Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Αρxαία Ελληνικά και Λατινικά για τα παιδιά της Gwyneth!

Προσωπικοί γυμναστές, οικονόμοι, κομμωτές, στυλίστες, ακόμη και μπάτλερ χρησιμοποιούνται συχνά από τους διάσημους για τα μικρά τους «διαμάντια».

Ένα χολιγουντιανό ζευγάρι που αποφάσισε να προσλάβει την «αφρόκρεμα» της κατ’ οίκον διδασκαλίας για τα παιδιά τους είναι η ηθοποιός Gwyneth Paltrow και ο τραγουδιστής Chris Martin, οι οποίοι ανέβασαν πολύ ψηλά τον πήχη για τους άλλους διάσημους γονείς.

Το ζευγάρι προσέλαβε ένα καθηγητή Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών, έναντι 62.000 δολαρίων το χρόνο, για να διδάξει τα παιδιά τους τον 5χρονη Moses και την 7χρονη Apple.

Εκτός από αρχαία και λατινικά, τα παιδιά θα μαθαίνουν επίσης τένις, ζωγραφική, υποκριτική, σκάκι, ιστιοπλοΐα, φιλοσοφία και γαλλικά!

Το ζευγάρι θέλει να εξασφαλίσει ότι τα παιδιά του θα μπουν στα καλύτερα κολλέγια του κόσμου.

Λάτρεις του homeschooling είναι επίσης οι Brad Pitt και Angelina Jolie. Τα έξι παιδιά της διδάσκονται στο σπίτι αφού η ηθοποιός πιστεύει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της Αμερικής είναι χάλια, κάτι που δεν δίστασε να πει δημόσια πριν από λίγες ημέρες.

Πάντως, τα παιδιά που παρακολουθούν μαθήματα στο σπίτι στε ΗΠΑ, υπολογίζονται σε πάνω από 2.000.000.

(Πρώτο θέμα) 
Read more »

Ελληνικό γυναικείο ένδυμα--5ος ΑΙΩΝΑΣ ΕΩΣ +4ος ΑΙΩΝΑΣ-(Βίντεο)

Η ΣΕΙΡΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ» ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΝΔΥΜΑΤΟΣ.
Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΩΜΙΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ.
Η ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ ΑΛΚΜΗΝΗ ΝΤΑΤΣΟΥΛΗ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΝΔΥΜΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΡΩΜΑΙΟΚΡΑΤΙΑΣ.


Read more »

Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

Άμα δεν διδάσκονται τα Αρχαία... Προσεγγίζουμε λάθος την ελληνική γλώσσα

Δύο πρώην φιλόλογοι σχολιάζουν τον μέσο όρο στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις, «δείχνοντας» ως υπεύθυνο το εκπαιδευτικό σύστημα που ισχύει σήμερα.

Γι' ακόμη μια χρονιά, οι μέσοι όροι στα κύρια εξεταζόμενα μαθήματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, όπως στα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τα Αρχαία Ελληνικά, κυμάνθηκαν κάτω ή ελάχιστα πάνω από τη βάση, που είναι το 10. Γεγονός, που προκαλεί μεγάλη ανησυχία, ιδιαίτερα για το μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί, προσπαθήσαμε να αναλύσουμε τους λόγους που προκαλούν τη χαμηλή επίδοση των μαθητών στο μάθημα της μητρικής μας γλώσσας, ζητώντας την άποψη δύο πρώην εκπαιδευτικών.

Σημειώνεται ότι την Πέμπτη, ημέρα κατά την οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, η οργάνωση των καθηγητών ΟΕΛΜΕΚ εξέφρασε, διά στόματος του προέδρου της, Δημήτρη Ταλιαδώρου, την ανησυχία της για το θέμα αυτό.

Τα ερωτήματα

Τρία τα βασικά ερωτήματα που θέσαμε στους πρώην εκπαιδευτικούς, Γαβριήλ Μηνά και Γιώργο Χατζηκωστή, με αφορμή τα προχθεσινά αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.

