Δευτέρα 18 Ιουλίου 2011

Στο φως Κούροι που σμιλεύθηκαν στο περίφημο παριανό μάρμαρο

Κούρους που σμιλεύθηκαν στο περίφημο παριανό μάρμαρο φέρνει στο φως στο Δεσποτικό, τη νησίδα κοντά στην Αντίπαρο, ο αρχαιολόγος κ. Γιάννος Κουράγιος, ο οποίος ανασκάπτει από το 2001 ένα μεγάλο ιερό της Αρχαϊκής εποχής αφιερωμένο στον θεό Απόλλωνα.

Ο κορμός ενός Κούρου _από την απαρχή του λαιμού ως τη μέση_ που είχε τοποθετηθεί ανάποδα μέσα στο έδαφος, στο κατώφλι μίας θύρας προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως στήριγμα της και σε άλλο τμήμα της ανασκαφής δύο μεγάλα κομμάτια ποδιού _ κνήμη και φτέρνα _ ενός άλλου αγάλματος, Κούρου επίσης τα οποία σώζονται σε εξαιρετική κατάσταση ήταν το εντυπωσιακό εύρημα της φετινής περιόδου, αν και όχι το μόνο. Το σημαντικό μάλιστα είναι ότι ο κορμός αυτός συνενώνεται με το κάτω μέρος Κούρου, που είχε αποκαλυφθεί εντοιχισμένος στον τοίχο ενός κτιρίου του ιερού το 2005. Ενώ πιθανότατα, όπως λέει ο κ. Κουράγιος στο ίδιο γλυπτό να ανήκει και το κεφάλι Κούρου, που είχε βρεθεί πέρυσι!

Τμήμα της κιονοστοιχίας του ναού που κατασκευάστηκε γύρω στο 500 π.Χ. Εφερε επτά κίονες ύψους 3,80 μ.


Αλλά για να αντιληφθεί κανείς καλύτερα αυτή τη «γλυπτοθήκη» στην οποία τείνει να εξελιχθεί το εξαιρετικής σημασίας ιερό του Δεσποτικού ας σημειωθεί ότι ως σήμερα έχουν έρθει στο φως περί τα 60 τμήματα γλυπτών, μεταξύ των οποίων πέντε κεφαλές Κούρων και μία μικρότερου μεγέθους που ανήκει σε Κόρη, περισσότεροι από δέκα κορμοί διαφόρων διαστάσεων και περί τις 30 βάσεις για αναθήματα (Κούρους ή αναθηματικούς κίονες). Και έπεται η συνέχεια.

Με βελόνι είχε αποκοπεί από το υπόλοιπο άγαλμα ο κορμός που βρέθηκε φέτος, είχε τοποθετηθεί ανάποδα στο χώμα και πάνω του έγιναν δύο μολυδβοχοημένες εντορμίες για να στηριχθεί ο στροφέας της θύρας. Βρέθηκε άλλωστε σφηνωμένος με μαρμάρινους λίθους για την καλύτερη στήριξή της ενώ βελόνι χρησιμοποιήθηκε για την πίσω επιφάνεια ώστε να εφάπτεται στη πλάκα του κατωφλιού, που ήταν από σχιστόλιθο.



Το σημαντικό όμως βρίσκεται αλλού: Παρά την απολέπιση που είχε γίνει στην επιφάνειά του, σώζεται ακόμη το ίχνος του χεριού του λυγισμένο πάνω στο θώρακα. Γιατί όπως λέει ο κ. Κουράγιος: «Αυτός ο τύπος Κούρων απαντάται μόνο στα παριανά εργαστήρια γλυπτικής του τέλους του 6ου π.Χ. αιώνα ενώ γενικότερα το λυγισμένο χέρι στο στήθος είναι όπως όλοι γνωρίζουμε χαρακτηριστικό γνώρισμα των αρχαϊκών Κορών». Να σημειωθεί μάλιστα ότι μόνον άλλα δύο γλυπτά με αυτή την ιδιαιτερότητα υπάρχουν, συγκεκριμένα ο Κούρος που βρίσκεται στην Carlsberg Glyptotek της Κοπεγχάγης και ακόμη ένα ημίεργο άγαλμα, το οποίο εκτίθεται στο Μουσείο της Πάρου και είχε προέλθει από τα αρχαία λατομεία του νησιού.

