Κυριακή 17 Ιουλίου 2011

Τα γκράφιτι της αρχαιότητας

Η συνήθεια αυτή είναι διαχρονική, παμπάλαιη, κρατάει τουλάχιστον 2.500 χρόνια. Κι αν το χάραγμα με ένα αιχμηρό αντικείμενο πάνω σε μια κολόνα του Παρθενώνα φάνταζε κάποτε ως βέβηλη πράξη, σήμερα τα αρχαία γκράφιτι είναι ιερά και διατηρητέα γιατί αποτελούν πολύτιμη πηγή πληροφόρησης για λοιμούς, σεισμούς, καταποντισμούς.

Τα χαράγματα στον Παρθενώνα ξεκινάνε από την κορυφή του ναού και φθάνουν έως τα σκαλοπάτια του. Στους κίονες της δυτικής πλευράς που τώρα αποσυναρμολογείται για να αναστηλωθεί, ακριβώς κάτω από τα κιονόκρανα, διαβάζεις με ωραία καλλιγραφικά γράμματα ονόματα θανόντων αρχιερέων, μοναχών, διακόνων και πλάι τη χρονολογία του θανάτου τους. Κι όλα αυτά σε ύψος 8 μέτρων στην εσωτερική πλευρά των κιόνων, όπου σώζεται ακόμη η ξανθοκάστανη πατίνα (ή το χρυσαφί με το οποίο ήταν βαμμένοι οι κίονες). Για κάποιον λόγο έχουν ακόμη χαράξει κάποια εκκλησιαστικά κείμενα, ψαλμούς, τροπάρια, ευχές, δεήσεις από την εποχή που ο ναός της Αθηνάς λειτουργούσε ως Παναγία Αθηνιώτισσα.

Εχουν καταμετρηθεί 37 χαράγματα, ανάμεσα στα οποία διάφορα σχέδια πλοίων και 50 παιχνίδια σαν τη δική μας τρίλιζα, τις γουβίτσες και το σκάκι. Τα «επιτραπέζια» παιχνίδια όπως θα τα λέγαμε σήμερα είναι λαξευμένα στα σκαλιά και στο δάπεδο του ναού. Η ύπαρξή τους δεν ήταν πάντα γνωστή. Εντοπίστηκαν τελευταία από τις εργασίες αναστήλωσης. Οι μελετητές του μνημείου παρατήρησαν ότι οι παίκτες πρέπει να απέφευγαν τη βορεινή πλευρά (όπου έχει βρεθεί μόνο ένα παιχνίδι) για κλιματικούς λόγους. Προτιμούσαν τη νότια και δυτική πλευρά. Μάλιστα στο δυτικό πτερό, ανάμεσα στην κιονοστοιχία και τον τοίχο του κυρίως ναού, βρέθηκαν χαραγμένα 20 παιχνίδια. Τα περισσότερα είναι δεξιοτεχνίας (τρόπας) και τρία μόνο πεσσείας (εννεάδας και διαγραμμισμού), δηλαδή στρατηγικής που παιζόταν με πεσσούς (πιόνια).

Οι πρώτοι που ανατρίχιασαν βλέποντας γκράφιτι πάνω στις κολόνες του Παρθενώνα, των Προπυλαίων, του Θησείου και του Ολυμπιείου, ήταν οι περιηγητές τον 18ο αιώνα. Εξέφρασαν και την αποστροφή τους στο βέβηλο χέρι που έγραψε κάτι σε αρχαίο μάρμαρο. Δεν συμμερίστηκε όμως την άποψή τους και ο αρχαιολόγος Κυριάκος Πιττάκης (1798-1863), ο οποίος είδε τα χαράγματα ως ιστορικά ντοκουμέντα και ήταν ο πρώτος μαζί με τον ρώσο αρχιμανδρίτη Αντωνίνο που άρχισε την καταγραφή τους. Την ίδια άποψη φαίνεται πως είχε και ο αθηναιογράφος Δημήτριος Καμπούρογλου (1852-1942), ο οποίος είχε σημειώσει ότι «ο πρώτος χαράξας επί αρχαίου κίονος ιστορικόν γεγονός ήτο ο πρώτος ακαλαίσθητος Ελλην, αλλά συγχρόνως και ο πρώτος ευεργέτης της Ιστορίας».