1. Πώς σχολιάζετε τον μέσο όρο των 10,07 μονάδων στα Νέα Ελληνικά στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις;
2. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η χαμηλή απόδοση των μαθητών στο μάθημα αυτό;
3. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει, ώστε ν' αλλάξουν προς το καλύτερο οι βαθμολογίες των μαθητών;

Γαβριήλ Μηνάς:
«Μειωμένο το ενδιαφέρον»

* Το μάθημα της μητρικής γλώσσας είναι το δυσκολότερα απ' όλα τα μαθήματα και πρόοδος στο μάθημα αυτό έρχεται μετά από πολύ κόπο και συστηματική δουλειά και διδασκαλία.

Για παράδειγμα, οι Άγγλοι όταν δίδουν τις γραπτές εξετάσεις για τη γλώσσα, έχουν τον χαμηλότερο μέσο όρο. Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει σε όλες τις μητρικές γλώσσες. Δηλαδή το γλωσσικό μάθημα, όσο παράξενο και να φαίνεται, είναι το πιο δύσκολο ως προς τα αποτελέσματα.

* Η διδασκαλία του μαθήματος αυτού είναι εξαιρετικά δύσκολη και παρεμβαίνουν πάρα πολλοί παράγοντες. Για μένα ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι έχει καταργηθεί η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Τα Νέα Ελληνικά είναι η νέα φάση της ελληνικής γλώσσας. Δεν είναι δυνατό να τα μάθεις κατά τρόπο συνειδητό, εάν δεν ξέρεις τα Αρχαία Ελληνικά. Ακόμα δεν έχουμε καταλήξει σε μεθόδους, με τις οποίες η διδασκαλία να είναι αποτελεσματική. Για παράδειγμα, δεν έχουμε καταλήξει πώς πρέπει να προσεγγίζουμε ένα κείμενο άγνωστο, το οποίο δίνεται στους μαθητές, για να κατανοήσουμε το νόημα.

Ένας άλλος λόγος είναι ότι στην Κύπρο δεν αποδίδουμε και μεγάλη σημασία στη μητρική γλώσσα. Δεν το θεωρούμε ως απαραίτητο προσόν και κριτήριο, ακόμη και σε περιπτώσεις πρόσληψης σε μεγάλους οργανισμούς και εταιρείες.

* Πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να σοβαρευτεί, δηλαδή η διδασκαλία των μαθημάτων να είναι αποτελεσματική, να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών, να δίνονται οι μαθητές στο μάθημα. Το ενδιαφέρον των μαθητών μέσα στην τάξη είναι μειωμένο, καθώς τα περισσότερα τα κάνουν στα ιδιαίτερα μαθήματα το απόγευμα. Η παιδεία πρέπει να αντιμετωπιστεί με υπεύθυνο τρόπο. Δεν είναι δυνατόν να μιλούμε για δωρεάν παιδεία, όταν οι γονείς πληρώνουν χιλιάδες κάθε χρόνο στα φροντιστήρια των παιδιών τους.

Γιώργος Χατζηκωστής: Το μονοτονικό φθείρει

* Αν και υπάρχει μικρή αύξηση στον μέσο όρο στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στις φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις σε σχέση με πέρσι, ουσιαστικά δεν αλλάζει τίποτε.

* Εδώ και δεκαετίες υπάρχει μια γλωσσική απαιδευσία που υποβαθμίζει την ελληνική γλώσσα, εξαιτίας πολιτικών αποφάσεων της Πολιτείας, με παράδειγμα την εφαρμογή του μονοτονικού συστήματος. Το εν λόγω σύστημα, αν και διευκολύνει, την ίδια ώρα φθείρει τη γλώσσα μας. Επιπλέον τα λογοτεχνικά κείμενα δεν είναι ενδιαφέροντα, άρα δεν τραβούν τα παιδιά στο σχολείο.