Τοποθετημένο σε ζεμπίλι το πολύτιμο μαρμάρινο εύρημα είναι έτοιμο για το ταξίδι από το νησάκι του Δεσποτικού στο Μουσείο της Πάρου
Το κτίσμα στο οποίο εντοπίσθηκε ο κορμός είναι μικρό, έχει σχήμα ναού με πρόδομο, σηκό και άδυτο και βρίσκεται στη βορειοανατολική πλευρά του περιβόλου του ιερού. «Φαίνεται ότι κτίστηκε στην ύστερη Αρχαϊκή περίοδο, μετά τη βίαιη καταστροφή των αρχαϊκών Κούρων», λέει ο κ. Κουράγιος.

Γιατί όμως αυτή η καταστροφή; Όπως εξηγεί ο ίδιος «Πιστεύω ότι μπορεί να συνδέεται με τη διαμάχη μεταξύ Αθήνας και Πάρου, όταν ο Μιλτιάδης εστάλη να τιμωρήσει το νησί γιατί εμήδισε κατά τους Περσικούς Πολέμους. Τότε καταστράφηκαν τα γλυπτά και ξαναχρησιμοποιήθηκαν ως οικοδομικό υλικό».

Άλλο ενδιαφέρον σημείο της φετινής ανασκαφής ήταν η αποκάλυψη ενός στυλοβάτη για κιονοστοιχία που κατασκευάστηκε γύρω στο 500 π.Χ. με επτά κίονες ύψους 3,80μ. Στο βάθος της θεμελίωσης του στυλοβάτη αποκαλύφθηκαν τα θραύσματα από το αριστερό πόδι αρχαϊκού κούρου φυσικού μεγέθους και εξαιρετικής γλυπτικής τα οποία «συνενώθηκαν» με το θραύσμα από τον μηρό ενός γλυπτού που είχε βρεθεί το 2005. Τέλος, δίπλα τους βρέθηκε και η βάση στην οποία στηριζόταν ένας άλλος μικρότερου μεγέθους Κούρος, πάνω στην οποία σώζονται τρία δάκτυλα του δεξιού ποδιού του.
 Ο αρχαιολογικός χώρος του Δεσποτικού κατά τη διάρκεια της ανασκαφής
Ενας τετράγωνος, μαρμάρινος «βόθρος» τελετουργικού χαρακτήρα _εκεί έριχναν τις σπονδές στο θεό _ ο οποίος χρονολογείται στην πρώιμη Αρχαϊκή εποχή βρέθηκε εξάλλου κάτω από το μεταγενέστερο πλακόστρωτο δάπεδο του εστιατορίου του ναού. Εξι διαφορετικές κατασκευαστικές φάσεις εντοπίσθηκαν στη βόρεια πύλη του ιερού που θεωρείται ότι ήταν η αρχική είσοδός του. Και τέλος πληθώρα κεραμικής που χρονολογείται από την Γεωμετρική ως και την Αρχαϊκή εποχή ήρθε επίσης στο φως επιβεβαιώνοντας ότι το ιερό λειτουργούσε ήδη από τα γεωμετρικά χρόνια.