Και είχε απόλυτο δίκιο. Γιατί αν κάποιοι άγνωστοι δεν είχαν χαράξει στις κολόνες του Θησείου γεγονότα που συνέβησαν στα σκοτεινά χρόνια της Τουρκοκρατίας, ίσως τώρα να αγνοούσαμε τη μεγάλη πυρκαγιά της Αθήνας (1591) και έναν φοβερό λοιμό που είχε ως αποτέλεσμα να πεθάνουν "χιλιάδες λαού και Καστριώτες" (κάτοικοι του κάστρου της Ακρόπολης) το 1554. Ο ανώνυμος πολίτης της Αθήνας θέλησε επίσης την ίδια περίοδο να αποκαλύψει ένα εφτασφράγιστο μυστικό (κι αυτό στο Θησείο), ότι οι Τούρκοι πήραν παιδιά για να τα εξισλαμίσουν.

Αλλά και ο Λόρδος Βύρων δεν απέφυγε τον πειρασμό να χαράξει το όνομά του σε έναν κίονα του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Από θαυμασμό για το μνημείο, επειδή κι άλλοι το συνήθιζαν, ή από ματαιοδοξία για να μείνει το όνομά του στην αιωνιότητα. Το δικό του «αποτύπωμα» τελικά έχει «καθαγιασθεί» από την φιλελληνική δράση του και δεν υπάρχει ξεναγός που να παραλείψει να δείξει αυτό το χάραγμα στους απανταχού της γης τουρίστες.

Τα γραφήματα είναι μάρτυρες επιμέρους γεγονότων και όλα μαζί δείχνουν ότι μια πόλη με μακραίωνη ιστορία σαν την Αθήνα, που έζησε μέρες δόξης λαμπρές αλλά και μεγάλης παρακμής, δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ. Η χρονολογική συνέχεια που παρουσιάζουν τα χαράγματα σε διάφορα μνημεία αποδεικνύει σύμφωνα με τον Πιττάκη την αδιάκοπη κατοίκηση της πόλης, αντικρούοντας τις θεωρίες ότι εγκαταλείφθηκε για τρία χρόνια μετά την πολιορκία της Ακρόπολης και την ανατίναξη του Παρθενώνα από τον Μοροζίνι (1687).

Τα δυσάρεστα γεγονότα, πάντως, είναι ένα ισχυρό κίνητρο για κάποιον να πάρει ένα καρφί και να το καταγράψει πάνω σε μια αρχαία κολόνα. Οπως οι απαγχονισμοί αθώων χριστιανών από τους Τούρκους, που έχουν χαραχθεί στα μάρμαρα του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα. Σκεφθείτε την αλγεινή εντύπωση του φτωχού ραγιά όταν είδε να γίνονται σκόνη κάποιοι σπόνδυλοι του ίδιου αυτού αρχαίου ναού με απόφαση του βοϊβόδα των Αθηνών Τζισταράκη (1791) για να χρησιμοποιηθεί ως οικοδομικό υλικό για να κτιστεί το Τζαμί του Κάτω Παζαριού, στο Μοναστηράκι. Εκείνος που αποφάσισε να σημειώσει το γεγονός στο Ολυμπιείο, ήταν μια ελεύθερη ψυχή που επιτελούσε μια πράξη αντίστασης στον κατακτητή.

Σήμερα πάντως μπορεί να μην έχουμε γκράφιτι σε ναούς, όμως ολοένα και περισσότερο τα αποδεχόμαστε -αν δεν τα επιζητούμε κιόλας- στους δημόσιους χώρους. Μην σας φανεί παράξενο αν σε λίγα χρόνια σημερινά γκράφιτι κηρυχθούν διατηρητέα γιατί θα αποτελούν μια «τοιχογραφία» της εποχής μας.