Οι γρήγοροι ρυθμοί στη ζωή μας και η χρήση διαδικτυακών μέσων και μηχανημάτων (facebook και κινητά τηλέφωνα), κάνουν τα παιδιά να επικοινωνούν με σύντομες και κωδικοποιημένες φράσεις. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας δεν αφήνει τους νεαρούς να αναπτύξουν τις σκέψεις τους στην ελληνική γλώσσα. Ακόμη το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα δεν δίνει το απαιτούμενο βάρος στην ελληνική γλώσσα, που υπήρχε κάποτε. Σήμερα προηγούνται όλα τα άλλα μαθήματα εκτός από τα Ελληνικά. Εννοείται ότι η μείωση στις ώρες διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, συντείνει στην υποβάθμιση της γλώσσας.

* Χρειάζεται να δοθεί ειδικό ενδιαφέρον στη γλώσσα, που να αρχίζει από το δημοτικό σχολείο. Παλαιότερα τα άτομα τελείωναν το δημοτικό με πλούσιο λεξιλόγιο και πολύ καλή ορθογραφία, ενώ σήμερα τελειώνουν το λύκειο με πολλές αδυναμίες. Η ορθογραφία δεν είναι ασήμαντη, είναι ένα στοιχείο της πειθαρχίας του νου. Στις μέρες μας χρειαζόμαστε σχολεία που να εκβαθύνουν στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.

Η σημερινή (Κυπριακό μπλόγκ)
Read more »

Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

Η μοναδικότητα των αρχαίων Γόμφων


Ενδιαφέροντα στοιχεία από τον κ. Λεωνίδα Χατζηαγγελάκη, προϊστάμενο της ΛΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων-Ολοκληρώνεται η μελέτη για το ΕΣΠΑ

Του Αποστόλη Ζώη
Μοτό: Οι αρχαίοι Γόμφοι φαίνεται ότι αποτελούσαν κέντρο άσκησης της λιθοξοϊκής τέχνης
Οι αρχαίοι Γόμφοι βρίσκονται στη θέση "Επισκοπή" Μουζακίου. Μαζί με την Τρίκκη, την Πέλιννα και τη Μητρόπολη αποτέλεσαν την τετράδα της Εστιαιώτιδας. Η πόλη ιδρύθηκε τον 4ο π.Χ. αιώνα από συνοικισμό κωμών σε "θεατροειδή" χώρο ενός μακρόστενου υψώματος που σήμερα ορίζει τα όρια των Νομών Καρδίτσας και Τρικάλων. Έλεγχε τις δύο εισόδους από τη θεσσαλική πεδιάδα προς την αρχαία Αμβρακία (Άρτα) και την χώρα των Αθαμάνων. Ο Πάμισος ποταμός φαίνεται πως όριζε την αρχαία πόλη στα ΝΑ. Πρόκειται για στοιχεία του κ. Λεωνίδα Χατζηαγγελάκη, προϊστάμενο της ΛΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Να σημειώσουμε ότι ολοκληρώνεται η μελέτη από την παραπάνω διεύθυνση, για να κατατεθεί στο ΕΣΠΑ, ώστε να προχωρήσει η ανάδειξη του χώρου.
Ενίσχυσε
Ο Φίλιππος Β΄, βασιλιάς της Μακεδονίας, σύμφωνα με τον ίδιο, ενίσχυσε το κτίσιμο της νέας πόλης. Έκοψε νομίσματα με την επιγραφή "Φιλιπποπολιτών" και για μικρό χρονικό διάστημα η πόλη έφερε το όνομα "Φίλιπποι ή Φιλιππόπολις". Μετά το 330 π.Χ. η πόλη εμφανίζεται με το παλιό της όνομα Γόμφοι. Οι Γόμφοι έκοψαν δικά τους νομίσματα, τα οποία φέρουν τις επιγραφές ΓΟΜΦΕΩΝ –ΓΟΜΦΙΤΟΥΝ. Στις παραστάσεις διακρίνεται ο Ζευς - Παλάμνιος ή Ακραίος. Στους αρχαίους Γόμφους λάτρευαν και τον Διόνυσο Κάρπιο, που υποδήλωνε την καλλιέργεια της αμπέλου.
Επειδή οι αρχαίοι Γόμφοι έλεγχαν, σύμφωνα με τον ίδιο, την διάβαση προς την Αθαμανία και την Ήπειρο, αρκετές φορές υπέστησαν πολιορκίες και καταστροφές. Έτσι το 198 π.Χ. κατέλαβε την πόλη ο Αμύνανδρος, βασιλιάς των Αθαμάνων, με τη βοήθεια των Ρωμαίων, στη συνέχεια το 191 - 185 π.Χ. ο Φίλιππος Ε΄ της Μακεδονίας και αργότερα, το 48 π.Χ., ο Ιούλιος Καίσαρας στον εμφύλιο πόλεμο με τον Πομπήιο.
Από τις φιλολογικές πηγές και τα ανασκαφικά στοιχεία διαπιστώνεται ότι η πόλη των Γόμφων υπήρχε τον 6ο μ. Χ. αι., οπότε ανακαινίστηκε το τείχος της από τον Ιουστινιανό.
Ήδη από τη δεκαετία του 1960 έχει ερευνηθεί τμήμα του τείχους από τον Δ.Ρ. Θεοχάρη και τον Α. Λιάγκουρα.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας καθαρίστηκε η εξωτερική παρειά του τείχους, αποκαλύφθηκε τμήμα μεγάλου δημόσιου κτιρίου, τμήμα μεγάλης οικίας των Ρωμαϊκών χρόνων, καθώς και τάφοι του νότιου νεκροταφείου της αρχαίας πόλης.

