονολογείται στα ύστερα ρωμαϊκά χρόνια.
Οι αρχαίοι Γόμφοι φαίνεται ότι αποτελούσαν κέντρο άσκησης της λιθοξοϊκής τέχνης. Ανασκαφικά δεδομένα στον αρχαιολογικό χώρο όπως σπόνδυλοι κιόνων, ενεπίγραφη πλίνθος με ονόματα Γομφέων μαρμαροτεχνιτών, ημίεργη προτομή, επιτύμβιες στήλες και μαρμάρινή λάρνακα, ενισχύουν την άποψη αυτή. Στο εργαστήριο των Γόμφων αποδίδεται, όπως αναφέρει ο αρχαιολόγος, και η ανάγλυφη επιτύμβια στήλη του «Εχένικου» από την περιοχή των Καλογήρων.
Τάφοι
Όπως ο ίδιος στη συνέχεια τονίζει, στην κοίτη του Πάμισου ποταμού -κτηματικές περιφέρειες Μουζακίου, Μαυρομματίου «θέση Κρύα Βρύση», Γελάνθης «θέση Γεροπλάτανος» και Παλαιομονάστηρου- έχουν ερευνηθεί αρκετοί τάφοι της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου, καθώς και ταφικός τύμβος στη θέση «Λογγαράκος». Διάφορα αρχιτεκτονικά μέλη και στήλες έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή των τάφων.
Εκτός από την πρακτική του ενταφιασμού σε κιβωτιόσχημους τάφους ή σε πήλινες και μαρμάρινες λάρνακες, έχουν διαπιστωθεί πυρές και εγχυτρισμοί. Χαρακτηριστική είναι η μαρμάρινη λάρνακα "νεοαττικού" τύπου με παράσταση "αρπαγής Κόρης" στην εμπρόσθια κύρια πλευρά. Στην πίσω όψη παριστάνεται αετός από τα φτερά του οποίου εκφύονται φυτικοί πλοχμοί που απολήγουν στις γωνίες σε κεφαλές βοών. Τις στενές πλευρές κοσμούν λεοντοκεφαλές και φυτικοί πλοχμοί.
Στο εσωτερικό των τάφων τέλος παρατηρήθηκαν γυάλινα και πήλινα αγγεία, κυρίως ατρακτοειδή ληκύθια, καθώς και νομίσματα ως προσφορές στο νεκρό.


Η ΕΡΕΥΝΑ  
Read more »

Αρχαία Ελληνική Ρεφλεξολογία(Αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας)

Είναι το πρώτο από μία σειρα προβολών που ετοιμάζω για την αποκατάσταση της ιστορίας της Ρεφλεξολογίας αλλά και της αποκατάστασης της ιστορίας της μάλαξης γενικότερα, πιο συγκεκριμένα για την συμβολή του Ιπποκράτη και άλλων ελλήνων. Αναμφίβολα ο πατέρας της ιατρικής είναι πιο γνωστός για την θεωρία των 4 χυμών και την χρήση της διατροφής και βοτάνων. Όταν όμως μελετήσει κανείς μεθοδικά και σχολαστικά την υπάρχουσα γραμματεία αντιλαμβάνεται ότι οι τοποθετήσεις του είναι αυτές πάνω στις οποίες έχουν δημιουργηθεί πάνω από 100 μεθοδολογίες μάλαξης!
Και όμως κανείς τους δεν έχει ανακαλύψει τίποτα καινούριο, ....καλά καλά μην πιστεύετε εμένα διαβάστε τον Γαληνό, κάνει το ίδιο σχόλιο πριν από 1900 χρόνια.
Παλιότερη ανάρτηση για τους 4 χυμούς τους σώματος του ιατρού Γαληνού. 

Είναι η πρώτη φορά τα τελευταία 100 χρόνια που παρουσιάζονται αυτές οι πληροφορίες, τελευταίοι που τα διάβασαν πρέπει να ήταν ο Δρ. Φιτζέραλντ και η Γιουνίς Ίνγκαμ, οι οποίοι τα καπηλεύτηκαν για δικά τους....ξέρω ξέρω, ναι ναι θα το αποδείξω.
Read more »

Share