(ΤΗΣ ΝΙΝΕΤΤΑΣ ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ enet.gr)
Read more »

"ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ"

Το έμβλημα αυτό μαζί με τα επιράμματα "ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΠΕΖΟΝΑΥΤΩΝ" είχε καθιερωθεί από το ΓΕΣ για τις αντίστοιχες Μονάδες από το έτος 1971. Μαζί όμως με τον μπερέ μπλε χρώματος θεωρείται ως έμβλημα των Ειδικών Δυνάμεων από το έτος 1976, εποχή που οι Μονάδες Πεζοναυτών εντάχθηκαν οργανικά στη Διοίκηση Καταδρομών.

Είναι σχήματος μεσαιωνικής ασπίδας μπλε χρώματος και η παράσταση πάνω σε αυτό συμβολίζει το αρχαίο πλοίο "ΑΡΓΩ", το οποίο χρησιμοποιήθηκε από τον μυθικό ηρώα Ιάσονα, γιο του βασιλιά της Ιωλκού Αίσονα, κατά την Αργοναυτική Εκστρατεία του στη Μαύρη Θάλασσα για την αρπαγή του "χρυσόμαλλου δέρατος" από τη μυθική Κολχίδα. Η επιχείρηση αυτή θεωρείται ως η πρώτη αμφίβια στην Ελληνική Μυθολογία. Οι δύο λέξεις στην κορυφή του εμβλήματος "ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ" αποτελεί τμήμα της φράσης "Θαρσείν χρή ταχ΄ αύριον έσετ΄ άμεινον", που σημαίνει "Πρέπει να έχετε θάρρος ίσως αύριο να είναι καλύτερα"τη φράση αυτή είπε η θεά Αθηνά, δια του στόματος του πολυμήχανου Οδυσσέα, στους Έλληνες που πολιορκούσαν την Τροία, όταν αυτοί ήταν έτοιμοι να εγκαταλείψουν την προσπάθειά τους, με αποτέλεσμα να εμψυχωθούν και να την καταλάβουν με την καταδρομική επιχείρηση "ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ"

"Θαρσείν χρη τάχ' αύριον έσετ' άμεινον".
"Χρειάζεται θάρρος, αύριο όλα θα είναι καλύτερα".

Η φράση αυτή αποτελεί το ρητό των Δυνάμεων Πεζοναυτών του Ελληνικού Στρατού.
Read more »

Αναβιώνει το πένταθλο στην Αρχαία Ολυμπία

Μια διαδρομή στο παρελθόν, μέσω της βιωματικής αναβίωσης του αρχαίου ελληνικού πεντάθλου, θα έχουν από φέτος την ευκαιρία να κάνουν οι επισκέπτες της Ολυμπίας, αλλά και όλου του νομού Ηλείας.

Η επιλογή του εν λόγω αθλήματος, που ο Αριστοτέλης αποκαλούσε «κάλλιστο όλων», δεν είναι τυχαία. «Το πένταθλο θεωρούνταν ασύγκριτο αγώνισμα, αφού ο πενταθλητής έπρεπε να συνδυάζει αρμονικά όλα τα χαρίσματα των αθλητών των μεμονωμένων αγωνισμάτων, όπως η δύναμη, η ευκινησία, η δεξιοτεχνία, η καρτερία και η αντοχή», εξηγεί στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο επιστημονικός υπεύθυνος της εκδήλωσης και ιδρυτής του μουσείου αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας, κ. Κώστας Κοτσανάς.

Στο πένταθλο συμπεριλαμβάνονται ο δρόμος, το άλμα, το ακόντιο, ο δίσκος και η πάλη. Όσοι βρέθηκαν πρόσφατα στην ευρύτερη περιοχή είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την αναπαράσταση του πεντάθλου, όχι στον αρχαιολογικό χώρο, αλλά σε μικρή απόσταση από την αρχαία Ολυμπία, στις όχθες του Αλφειού. Όπως οι διοργανωτές τόνισαν, επρόκειτο για καλλιτεχνική αναπαράσταση του δρώμενου, πιστή όμως στα ιστορικά ντοκουμέντα.