Περιγραφή

Η αρχαία πόλη δημιουργήθηκε στο εσωτερικό πλάτωμα σειράς χαμηλών λόφων. Ήταν οχυρωμένη με ισχυρό τείχος που δε διακρίνεται στην πεδιάδα.
Διατηρείται όμως στους λόφους που περιβάλλουν την πόλη και ακολουθούν την κορυφογραμμή τους με κατεύθυνση από ΝΑ προς ΒΔ. Τα τείχη ήταν κατασκευασμένα από πωρόλιθο στο κάτω τμήμα και στην ανωδομή από πλιθιά. Κατά διαστήματα ενισχύονταν με πύργους. Αρχιτεκτονικά υλικά του τείχους χρησιμοποιήθηκαν σε οικοδομήματα τόσο στα αρχαία, όσο και στα νεότερα χρόνια.
Μέσα στην αρχαία πόλη έχουν αποκαλυφτεί τμήματα δύο μεγάλων δημόσιων κτιρίων (13,50 Χ 8,50 μ.και12,50 Χ 12,50 μ αντίστοιχα), κτίριο με βαθμιδωτή κρηπίδα, μεγάλο τμήμα οικίας, βάσεις αναθηματικών στηλών, καθώς και τμήμα δρόμου κατασκευασμένου από σκληρό, πατημένο χώμα, χαλίκια και μικρά κομμάτια κεραμίδων.
Ευρήματα
Στα ευρήματα συγκαταλέγονται μία ημίεργη προτομή αυτοκρατορικών χρόνων από ντόπιο ασβεστόλιθο, σπόνδυλοι κιόνων, τμήματα πήλινων και γυάλινων αγγείων, κεραμίδες στέγης και νομίσματα από διάφορες ελληνικές πόλεις.
Οι αρχιτεκτονικές αυτές κατασκευές χρονολογούνται στους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους, ενώ βάθρο γέφυρας που βρέθηκε στο Δημοτικό Διαμέρισμα Γελάνθης χρονολογείται στα ύστερα ρωμαϊκά χρόνια.
Οι αρχαίοι Γόμφοι φαίνεται ότι αποτελούσαν κέντρο άσκησης της λιθοξοϊκής τέχνης. Ανασκαφικά δεδομένα στον αρχαιολογικό χώρο όπως σπόνδυλοι κιόνων, ενεπίγραφη πλίνθος με ονόματα Γομφέων μαρμαροτεχνιτών, ημίεργη προτομή, επιτύμβιες στήλες και μαρμάρινή λάρνακα, ενισχύουν την άποψη αυτή. Στο εργαστήριο των Γόμφων αποδίδεται, όπως αναφέρει ο αρχαιολόγος, και η ανάγλυφη επιτύμβια στήλη του «Εχένικου» από την περιοχή των Καλογήρων.
Τάφοι
Όπως ο ίδιος στη συνέχεια τονίζει, στην κοίτη του Πάμισου ποταμού -κτηματικές περιφέρειες Μουζακίου, Μαυρομματίου «θέση Κρύα Βρύση», Γελάνθης «θέση Γεροπλάτανος» και Παλαιομονάστηρου- έχουν ερευνηθεί αρκετοί τάφοι της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου, καθώς και ταφικός τύμβος στη θέση «Λογγαράκος». Διάφορα αρχιτεκτονικά μέλη και στήλες έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή των τάφων.
Εκτός από την πρακτική του ενταφιασμού σε κιβωτιόσχημους τάφους ή σε πήλινες και μαρμάρινες λάρνακες, έχουν διαπιστωθεί πυρές και εγχυτρισμοί. Χαρακτηριστική είναι η μαρμάρινη λάρνακα "νεοαττικού" τύπου με παράσταση "αρπαγής Κόρης" στην εμπρόσθια κύρια πλευρά. Στην πίσω όψη παριστάνεται αετός από τα φτερά του οποίου εκφύονται φυτικοί πλοχμοί που απολήγουν στις γωνίες σε κεφαλές βοών. Τις στενές πλευρές κοσμούν λεοντοκεφαλές και φυτικοί πλοχμοί.
Στο εσωτερικό των τάφων τέλος παρατηρήθηκαν γυάλινα και πήλινα αγγεία, κυρίως ατρακτοειδή ληκύθια, καθώς και νομίσματα ως προσφορές στο νεκρό.


