Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Πάνος Μουζουράκης ~ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ



Έκπληκτοι παρακολουθήσαμε,μέσα από τον καινούργιο δίσκο του τραγουδοποιού Πάνου Μουζουράκη,που έχει την ονομασία ΣΤΟΧΟΣ,το ένα απο τα  11 τραγούδια του CD έχει την ονομασία ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ,  

Πολλά συγχαρητήρια,για αυτήν την προσπάθεια,από όλους όσους  εργάστηκαν για αυτήν τη δουλειά,και κυρίως για την  επαναφορά και αναγέννηση και την διάδοση,του μεγαλυτέρου πνευματικού ανδρός που πάτησε το πόδι του σε αυτή την γη,καθώς ο καλλιτεχνικός χώρος είναι ένας κόσμος που δημιουργεί πρότυπα και είδωλα ,κυρίως προς την νεολαία,και με αυτόν τον τρόπο ευελπιστούμε να είναι αρκετοί αυτοί που θα ακούσουν το τραγούδι και θα ενδιαφερθούν για να ερευνήσουν (να κλέψω μια φράση του Ηράκλειτου) για το ποιός ήταν ο Εφέσιος !

Οι στίχοι κάνουν αναφορά σε αρκετά αποσπάσματα του πανσοφου ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΥ  όπως -
Ο αιώνας είναι ένα παιδί που παίζει, ρίχνοντας ζάρια· ενός παιδιού η βασιλεία- ή το ἐδιζησάμην ἐμεωυτόν- ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν-αἰὼν παῖς ἐστι παίζων πεσσεύων· παιδὸς ἡ βασιληίη.


Ο δίσκος είναι σε  μουσική των Αντώνη Σκόκου, Πάνου Μουζουράκη, Θέμη Καραμουρατίδη, Απόστολου Βαλαρούτσου και στίχους του ίδιου και των Παντελή Αμπατζή, Νίκου Μωραίτη, Κώστα Ξηρομερίτη, Βαγγέλη Αλεξανδρή
Ο ίδιος παρουσιάζει το νέο του άλμπουμ.

«Κύριοι και “Madam” s,
 
Κάτι καλύτερο από την αγάπη μου δεν έχω να σας δώσω. Και πως να την πεις την αγάπη; πως να την εκφράσεις πιο όμορφα και απλά, απ’  ότι  με ένα τραγούδι! Που δεν μπορει να γραφτεί όμως αν δεν είναι στόχος  η επικοινωνία αυτής της αγάπης. Γιατί σε ένα κόσμο που συνέχεια αλλάζει, αλλά-δε-ζει, που  «τα πάντα ρει»,  όπως έλεγε ο Ηράκλειτος, θεωρώ ότι η μόνη αξία που παραμένει σταθερή είναι αυτή. Μέσα στο δίσκο αυτό υπάρχουν οι αλήθειες μου, φόβοι μου, ελπίδες μου, φαντάσματα και άλλα θεριά.  Όνειρα που μοιράστηκα με τους φίλους που με βοήθησαν με τους στίχους και τις μουσικές τους. Και ενώ το παρουσιάζω πολύ βαθύ και βαρύ όλο το έργο, προς το τέλος μπορεί να σκοντάψετε πάνω σε ένα τραγούδι που λέγεται ¨Σκουμπιντουμπιντουμπιντοϋ¨,  και να σας φανεί κάπως χαζό… σσσσς· υπομονή δυο τραγούδια παρακάτω θα ολοκληρωθεί το μεγαλειώδες  αυτό αριστούργημα με όλη την σοβαρότητα, ψώνιο, αυτοσαρκασμό και την αγάπη που εξαρχής υποσχέθηκα με μια σονάτα σε Ντο μείζονα για πιάνο τέσσερα χέρια και φωνάρα.



Read more »

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013

Ποιητική σύνθεση του Αλκμάνα -Παρθενείον-


Μια ποιητική σύνθεση του Αλκμάνα αποτελεί καλό δείγμα της ευρείας απήχησης που είχε η ποίηση στην κοινωνία.Ένας πολυμελής χορός παρθένων τραγουδούσε και χόρευε.Το άσμα ονομαζόταν <<Παρθενείον>>Η ομορφιά των δύο πρώτων κοριτσιών του χορού,της Αγίδως, και της Αγησιχόρας,παρομοιαζόταν με το φως των ουράνιων σωμάτων και με τα υπερήφανα άλογα  των αγώνων,που ήταν τα σύμβολα του πλούτου της αριστοκρατίας.Η εκδήλωση λάμβανε χώρα στο πλαίσιο ενός νυκτερινού εορτασμού προς τιμήν της Αρτέμιδας Ορθίας !