Του δρώμενου προηγείται η προβολή του ντοκιμαντέρ «Η αρχαία ‘Ηλιδα, τα ιερά μονοπάτια των Ολυμπιακών Αγώνων και η αρχαία Ολυμπία» του Γιώργη Δόξα, ενώ η αναπαράσταση συνοδεύεται από μουσική ειδικά γραμμένη για την περίσταση με άρπα, αυλό, τσέλο και τύμπανα, όπως και στην αρχαιότητα. Η όλη διαδικασία υπολογίζεται να διαρκεί μία περίπου ώρα. Για τους ξένους όλο το πληροφοριακό υλικό θα παρέχεται στα αγγλικά.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν ήδη δείξει ενδιαφέρον για τη φιλόδοξη πρωτοβουλία, η οποία καλώς εχόντων των πραγμάτων θα λαμβάνει χώρα τέσσερις φορές την εβδομάδα κατόπιν συνεννοήσεως με τα γκρουπ των τουριστών. Ωστόσο, το δεύτερο target group αποτελούν οι μαθητές.

Η αρχαία Ολυμπία με το ειδικό συμβολικό βάρος αποτελεί έναν κλασικό προορισμό πολλών σχολείων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Πενταήμερες εκδρομές από όλη την Ευρώπη αποτίουν κάθε χρόνο φόρο τιμής στη γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές θα είναι ολοήμερο και βιωματικό και οι ανήλικοι θεατές θα συμμετέχουν ενεργά, προκειμένου η επίσκεψη στην Ολυμπία να χαραχτεί ανεξίτηλα στη μνήμη τους.

(H KAΘHMEPINH)
Read more »

Σάββατο 16 Ιουλίου 2011

Ελληνόφωνα Χωριά Της Κ.Ιταλίας "Καληνύφτα"(Βίντεο)

Τραγούδι αγάπης('ματινάτα')από τα πιό αγαπητά στις ελληνόφωνες κοινότητες του Σαλέντο.
Καληνύφτα
Τί έν γκλυτσέα τούτη νύφτα τ'εν ώρια
ιβώ έ πλώνω πεντσέοντα σέ σένα
εις τή φενέστρα ά τήν αγάπη μου
τής καρδιάς μου σού νοίφτω τήν πένα.
Ιβώ έ πλώνω πενσέοντα σέ σένα
τσέ γιά σένα ψυχή μου αγαπώ
μά πού πάω πού σύρνω πού στέω
εις τήν καρδιά μου πάντα σένα βαστώ.
Καί σού μάι μ'αγάπησε ώρια μου
έ σού πόνησε μάι άσσε μένα
είττα χείλη σου έν άνοιτσε μάι
πεί τά λόγια τσ'αγάπης βλοημένα.
Κ'είττ'αμμάι σου,άτσε μάγο γκλυτσέο
έν ανοίτσε μάι γιά μένα φτεχό
μά πού πάω,πού σύρνω ,πού στέω
εις τήν καρδιάν μου πάντα σένα βαστώ.
Από τόν δίσκο Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑΣ τού Πελοποννησιακού Λαοφραφικού Ιδρύματος.




Read more »

Ιερό της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο

Ανακατασκευή του Ιερού της Αφροδίτης από τον μπαρόκ αρχιτέκτονα J . B . Fischer von Erlach (δημοσιεύτηκε το 1721)
Το ιερό της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο (σημερινά Κούκλια) οικοδομήθηκε γύρω στο 1.200 π.Χ. Το ιερό της Ύστερης Χαλκοκρατίας αποτελείται από δυο ευδιάκριτα αρχιτεκτονικά στοιχεία: ένα ανοικτό τέμενος κι ένα καλυμμένο δωμάτιο που ενώνεται μαζί του. Το τέμενος περιβαλλόταν από ένα τείχος κτισμένο από τεράστιους πελεκητούς ασβεστολιθικούς ορθοστάτες που έφταναν μέχρι 5 μ. μάκρος και 2 μ. ύψος. Αυτοί οι ορθοστάτες ορθώνονταν σε ένα αέτωμα μικρότερων, οριζόντια τοποθετημένων ασβεστολιθικών ογκόλιθων. Αυτό το τμήμα, που θαύμαζαν πολύ οι αρχαίοι ταξιδιώτες, αποτελεί σήμερα το πιο εντυπωσιακό σημείο που μπορεί κανείς ακόμα να δει στον αρχαιολογικό αυτό χώρο.