Η αρχαία Πρεπέσινθος, όπως ήταν η ονομασία του Δεσποτικού κατά τις μαρτυρίες του Στράβωνος και του Πλίνιου δεν υπήρξε μια τυχαία περίπτωση στο Αιγαίο. Ενωμένη κατά την αρχαιότητα με ένα άλλο (μικρότερο ακόμη) νησάκι, το Τσιμιντήρι - όπου άλλωστε επεκτείνονται τα αρχαιολογικά ευρήματα - , φιλοξένησε ένα σπουδαίο λατρευτικό ιερό. Η θέση του ήταν στρατηγική, είχε καλά προστατευμένο λιμάνι, οπτική επαφή με τη Σίφνο προς τα δυτικά και με την Αντίπαρο προς τα ανατολικά και ήταν… κατάφυτο.

Δεσποτικό: Μία νησίδα γεμάτη Κούρους
Θραύσματα αγγείων που βρέθηκαν επάνω στο νησί με τις επιγραφές «ΑΠΟΛΛ», «ΑΡΤΗΜΕ» ή «ΑΡΧΗΜΕ» επιβεβαιώνουν τη λατρεία του Απόλλωνα και της Αρτεμης (άλλωστε ιερά του Απόλλωνα υπήρχαν σε 22 νησιά). Εκεί έφθαναν οι προσκυνητές φέρνοντας μαζί τους αναθήματα: Ειδώλια και αντικείμενα κάθε είδους έχει φέρει στο φως ως σήμερα η ανασκαφή: πόρπες χάλκινες και ελεφαντοστέινες, χάντρες χρυσές, γυάλινες αλλά και απλώς λίθινες, σφραγιδόλιθους από ημιπολύτιμους λίθους, αγαλματίδια από φαγεντιανή, αλάβαστρα και κορινθιακούς αρύβαλλους, ένα αβγό στρουθοκαμήλου, εγχειρίδια, ξίφη, υφαντικά βαρίδια, γεωργικά εργαλεία και πολλά χρηστικά αγγεία. Εντελώς ξεχωριστό εύρημα ωστόσο υπήρξε πριν από μερικά χρόνια το ειδώλιο μιας γυναικείας θεότητας δαιδαλικής τεχνοτροπίας (680-660 π. Χ.) που θεωρείται ότι ήταν το λατρευτικό άγαλμα του ιερού.

Στην ανασκαφή της ΚΑ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων υπό την διεύθυνση του κ. Κουράγιου συμμετείχαν και οι αρχαιολόγοι – μέλη της επιστημονικής ομάδας Κορνηλία Νταιφά, Σπύρος Πετρόπουλος, Θανάσης Γκαρώνης και φοιτητές από το Πανεπιστήμιο της Περούτζια. Παράλληλα, συνεχίστηκε για δεύτερη χρονιά η μελέτη του αρχιτεκτονικού υλικού και των δώδεκα κτιρίων από την αρχιτέκτονα, καθηγήτρια του Πολυτεχνείου του Μονάχου Δρ. Ανε Ονεσοργκ και την Δρ. Κατερίνα Παπαγιάννη. Το Ιδρύμα Ι. Λάτση και το Ιδρυμα Α. Π. Κανελόπουλου ήταν οι χορηγοί της ανασκαφής.


(Μαρία Θερμού -Το Βήμα)
Read more »

ΟΡΚΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ - Επίγραμμα Τυννίχου(Βίντεο)

Πλουτάρχου, "Ηθικά" : Αποφθέγματα Λακωνικά, Διάφορα των εν τοις Λάκωσιν αδόξων αποφθέγματα F51, Kάκτος "οι Έλληνες", 1995

Read more »

Κυριακή 17 Ιουλίου 2011

Τα γκράφιτι της αρχαιότητας

Η συνήθεια αυτή είναι διαχρονική, παμπάλαιη, κρατάει τουλάχιστον 2.500 χρόνια. Κι αν το χάραγμα με ένα αιχμηρό αντικείμενο πάνω σε μια κολόνα του Παρθενώνα φάνταζε κάποτε ως βέβηλη πράξη, σήμερα τα αρχαία γκράφιτι είναι ιερά και διατηρητέα γιατί αποτελούν πολύτιμη πηγή πληροφόρησης για λοιμούς, σεισμούς, καταποντισμούς.