<<Ευτυχισμένος όποιος με ωραία διάθεση περνά τη μέρα στη χαρά.
Εγώ όμως τραγουδώ της Αγιδώς το φως.Τη βλέπω σαν τον ήλιο,
που αυτή για μας πιστοποιεί ότι όντως λάμπει.
Ωστόσο,ούτε να την επαινώ,μα ούτε και να την ψέγω μου επιτρέπει η ξακουσμένη πρώτη του χορού,
έτσι που υπερέχει :
σαν ίππος πλάι σε πρόβατα-στιβαρός,νικηφόρος,με οπλές θορυβώδεις-
δοσμένος σε όνειρο μεσημεριανό κάτω από το βράχο,...
Αυτή `ν` η Αγησιχόρα.
Και η επόμενη στην ομορφιά μετά την Αγιδώ
θα παραβγεί στο τρέξιμο μ`αυτές σαν άλογο Σκυθών δίπλα 
σε κέλτικο.
Σε σύγκριση με μάς που φέρνουμε τον πέπλο της Ορθίας
μέσα σε θεία νύκτα,
αυτές είναι οι Πλειάδες : δείτε πως λάμπουν
σβήνοντας και τον Σείριο καθώς μεσουρανούν >>!

Read more »

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

Λακωνικά αποφθέγματα ~ Ο Λεωνίδας απαντά στον Ξέρξη


Και όταν ο Ξέρξης ( Ξέρξου δε γράψαντος αυτώ ) του έστειλε επιστολή που έγραφε ότι

<<σου είναι δυνατόν να μη ματαιοπονείς,αλλά να γίνεις μονάρχης σε όλη την Ελλάδα(της Ελλάδος μοναρχείν),αν συνταχθείς μαζί μου>> του απάντησε :



Αν γνώριζες τα καλά της ζωής ,θα απέφευγες να επιβουλεύεσαι  τα αγαθά  των άλλων, για `μένα είναι πολύ ανώτερος ο θάνατος για την υπεράσπιση της Ελλάδας από το να γίνω μονάρχης στους ομόφυλούς μου(εμοί δε κρείσσων ο υπέρ της Ελλάδος θάνατος του μοναρχείν των ομοφύλων)>>.

  ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ <<ΛΑΚΩΝΙΚΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ>>
Read more »

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Ο περίφημος Λόγος του Πυθαγόρα προς τις γυναίκες


<<Στις γυναίκες λέγεται ότι πρώτα μίλησε σχετικά με τις θυσίες,λέγοντάς του ότι,όπως θα ήθελαν να είναι καλός και αγαθός εκείνος που πρόκειται να προσευχηθεί για αυτές,επειδή σε τέτοιους ανθρώπους στρέφουν την προσοχή τους οι θεοί, έτσι και αυτές πρέπει να ενδιαφέρονται πάρα πολύ για τη δικαιοσύνη,για να καθιστούν πρόθυμους τους θεούς να υπακούσουν τις προσευχές τους.Στη συνέχεια,όταν σκοπεύσουν να κάνουν προσφορές στους θεούς -στρογγυλές πίτες και γλυκίσματα από σιμιγδάλι,και κηρήθρες και λιβάνι-,να τις πραγματοποιούν με τα δικά τους χέρια και να τις φέρνουν στους βωμούς χωρίς τη βοήθεια δούλων.Να μην τιμούν όμως το θείο με προσφορές που έχουν σχέση με φόνο και θάνατο,ούτε να προσφέρουν πολλά,σαν να μην επρόκειτο ποτέ να έλθουν πάλι στο βωμό.





Για τις σχέσεις με τους άνδρες


Σε ότι αφορά τώρα τις σχέσεις με τους άντρες,τις συμβούλευσε να καταλάβουν ότι συμβαίνει ακόμη και οι πατέρες τους να έχουν κάνει παραχωρήσεις προς τη γυναικεία φύση,και ότι πρέπει να αγαπούν περισσότερο τους συζύγους παρά αυτούς που τις έφεραν στη ζωή.Για το λόγο αυτό είναι ορθό είτε καθόλου να μην εναντιώνονται στους άνδρες είτε να θεωρούν ότι νικούν,όταν ηττηθούν από εκείνους.


Για την συνουσίαν

Λέγεται επίσης ότι στη συγκέντρωση είπε και αυτό που στη συνέχεια έγινε περιβόητο,ότι εαν μετά από συνουσία με τον σύζυγο η σύζυγος την ίδια μέρα παρευρεθεί σε τελετουργίες,τότε ο θεός θα τη συγχωρέσει' εάν όμως έρθει σε συνουσία με άλλον άνδρα,ποτέ δε θα τη συγχωρέσει..