Αποψη του αρχαίου ναού της Αφροδίτης στην Παλαίπαφο. Ύστερη Εποχή του Χαλκού.
Η αίθουσα είναι ένα ορθογώνιο ευρύχωρο κτίσμα με διαστάσεις 23,80 x 11,50 μ. Οι βόρειοι και νότιοι τοίχοι του ήταν κτισμένοι με πελεκητές πέτρες. Στο γενικό του σχήμα το Ιερό 1 ανήκει στον πολύ διαδεδομένο τύπο του ιερού με υπαίθρια αυλή. Το μεγάλο ανοικτό τέμενος συνδυάζεται με ένα μικρότερο σκεπαστό κτίσμα που στέγαζε το άδυτο. Το σχέδιο του ιερού της Αφροδίτης ακολουθούσε ανατολικά πρότυπα, έχουν όμως εντοπιστεί στο ναό και αιγαιακά στοιχεία, όπως τα βαθμιδωτά επίκρανα, «κέρατα καθοσιώσεως» και ένας πήλινος λουτήρας. Το ιερό αυτό πέρασε στα χέρια αποίκων από το Αιγαίο οι οποίοι αναμόρφωσαν την τοπική λατρεία και της έδωσαν τα χαρακτηριστικά της θεάς Αφροδίτης, όπως εξελίχθηκε στα επόμενα χρόνια. Το ιερό αυτό συνέχισε αδιάλειπτα την λειτουργία του για μια περίοδο που ξεπερνά τα χίλια χρόνια, μέχρι και τη Ρωμαϊκή εποχή.
Read more »

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Επιτύμβιο άγαλμα της κόρης Φρασίκλειας

 χαρακτηριστικά

Είδος μνημείου : Άγαλμα Κόρης

Υλικό κατασκευής μνημείου : Μάρμαρο

Χρονολόγηση : 550 - 540 π.Χ.

Τοποθεσία : Μερέντα Αττικής

Φορέας : ΕΑΜ αρ. ευρ. 4889

Περιγραφή
Άγαλμα κόρης. Βρέθηκε στη Μερέντα Αττικής. Πρόκειται για επιτύμβιο άγαλμα. Βρέθηκε μαζί με το άγαλμα κούρου αρ. ευρ. Γ4890 σε απόθεση του νεκροταφείου του Μυρινούντος (σημερινή Μερέντα). Διατηρείται σε άριστη κατάσταση. Φορά ποδήρη χειριδωτό χιτώνα και ψηλή στεφάνη με φυτικό διάκοσμο, ενώ με το αριστερό χέρι κρατά μπουμπούκι λωτού. Το βάθρο του αγάλματος ήταν εντοιχισμένο σε εκκλησία κοντά στον τόπο εύρεσής του. Στην όψη φέρει επιγραφή με το όνομα της νεκρής Φρασικλείας: ΣΗΜΑ ΦΡΑΣΙΚΛΕΙΑΣ΄ ΚΟΡΗ ΚΕΚΛΗΣΟΜΑΙ ΑΙΕΙ ΑΝΤΙ ΓΑΜΟΥ ΠΑΡΑ ΘΕΩΝ ΤΟΥΤΟ ΛΑΧΟΥΣ' ΟΝΟΜΑ. Στην αριστερή πλευρά σώζεται σε επιγραφή το όνομα του γλύπτη: ΑΡΙΣΤΙΩΝ ΠΑΡΙ[ΟΣ Μ' ΕΠ]Ο[Ε]ΣΕ. Ύψος: 1,79 μ., ύψος με τη βάση και την πλίνθο: 2,115 μ


(Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)

.
Read more »

Η αρχαία ελληνική γλώσσα στο «Terra Incognita»

Την Κυριακή 17 Ιουλίου 2011 η εκπομπή «Terra Incognita» ξεκλειδώνει τον «μυστικό» κώδικα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

Πώς και γιατί τα αρχαία ελληνικά κάνουν πιο έξυπνα τα παιδιά! Ποια είναι τα τρία άγνωστα επίπεδα της γλώσσας και τι περιλαμβάνουν.