Τα χαράγματα στον Παρθενώνα ξεκινάνε από την κορυφή του ναού και φθάνουν έως τα σκαλοπάτια του. Στους κίονες της δυτικής πλευράς που τώρα αποσυναρμολογείται για να αναστηλωθεί, ακριβώς κάτω από τα κιονόκρανα, διαβάζεις με ωραία καλλιγραφικά γράμματα ονόματα θανόντων αρχιερέων, μοναχών, διακόνων και πλάι τη χρονολογία του θανάτου τους. Κι όλα αυτά σε ύψος 8 μέτρων στην εσωτερική πλευρά των κιόνων, όπου σώζεται ακόμη η ξανθοκάστανη πατίνα (ή το χρυσαφί με το οποίο ήταν βαμμένοι οι κίονες). Για κάποιον λόγο έχουν ακόμη χαράξει κάποια εκκλησιαστικά κείμενα, ψαλμούς, τροπάρια, ευχές, δεήσεις από την εποχή που ο ναός της Αθηνάς λειτουργούσε ως Παναγία Αθηνιώτισσα.

Εχουν καταμετρηθεί 37 χαράγματα, ανάμεσα στα οποία διάφορα σχέδια πλοίων και 50 παιχνίδια σαν τη δική μας τρίλιζα, τις γουβίτσες και το σκάκι. Τα «επιτραπέζια» παιχνίδια όπως θα τα λέγαμε σήμερα είναι λαξευμένα στα σκαλιά και στο δάπεδο του ναού. Η ύπαρξή τους δεν ήταν πάντα γνωστή. Εντοπίστηκαν τελευταία από τις εργασίες αναστήλωσης. Οι μελετητές του μνημείου παρατήρησαν ότι οι παίκτες πρέπει να απέφευγαν τη βορεινή πλευρά (όπου έχει βρεθεί μόνο ένα παιχνίδι) για κλιματικούς λόγους. Προτιμούσαν τη νότια και δυτική πλευρά. Μάλιστα στο δυτικό πτερό, ανάμεσα στην κιονοστοιχία και τον τοίχο του κυρίως ναού, βρέθηκαν χαραγμένα 20 παιχνίδια. Τα περισσότερα είναι δεξιοτεχνίας (τρόπας) και τρία μόνο πεσσείας (εννεάδας και διαγραμμισμού), δηλαδή στρατηγικής που παιζόταν με πεσσούς (πιόνια).

Οι πρώτοι που ανατρίχιασαν βλέποντας γκράφιτι πάνω στις κολόνες του Παρθενώνα, των Προπυλαίων, του Θησείου και του Ολυμπιείου, ήταν οι περιηγητές τον 18ο αιώνα. Εξέφρασαν και την αποστροφή τους στο βέβηλο χέρι που έγραψε κάτι σε αρχαίο μάρμαρο. Δεν συμμερίστηκε όμως την άποψή τους και ο αρχαιολόγος Κυριάκος Πιττάκης (1798-1863), ο οποίος είδε τα χαράγματα ως ιστορικά ντοκουμέντα και ήταν ο πρώτος μαζί με τον ρώσο αρχιμανδρίτη Αντωνίνο που άρχισε την καταγραφή τους. Την ίδια άποψη φαίνεται πως είχε και ο αθηναιογράφος Δημήτριος Καμπούρογλου (1852-1942), ο οποίος είχε σημειώσει ότι «ο πρώτος χαράξας επί αρχαίου κίονος ιστορικόν γεγονός ήτο ο πρώτος ακαλαίσθητος Ελλην, αλλά συγχρόνως και ο πρώτος ευεργέτης της Ιστορίας».