Η ΕΡΕΥΝΑ  
Read more »

Αρχαία Ελληνική Ρεφλεξολογία(Αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας)

Είναι το πρώτο από μία σειρα προβολών που ετοιμάζω για την αποκατάσταση της ιστορίας της Ρεφλεξολογίας αλλά και της αποκατάστασης της ιστορίας της μάλαξης γενικότερα, πιο συγκεκριμένα για την συμβολή του Ιπποκράτη και άλλων ελλήνων. Αναμφίβολα ο πατέρας της ιατρικής είναι πιο γνωστός για την θεωρία των 4 χυμών και την χρήση της διατροφής και βοτάνων. Όταν όμως μελετήσει κανείς μεθοδικά και σχολαστικά την υπάρχουσα γραμματεία αντιλαμβάνεται ότι οι τοποθετήσεις του είναι αυτές πάνω στις οποίες έχουν δημιουργηθεί πάνω από 100 μεθοδολογίες μάλαξης!
Και όμως κανείς τους δεν έχει ανακαλύψει τίποτα καινούριο, ....καλά καλά μην πιστεύετε εμένα διαβάστε τον Γαληνό, κάνει το ίδιο σχόλιο πριν από 1900 χρόνια.
Παλιότερη ανάρτηση για τους 4 χυμούς τους σώματος του ιατρού Γαληνού. 

Είναι η πρώτη φορά τα τελευταία 100 χρόνια που παρουσιάζονται αυτές οι πληροφορίες, τελευταίοι που τα διάβασαν πρέπει να ήταν ο Δρ. Φιτζέραλντ και η Γιουνίς Ίνγκαμ, οι οποίοι τα καπηλεύτηκαν για δικά τους....ξέρω ξέρω, ναι ναι θα το αποδείξω.
Read more »