Ένας κώδικας επικοινωνίας, γεμάτος μυστήριο και ανείπωτες αλήθειες, όπου κάθε λέξη φθόγγος και χαρακτήρας, αποτυπώνουν στοιχεία του σύμπαντος, της μουσικής και των μαθηματικών.

Άγνωστες επιστημονικά τεκμηριωμένες ευεργετικές ιδιότητες της γλώσσας δρουν θεραπευτικά στην ψυχοσωματική υγεία του ατόμου. Ποιες ασθένειες και διαταραχές θεραπεύονται μέσω των αρχαίων ελληνικών.

Γιατί η Microsoft επιλέγει υπαλλήλους με γνώση αρχαίων ελληνικών. Ποιοι και γιατί πολεμούν την ελληνική γλώσσα.

Κυριακή 17 Ιουλίου 2011, στις 20.00, στο Kontra Channel.
Read more »

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Κάν’τε έρωτα, όχι πόλεμο. («make love not war») Ένα αρχαίο ορφικό ρητό.

Τo γνωστό σύνθημα των «παιδιών των λουλουδιών» (χίππυ’ς) «κάν’τε έρωτα κι όχι πόλεμο» («make love not war») δεν ήταν δικό τους. Άλλωστε δεν υπάρχει παρθενογένεση. Ειδικά στην τέχνη.

Είναι παρμένο από αγγλική μετάφραση των Oρφικών Ύμνων, και δη από τον Ύμνο του θεού του πολέμου Άρεως, όπου λέει:

Ακατάβλητε, ισχυρόκαρδε, μεγασθενή, ρωμαλέε θεέ,

που χαίρεσαι με τα όπλα,

αδάμαστε, που σκοτώνεις τους ανθρώπους,

που πλήττεις τα τείχη,

άνακτα Άρη,

που τα όπλα κρατάς,

και που πάντοτε είσαι μπλεγμένος σε φόνους,

που χαίρεσαι με το αίμα των ανδρών που φονεύονται,

φρικτέ, πολεμοκλόνε,

που ποθείς την ξιφομαχία, και την μάχη με τα δόρατα,

σταμάτησε την λυσσασμένη μάχη,

άφησε τον πόνο, που προκαλεί άλγος στην καρδιά,

και στρέψε μας προς τον πόθο της Κυπρίδος (Αφροδίτης)

και προς τα πανηγύρια του Λυαίου (του Λυτρωτού Διονύσου),

και ν’ ανταλλάξεις την ισχύ των όπλων με τα έργα της Δηούς (Δήμητρος)

και την ειρήνη να ποθείς, που τρέφει τους νέους και μας παρέχει ευτυχία.

Ο στίχος «στήσον έριν – εις πόθον νεύσον» πιο ελεύθερα αποδιδόμενος, λέει:

Σταμάτησε την έριδα και στρέψε μας στον (ερωτικό) πόθο, ο εστί μεθερμηνευόμενον
«πάψε την μάχη και άσε μας να κάνουμε έρωτα», που και πάλι εξαπλουστευμένα οι Άγγλοι
μετέφρασαν σε «make love not war».

Στον Άρη και στην Ενυώ θυσίαζαν οι Θράκες για νίκες στους πολέμους τους.

Ως γνωστόν, ο θεός Άρης – μαζί με τον Διόνυσο και την Άρτεμη – είναι οι κατ’ εξοχήν λατρευόμενοι θεοί στην Θράκη. Την Θράκη θεωρεί πατρίδα του ο μέγας Όμηρος. Απ’ την Θράκη τον βάζει να μεταβαίνει στην Τροία και στην Θράκη να επιστρέφει. Κατά μια παράδοση, μάλιστα, ο Άρης γεννήθηκε στην Θράκη. Εδώ υπήρχε το Άρειον Πεδίον, ενώ
η ίδια η Θράκη εκελείτο και Αρεία.

Γιώργος Λεκάκης – Συγγραφεύς, Λαογράφος
Read more »

Share