Και είχε απόλυτο δίκιο. Γιατί αν κάποιοι άγνωστοι δεν είχαν χαράξει στις κολόνες του Θησείου γεγονότα που συνέβησαν στα σκοτεινά χρόνια της Τουρκοκρατίας, ίσως τώρα να αγνοούσαμε τη μεγάλη πυρκαγιά της Αθήνας (1591) και έναν φοβερό λοιμό που είχε ως αποτέλεσμα να πεθάνουν "χιλιάδες λαού και Καστριώτες" (κάτοικοι του κάστρου της Ακρόπολης) το 1554. Ο ανώνυμος πολίτης της Αθήνας θέλησε επίσης την ίδια περίοδο να αποκαλύψει ένα εφτασφράγιστο μυστικό (κι αυτό στο Θησείο), ότι οι Τούρκοι πήραν παιδιά για να τα εξισλαμίσουν.

Αλλά και ο Λόρδος Βύρων δεν απέφυγε τον πειρασμό να χαράξει το όνομά του σε έναν κίονα του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Από θαυμασμό για το μνημείο, επειδή κι άλλοι το συνήθιζαν, ή από ματαιοδοξία για να μείνει το όνομά του στην αιωνιότητα. Το δικό του «αποτύπωμα» τελικά έχει «καθαγιασθεί» από την φιλελληνική δράση του και δεν υπάρχει ξεναγός που να παραλείψει να δείξει αυτό το χάραγμα στους απανταχού της γης τουρίστες.

Τα γραφήματα είναι μάρτυρες επιμέρους γεγονότων και όλα μαζί δείχνουν ότι μια πόλη με μακραίωνη ιστορία σαν την Αθήνα, που έζησε μέρες δόξης λαμπρές αλλά και μεγάλης παρακμής, δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ. Η χρονολογική συνέχεια που παρουσιάζουν τα χαράγματα σε διάφορα μνημεία αποδεικνύει σύμφωνα με τον Πιττάκη την αδιάκοπη κατοίκηση της πόλης, αντικρούοντας τις θεωρίες ότι εγκαταλείφθηκε για τρία χρόνια μετά την πολιορκία της Ακρόπολης και την ανατίναξη του Παρθενώνα από τον Μοροζίνι (1687).

Τα δυσάρεστα γεγονότα, πάντως, είναι ένα ισχυρό κίνητρο για κάποιον να πάρει ένα καρφί και να το καταγράψει πάνω σε μια αρχαία κολόνα. Οπως οι απαγχονισμοί αθώων χριστιανών από τους Τούρκους, που έχουν χαραχθεί στα μάρμαρα του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα. Σκεφθείτε την αλγεινή εντύπωση του φτωχού ραγιά όταν είδε να γίνονται σκόνη κάποιοι σπόνδυλοι του ίδιου αυτού αρχαίου ναού με απόφαση του βοϊβόδα των Αθηνών Τζισταράκη (1791) για να χρησιμοποιηθεί ως οικοδομικό υλικό για να κτιστεί το Τζαμί του Κάτω Παζαριού, στο Μοναστηράκι. Εκείνος που αποφάσισε να σημειώσει το γεγονός στο Ολυμπιείο, ήταν μια ελεύθερη ψυχή που επιτελούσε μια πράξη αντίστασης στον κατακτητή.

Σήμερα πάντως μπορεί να μην έχουμε γκράφιτι σε ναούς, όμως ολοένα και περισσότερο τα αποδεχόμαστε -αν δεν τα επιζητούμε κιόλας- στους δημόσιους χώρους. Μην σας φανεί παράξενο αν σε λίγα χρόνια σημερινά γκράφιτι κηρυχθούν διατηρητέα γιατί θα αποτελούν μια «τοιχογραφία» της εποχής μας.

(ΤΗΣ ΝΙΝΕΤΤΑΣ ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ enet.gr)
Read more »

"ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ"

Το έμβλημα αυτό μαζί με τα επιράμματα "ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΠΕΖΟΝΑΥΤΩΝ" είχε καθιερωθεί από το ΓΕΣ για τις αντίστοιχες Μονάδες από το έτος 1971. Μαζί όμως με τον μπερέ μπλε χρώματος θεωρείται ως έμβλημα των Ειδικών Δυνάμεων από το έτος 1976, εποχή που οι Μονάδες Πεζοναυτών εντάχθηκαν οργανικά στη Διοίκηση Καταδρομών.