Tα αρχαία λατομεία «ξαναζωντανεύουν» στην Πάρο

Τα Αρχαία Λατομεία της Πάρου (Μαράθι, 5 χλμ. από την Παροικιά) ξαναζούν μέρες εικαστικής αίγλης.
Έξι μεγάλοι γλύπτες δημιούργησαν στη διάρκεια του 1ου Συμποσίου Γλυπτικής Πάρου, «Παρία Λίθος» (5 Ιουνίου – 2 Ιουλίου 2011) στον περιβάλλοντα χώρο των αρχαίων λατομείων μαρμάρινα έργα ξεχωριστής αξίας και αισθητικής. Τα έργα αυτά τοποθετήθηκαν στη συνέχεια στον πεζόδρομο που οδηγεί στα αρχαία λατομεία.
Η Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π. του Δήμου Πάρου με τη βοήθεια του πολυβραβευμένου γλύπτη συντονιστή Θ. Παπαγιάννη (καθηγητής ΑΣΚΤ) κατόρθωσε μετά από πολλά χρόνια προσπαθειών να πραγματοποιήσει το όραμα των Παριανών: να αναβιώσουν τα Αρχαία Λατομεία και να φτάσει στα πέρατα του κόσμου η είδηση ότι και οι σημερινοί κάτοικοι της Πάρου αναδεικνύουν τον τόπο τους και σηματοδοτούν τη συνέχεια της ξεχωριστής θέσης που κατείχε στην αρχαιότητα.
Το «διάφανο» μάρμαρο έδωσε τον Ερμή του Πραξιτέλη, την Αφροδίτη της Μήλου, τη Νίκη της Σαμοθράκης, όμως και το σημερινό παριανό μάρμαρο μας πρόσφερε σημαντικές δημιουργίες φιλοτεχνημένες από 6 αξιόλογους γλύπτες: Βασίλης Βασίλη, Χρήστος Λαζαράκης, Ανδρέας Λόλης, Χρήστος Ρηγανάς, Κυριάκος Ρόκος, Δημήτριος Σκαλκώτος και οι βοηθοί Γιώργος Παλαμάρης, Σταύρος Μαυρομιχάλης και Παναγιώτης Λάμπρου.
Επισκεφτείτε τα Αρχαία λατομεία της Πάρου. Πρόκειται για μια ξεχωριστή εμπειρία: γεμίζει το πνεύμα με μια απόκοσμη ενέργεια που πηγάζει από την πολύτιμη ύλη (μάρμαρο), την καλλιτεχνική δημιουργία (την τέχνη της γλυπτικής)
Read more »

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Αρχαίο γεύμα αθάνατο

Η πολυτέλεια ταιριάζει στη Δημοκρατία; Είναι έννοια συμβατή με την ισονομία και την ισοπολιτεία; Πόσο πολυτελής ήταν ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των Αθηναίων στην κλασική εποχή σε σχέση με των Σπαρτιατών;

Στο θέμα αυτό είναι αφιερωμένη μια σειρά τηλεοπτικών επεισοδίων του BBC, η προβολή των οποίων ξεκινάει απόψε με τον Βρετανό κλασικιστή του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, δρ Μάικλ Σκοτ.

Σύμφωνα με την έρευνά του, ακόμη και οι φτωχότεροι πολίτες της κλασικής Αθήνας είχαν πλουσιότερο τραπέζι από τους Σπαρτιάτες. Πιάτα με κρέας, ψάρι και διάφορες λιχουδιές ήταν η προσιτή πολυτέλεια των Αθηναίων, ενώ η διατροφή ακόμη και του πλουσιότερου Σπαρτιάτη απαγορευόταν να ξεφύγει από τον μέλανα ζωμό και λιγοστά άλλα συμπληρώματα. Η πολυτέλεια ήταν αντίθετη στη φιλοσοφία τους. Αλλά και οι Αθηναίοι δεν έπρεπε να ξεπεράσουν το μέτρο, αναγκαία συνθήκη για τη λειτουργία της Δημοκρατίας.

Η κοινή εστίαση των πιστών μετά την τελετουργική θυσία των ζώων στις μεγάλες θρησκευτικές εορτές αποτελεί την απόδειξη της Δημοκρατίας στην πράξη. Στήνονται κοινά τραπέζια, όπου πλούσιοι και φτωχοί απολαμβάνουν το ίδιο γεύμα. Οταν γύρω στον Δεκαπενταύγουστο τελούνταν τα Παναθήναια και θυσιάζονταν προς τιμήν της θεάς Αθηνάς εκατό βόδια (εκατόμβη), τα σφάγια τεμαχίζονταν, ψήνονταν και προσφέρονταν στους πιστούς. Η συνήθεια αυτή έχει επιβιώσει μέχρι σήμερα, παρ' όλο που δεν έχουμε βωμούς για τελετουργικές θυσίες. Δεν νοείται όμως Δεκαπενταύγουστος στην ελληνική ύπαιθρο χωρίς ψητή γουρουνοπούλα και λαϊκό πανηγύρι. Η αγγλική τηλεοπτική σειρά παρακολουθεί τη μετεξέλιξη της πολυτέλειας στους ρωμαϊκούς χρόνους, στους πρώτους χριστιανικούς, αλλά και μέσα στη χριστιανική θρησκεία.

