Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

Άμα δεν διδάσκονται τα Αρχαία... Προσεγγίζουμε λάθος την ελληνική γλώσσα

Δύο πρώην φιλόλογοι σχολιάζουν τον μέσο όρο στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις, «δείχνοντας» ως υπεύθυνο το εκπαιδευτικό σύστημα που ισχύει σήμερα.

Γι' ακόμη μια χρονιά, οι μέσοι όροι στα κύρια εξεταζόμενα μαθήματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, όπως στα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τα Αρχαία Ελληνικά, κυμάνθηκαν κάτω ή ελάχιστα πάνω από τη βάση, που είναι το 10. Γεγονός, που προκαλεί μεγάλη ανησυχία, ιδιαίτερα για το μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί, προσπαθήσαμε να αναλύσουμε τους λόγους που προκαλούν τη χαμηλή επίδοση των μαθητών στο μάθημα της μητρικής μας γλώσσας, ζητώντας την άποψη δύο πρώην εκπαιδευτικών.

Σημειώνεται ότι την Πέμπτη, ημέρα κατά την οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, η οργάνωση των καθηγητών ΟΕΛΜΕΚ εξέφρασε, διά στόματος του προέδρου της, Δημήτρη Ταλιαδώρου, την ανησυχία της για το θέμα αυτό.

Τα ερωτήματα

Τρία τα βασικά ερωτήματα που θέσαμε στους πρώην εκπαιδευτικούς, Γαβριήλ Μηνά και Γιώργο Χατζηκωστή, με αφορμή τα προχθεσινά αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.

1. Πώς σχολιάζετε τον μέσο όρο των 10,07 μονάδων στα Νέα Ελληνικά στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις;
2. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η χαμηλή απόδοση των μαθητών στο μάθημα αυτό;
3. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει, ώστε ν' αλλάξουν προς το καλύτερο οι βαθμολογίες των μαθητών;

Γαβριήλ Μηνάς:
«Μειωμένο το ενδιαφέρον»

* Το μάθημα της μητρικής γλώσσας είναι το δυσκολότερα απ' όλα τα μαθήματα και πρόοδος στο μάθημα αυτό έρχεται μετά από πολύ κόπο και συστηματική δουλειά και διδασκαλία.

Για παράδειγμα, οι Άγγλοι όταν δίδουν τις γραπτές εξετάσεις για τη γλώσσα, έχουν τον χαμηλότερο μέσο όρο. Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει σε όλες τις μητρικές γλώσσες. Δηλαδή το γλωσσικό μάθημα, όσο παράξενο και να φαίνεται, είναι το πιο δύσκολο ως προς τα αποτελέσματα.

* Η διδασκαλία του μαθήματος αυτού είναι εξαιρετικά δύσκολη και παρεμβαίνουν πάρα πολλοί παράγοντες. Για μένα ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι έχει καταργηθεί η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Τα Νέα Ελληνικά είναι η νέα φάση της ελληνικής γλώσσας. Δεν είναι δυνατό να τα μάθεις κατά τρόπο συνειδητό, εάν δεν ξέρεις τα Αρχαία Ελληνικά. Ακόμα δεν έχουμε καταλήξει σε μεθόδους, με τις οποίες η διδασκαλία να είναι αποτελεσματική. Για παράδειγμα, δεν έχουμε καταλήξει πώς πρέπει να προσεγγίζουμε ένα κείμενο άγνωστο, το οποίο δίνεται στους μαθητές, για να κατανοήσουμε το νόημα.

Ένας άλλος λόγος είναι ότι στην Κύπρο δεν αποδίδουμε και μεγάλη σημασία στη μητρική γλώσσα. Δεν το θεωρούμε ως απαραίτητο προσόν και κριτήριο, ακόμη και σε περιπτώσεις πρόσληψης σε μεγάλους οργανισμούς και εταιρείες.

* Πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να σοβαρευτεί, δηλαδή η διδασκαλία των μαθημάτων να είναι αποτελεσματική, να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών, να δίνονται οι μαθητές στο μάθημα. Το ενδιαφέρον των μαθητών μέσα στην τάξη είναι μειωμένο, καθώς τα περισσότερα τα κάνουν στα ιδιαίτερα μαθήματα το απόγευμα. Η παιδεία πρέπει να αντιμετωπιστεί με υπεύθυνο τρόπο. Δεν είναι δυνατόν να μιλούμε για δωρεάν παιδεία, όταν οι γονείς πληρώνουν χιλιάδες κάθε χρόνο στα φροντιστήρια των παιδιών τους.

Γιώργος Χατζηκωστής: Το μονοτονικό φθείρει

* Αν και υπάρχει μικρή αύξηση στον μέσο όρο στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις σε σχέση με πέρσι, ουσιαστικά δεν αλλάζει τίποτε.

* Εδώ και δεκαετίες υπάρχει μια γλωσσική απαιδευσία που υποβαθμίζει την ελληνική γλώσσα, εξαιτίας πολιτικών αποφάσεων της Πολιτείας, με παράδειγμα την εφαρμογή του μονοτονικού συστήματος. Το εν λόγω σύστημα, αν και διευκολύνει, την ίδια ώρα φθείρει τη γλώσσα μας. Επιπλέον τα λογοτεχνικά κείμενα δεν είναι ενδιαφέροντα, άρα δεν τραβούν τα παιδιά στο σχολείο.

Οι γρήγοροι ρυθμοί στη ζωή μας και η χρήση διαδικτυακών μέσων και μηχανημάτων (facebook και κινητά τηλέφωνα), κάνουν τα παιδιά να επικοινωνούν με σύντομες και κωδικοποιημένες φράσεις. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας δεν αφήνει τους νεαρούς να αναπτύξουν τις σκέψεις τους στην ελληνική γλώσσα. Ακόμη το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα δεν δίνει το απαιτούμενο βάρος στην ελληνική γλώσσα, που υπήρχε κάποτε. Σήμερα προηγούνται όλα τα άλλα μαθήματα εκτός από τα Ελληνικά. Εννοείται ότι η μείωση στις ώρες διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, συντείνει στην υποβάθμιση της γλώσσας.

* Χρειάζεται να δοθεί ειδικό ενδιαφέρον στη γλώσσα, που να αρχίζει από το δημοτικό σχολείο. Παλαιότερα τα άτομα τελείωναν το δημοτικό με πλούσιο λεξιλόγιο και πολύ καλή ορθογραφία, ενώ σήμερα τελειώνουν το λύκειο με πολλές αδυναμίες. Η ορθογραφία δεν είναι ασήμαντη, είναι ένα στοιχείο της πειθαρχίας του νου. Στις μέρες μας χρειαζόμαστε σχολεία που να εκβαθύνουν στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.

Η σημερινή (Κυπριακό μπλόγκ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share