Είναι σχήματος μεσαιωνικής ασπίδας μπλε χρώματος και η παράσταση πάνω σε αυτό συμβολίζει το αρχαίο πλοίο "ΑΡΓΩ", το οποίο χρησιμοποιήθηκε από τον μυθικό ηρώα Ιάσονα, γιο του βασιλιά της Ιωλκού Αίσονα, κατά την Αργοναυτική Εκστρατεία του στη Μαύρη Θάλασσα για την αρπαγή του "χρυσόμαλλου δέρατος" από τη μυθική Κολχίδα. Η επιχείρηση αυτή θεωρείται ως η πρώτη αμφίβια στην Ελληνική Μυθολογία. Οι δύο λέξεις στην κορυφή του εμβλήματος "ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ" αποτελεί τμήμα της φράσης "Θαρσείν χρή ταχ΄ αύριον έσετ΄ άμεινον", που σημαίνει "Πρέπει να έχετε θάρρος ίσως αύριο να είναι καλύτερα"τη φράση αυτή είπε η θεά Αθηνά, δια του στόματος του πολυμήχανου Οδυσσέα, στους Έλληνες που πολιορκούσαν την Τροία, όταν αυτοί ήταν έτοιμοι να εγκαταλείψουν την προσπάθειά τους, με αποτέλεσμα να εμψυχωθούν και να την καταλάβουν με την καταδρομική επιχείρηση "ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ"

"Θαρσείν χρη τάχ' αύριον έσετ' άμεινον".
"Χρειάζεται θάρρος, αύριο όλα θα είναι καλύτερα".

Η φράση αυτή αποτελεί το ρητό των Δυνάμεων Πεζοναυτών του Ελληνικού Στρατού.
Read more »

Αναβιώνει το πένταθλο στην Αρχαία Ολυμπία

Μια διαδρομή στο παρελθόν, μέσω της βιωματικής αναβίωσης του αρχαίου ελληνικού πεντάθλου, θα έχουν από φέτος την ευκαιρία να κάνουν οι επισκέπτες της Ολυμπίας, αλλά και όλου του νομού Ηλείας.

Η επιλογή του εν λόγω αθλήματος, που ο Αριστοτέλης αποκαλούσε «κάλλιστο όλων», δεν είναι τυχαία. «Το πένταθλο θεωρούνταν ασύγκριτο αγώνισμα, αφού ο πενταθλητής έπρεπε να συνδυάζει αρμονικά όλα τα χαρίσματα των αθλητών των μεμονωμένων αγωνισμάτων, όπως η δύναμη, η ευκινησία, η δεξιοτεχνία, η καρτερία και η αντοχή», εξηγεί στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο επιστημονικός υπεύθυνος της εκδήλωσης και ιδρυτής του μουσείου αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας, κ. Κώστας Κοτσανάς.

Στο πένταθλο συμπεριλαμβάνονται ο δρόμος, το άλμα, το ακόντιο, ο δίσκος και η πάλη. Όσοι βρέθηκαν πρόσφατα στην ευρύτερη περιοχή είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την αναπαράσταση του πεντάθλου, όχι στον αρχαιολογικό χώρο, αλλά σε μικρή απόσταση από την αρχαία Ολυμπία, στις όχθες του Αλφειού. Όπως οι διοργανωτές τόνισαν, επρόκειτο για καλλιτεχνική αναπαράσταση του δρώμενου, πιστή όμως στα ιστορικά ντοκουμέντα.