Η εκπομπή αποκαλύπτει πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες του καθημερινού βίου που σχετίζονται με τη Δημοκρατία και πώς αυτή περνάει από το σπιτικό κάθε απλού πολίτη. Ο δρ Σκοτ διαπιστώνει, για παράδειγμα, ότι το κρέας στην αθηναϊκή Δημοκρατία δεν ήταν μόνο για τους «έχοντες και κατέχοντες». Αυτό όμως δεν συνέβαινε και με το ψάρι, ιδίως το μεγάλο, το πελαγίσιο. Τα «πρώτα» ψάρια, που λέμε σήμερα, ήταν πανάκριβα και ως εκ τούτου διόλου προσιτά για τα χαμηλά βαλάντια. Η παραγωγή προβάλλει και τα σημεία απ' όπου αγόραζαν ψάρια στην αρχαιότητα, αλλά και πώς τα παρασκεύαζαν, σε τι σκεύη τα μαγείρευαν και πού τα σέρβιραν.

Από την έρευνά τους προκύπτει κάτι λίγο-πολύ γνωστό: ότι στον δημόσιο βίο όλα ήταν πιο λιτά απ' ό,τι στον ιδιωτικό. Δηλαδή, ακριβώς το αντίθετο απ' ό,τι συμβαίνει σήμερα. Οι ανασκαφές σε κατάλοιπα των κλασικών χρόνων δεν έχουν αποκαλύψει πολυτελή σκεύη από πολύτιμο μέταλλο. Η επίδειξη πλούτου δεν ήταν έννοια συμβατή με την αντίληψη περί Δημοκρατίας που είχαν οι Αθηναίοι, ενώ στη Μακεδονία ήταν διαφορετικά. Ο δημόσιος βίος εκεί ήταν πολυτελής. Απόδειξη, οι βασιλικοί τάφοι της Βεργίνας.

Στην Αθήνα δεν βρέθηκαν ούτε χρυσά στεφάνια ούτε αργυρά σκήπτρα, όπως του Φιλίππου του Β', ούτε χρυσές λάρνακες με οστά. Ο Μάικλ Σκοτ έχει κάνει γυρίσματα στη Βεργίνα, στις αρχαίες Αιγές και αναλύει τα εκθέματα του τοπικού μουσείου, τα οποία προβάλλει μαζί με τα αντικείμενα της έκθεσης για τη Μακεδονία που λειτουργεί στο Μουσείο Ασμόλιαν της Οξφόρδης.
Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ

Read more »

Τρία αγάλματα βρέθηκαν στην αρχαία Σαλαμίνα

Πριν από 10 ημέρες είχε ανακαλυφθεί το άγαλμα μίας γυναίκας

Τρία αγάλματα, που τοποθετούνται στον 2ο αιώνα μ.Χ., ανακαλύφθηκαν στις ανασκαφές που διενεργεί παράνομα στην αρχαία Σαλαμίνα, στα Κατεχόμενα, το πανεπιστήμιο της Άγκυρας και το πανεπιστήμιο Ανατολικής Μεσογείου.

Πριν από 10 ημέρες είχε ανακαλυφθεί στο χώρο των Ρωμαϊκών Λουτρών το άγαλμα μίας γυναίκας.

Σημειώνεται, ότι και τα τρία αγάλματα ανακαλύφθηκαν στον ίδιο χώρο.

Η ανεύρεση των αγαλμάτων έχει αυξήσει τις ελπίδες για την προοπτική πλούσιων ιστορικών ευρημάτων στα Ρωμαϊκά Λουτρά.
Read more »

Share