Του δρώμενου προηγείται η προβολή του ντοκιμαντέρ «Η αρχαία ‘Ηλιδα, τα ιερά μονοπάτια των Ολυμπιακών Αγώνων και η αρχαία Ολυμπία» του Γιώργη Δόξα, ενώ η αναπαράσταση συνοδεύεται από μουσική ειδικά γραμμένη για την περίσταση με άρπα, αυλό, τσέλο και τύμπανα, όπως και στην αρχαιότητα. Η όλη διαδικασία υπολογίζεται να διαρκεί μία περίπου ώρα. Για τους ξένους όλο το πληροφοριακό υλικό θα παρέχεται στα αγγλικά.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν ήδη δείξει ενδιαφέρον για τη φιλόδοξη πρωτοβουλία, η οποία καλώς εχόντων των πραγμάτων θα λαμβάνει χώρα τέσσερις φορές την εβδομάδα κατόπιν συνεννοήσεως με τα γκρουπ των τουριστών. Ωστόσο, το δεύτερο target group αποτελούν οι μαθητές.

Η αρχαία Ολυμπία με το ειδικό συμβολικό βάρος αποτελεί έναν κλασικό προορισμό πολλών σχολείων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Πενταήμερες εκδρομές από όλη την Ευρώπη αποτίουν κάθε χρόνο φόρο τιμής στη γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές θα είναι ολοήμερο και βιωματικό και οι ανήλικοι θεατές θα συμμετέχουν ενεργά, προκειμένου η επίσκεψη στην Ολυμπία να χαραχτεί ανεξίτηλα στη μνήμη τους.

(H KAΘHMEPINH)
Read more »

Σάββατο 16 Ιουλίου 2011

Ελληνόφωνα Χωριά Της Κ.Ιταλίας "Καληνύφτα"(Βίντεο)

Τραγούδι αγάπης('ματινάτα')από τα πιό αγαπητά στις ελληνόφωνες κοινότητες του Σαλέντο.
Καληνύφτα
Τί έν γκλυτσέα τούτη νύφτα τ'εν ώρια
ιβώ έ πλώνω πεντσέοντα σέ σένα
εις τή φενέστρα ά τήν αγάπη μου
τής καρδιάς μου σού νοίφτω τήν πένα.
Ιβώ έ πλώνω πενσέοντα σέ σένα
τσέ γιά σένα ψυχή μου αγαπώ
μά πού πάω πού σύρνω πού στέω
εις τήν καρδιά μου πάντα σένα βαστώ.
Καί σού μάι μ'αγάπησε ώρια μου
έ σού πόνησε μάι άσσε μένα
είττα χείλη σου έν άνοιτσε μάι
πεί τά λόγια τσ'αγάπης βλοημένα.
Κ'είττ'αμμάι σου,άτσε μάγο γκλυτσέο
έν ανοίτσε μάι γιά μένα φτεχό
μά πού πάω,πού σύρνω ,πού στέω
εις τήν καρδιάν μου πάντα σένα βαστώ.
Από τόν δίσκο Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑΣ τού Πελοποννησιακού Λαοφραφικού Ιδρύματος.




Read more »

Ιερό της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο

Ανακατασκευή του Ιερού της Αφροδίτης από τον μπαρόκ αρχιτέκτονα J . B . Fischer von Erlach (δημοσιεύτηκε το 1721)
Το ιερό της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο (σημερινά Κούκλια) οικοδομήθηκε γύρω στο 1.200 π.Χ. Το ιερό της Ύστερης Χαλκοκρατίας αποτελείται από δυο ευδιάκριτα αρχιτεκτονικά στοιχεία: ένα ανοικτό τέμενος κι ένα καλυμμένο δωμάτιο που ενώνεται μαζί του. Το τέμενος περιβαλλόταν από ένα τείχος κτισμένο από τεράστιους πελεκητούς ασβεστολιθικούς ορθοστάτες που έφταναν μέχρι 5 μ. μάκρος και 2 μ. ύψος. Αυτοί οι ορθοστάτες ορθώνονταν σε ένα αέτωμα μικρότερων, οριζόντια τοποθετημένων ασβεστολιθικών ογκόλιθων. Αυτό το τμήμα, που θαύμαζαν πολύ οι αρχαίοι ταξιδιώτες, αποτελεί σήμερα το πιο εντυπωσιακό σημείο που μπορεί κανείς ακόμα να δει στον αρχαιολογικό αυτό χώρο.


Αποψη του αρχαίου ναού της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο. Ύστερη Εποχή του Χαλκού.
Η αίθουσα είναι ένα ορθογώνιο ευρύχωρο κτίσμα με διαστάσεις 23,80 x 11,50 μ. Οι βόρειοι και νότιοι τοίχοι του ήταν κτισμένοι με πελεκητές πέτρες. Στο γενικό του σχήμα το Ιερό 1 ανήκει στον πολύ διαδεδομένο τύπο του ιερού με υπαίθρια αυλή. Το μεγάλο ανοικτό τέμενος συνδυάζεται με ένα μικρότερο σκεπαστό κτίσμα που στέγαζε το άδυτο. Το σχέδιο του ιερού της Αφροδίτης ακολουθούσε ανατολικά πρότυπα, έχουν όμως εντοπιστεί στο ναό και αιγαιακά στοιχεία, όπως τα βαθμιδωτά επίκρανα, «κέρατα καθοσιώσεως» και ένας πήλινος λουτήρας. Το ιερό αυτό πέρασε στα χέρια αποίκων από το Αιγαίο οι οποίοι αναμόρφωσαν την τοπική λατρεία και της έδωσαν τα χαρακτηριστικά της θεάς Αφροδίτης, όπως εξελίχθηκε στα επόμενα χρόνια. Το ιερό αυτό συνέχισε αδιάλειπτα την λειτουργία του για μια περίοδο που ξεπερνά τα χίλια χρόνια, μέχρι και τη Ρωμαϊκή εποχή.
Read more »

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Επιτύμβιο άγαλμα της κόρης Φρασίκλειας

 χαρακτηριστικά

Είδος μνημείου : Άγαλμα Κόρης

Υλικό κατασκευής μνημείου : Μάρμαρο

Χρονολόγηση : 550 - 540 π.Χ.

Τοποθεσία : Μερέντα Αττικής

Φορέας : ΕΑΜ αρ. ευρ. 4889

Περιγραφή
Άγαλμα κόρης. Βρέθηκε στη Μερέντα Αττικής. Πρόκειται για επιτύμβιο άγαλμα. Βρέθηκε μαζί με το άγαλμα κούρου αρ. ευρ. Γ4890 σε απόθεση του νεκροταφείου του Μυρινούντος (σημερινή Μερέντα). Διατηρείται σε άριστη κατάσταση. Φορά ποδήρη χειριδωτό χιτώνα και ψηλή στεφάνη με φυτικό διάκοσμο, ενώ με το αριστερό χέρι κρατά μπουμπούκι λωτού. Το βάθρο του αγάλματος ήταν εντοιχισμένο σε εκκλησία κοντά στον τόπο εύρεσής του. Στην όψη φέρει επιγραφή με το όνομα της νεκρής Φρασικλείας: ΣΗΜΑ ΦΡΑΣΙΚΛΕΙΑΣ΄ ΚΟΡΗ ΚΕΚΛΗΣΟΜΑΙ ΑΙΕΙ ΑΝΤΙ ΓΑΜΟΥ ΠΑΡΑ ΘΕΩΝ ΤΟΥΤΟ ΛΑΧΟΥΣ' ΟΝΟΜΑ. Στην αριστερή πλευρά σώζεται σε επιγραφή το όνομα του γλύπτη: ΑΡΙΣΤΙΩΝ ΠΑΡΙ[ΟΣ Μ' ΕΠ]Ο[Ε]ΣΕ. Ύψος: 1,79 μ., ύψος με τη βάση και την πλίνθο: 2,115 μ


(Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)

.
Read more »

Share