Για την συμπεριφορά & την αλληλεγγύη μεταξύ τους

Τις συμβούλευσε ακόμη καθ` όλη τη διάρκεια της ζωής τους να εκφράζονται με καλά λόγια,να προσέχουν πόσο καλά λόγια λένε οι άλλοι για αυτές,να μην καταστρέφουν τη φήμη που διαδίδεται ότι έχουν και να μην διαψεύδουν τους μυθογράφους,οι οποίοι,βλέποντας τη δικαιοσύνη των γυναικών,που δανείζονται χωρίς μάρτυρες  τα ρούχα και τα κοσμήματα τους η μια από την άλλη,ώστε όταν κάποια τα χρειαστεί να τα χρησιμοποιήσει,χωρίς να γίνονται -λόγω της εμπιστοσύνης που έχουν μεταξύ τους- ούτε δίκες ούτε αντιλογίες



Ο μύθος του ματιού

έφτιαξαν κάποιο μύθο σύμφωνα με τον οποίο τρεις γυναίκες,για ευκολότερη επικοινωνία,χρησιμοποιούν και οι τρεις ένα κοινό μάτι.Eαν όμως ο πιο πάνω μύθος λεγόταν για τους άνδρες,ότι αυτός  που είχε πρώτος το μάτι και είδε,το έδωσε στους άλλους δύο με ευκολία,και ότι ήταν έτοιμος να τους μεταδώσει όσα και ο ίδιος είδε,τίποτα από τα λεγόμενα του πρώτου δεν θα γινόταν πιστευτό,καθώς κάτι τέτοιο δεν είναι ταιριαστό στη φύση του άνδρα.




Η Κόρη,Η Νύμφη,Η Μητέρα και η Μαία

56.Και ακόμη παρατήρησε πως αυτός που λέγεται ότι είναι ο πιο σοφός από όλους,ο οποίος συνέταξε την ανθρώπινη γλώσσα και κατέστη ο ευρετής του συνόλου των ονομάτων  είναι είτε θεός,είτε δαίμονας,είτε κάποιος θείος άνδρας επειδή αντιλήφθηκε ότι το γένος των γυναικών είναι πολύ οικείο στην ευσέβεια,στην κάθε τους ηλικία έδωσε το ίδιο όνομα με μια θεά,καλώντας τη μεν άγαμη Κόρη, αυτήν που δίνεται στον άνδρα Νύμφη, αυτήν που γεννά παιδιά Μητέρα, και αυτή που μεγαλώνει τα παιδιά των παιδιών της ,σύμφωνα με τη Δωρική διάλεκτο, Μαία.Με αυτό είναι σύμφωνο και το γεγονός ότι τους χρησμούς στο μαντείο της Δωδώνης και των Δελφών τους ανάγγελαν γυναίκες.Λόγω μάλιστα των επαίνων που αφορούσαν την ευσέβεια των γυναικών,παραδίδεται ότι έχει επέλθει τόσο μεγάλη μεταβολή σε ότι αφορά τη λιτότητα της ενδυμασίας,που καμιά δεν τολμά πλεον να φορέσει πολυτελή ιμάτια,αλλα όλες αφιερώνουν μυριάδες ενδυμάτων στο ιερό της Ήρας>>


Το αποτέλεσμα και το συμπέρασμα του Ιάμβλιχου

Λέγεται μάλιστα  ότι το αποτέλεσμα του λόγου του ήταν τέτοιο,που στη χώρα των Κροτωνιατών η καλή συμπεριφορά του άνδρα προς τη γυναίκα ήταν ξακουστή,όπως  του Οδυσσέα που αρνήθηκε να αποδεχθεί την αθανασία που του χάριζε η Καλυψώ και να εγκαταλείψει την Πηνελόπη.Απέμενε λοιπόν στις γυναίκες να αποδείξουν στους άνδρες την ευγένεια και τη χρηστότητά τους, για να τύχουν τον ίδιο με αυτούς βαθμό επαίνου.
Αναφέρεται ότι,εξαιτίας των λόγων αυτών του Πυθαγόρα,εκδηλώθηκε μεγάλη εκτίμηση και ενδιαφέρον για την πόλη των Κροτωνιατών,και στην ίδια την πόλη και σε όλη την Ιταλία.


ΙΑΜΒΛΙΧΟΣ <<ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ>>
Read more »

Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013

O Aλέξανδρος και ο Βουκεφάλας κατέκτησαν...και το Εδιμβούργο

Το άγαλμα του Βουκεφάλα και η εξημέρωση του από τον Μέγα Αλέξανδρο απεικονίζεται στο περίφημο μπρούτζινο ανδριάντα που υπάρχει εδώ και 181 χρόνια στην πόλη του Εδιμβούργου (Edinburgh).


Το έφτιαξε ο Sir John Robert  (1804-1891) ένας Σκωτζέζος γλύπτης,ο οποίος σπούδασε αρχικά ζωγραφική στην ακαδημία  Τράστις του Εδιμβούργου (Trustees Academy in Edinburgh),και τη συνέχεια γλυπτική στη Ρώμη.


Με την επιστροφή του άνοιξε το πρώτο χυτήριο για γλυπτά στη Σκωτία,και του ανατέθηκαν πολυάριθμα έργα.Το πρώτο έργο για να ``προσελκύσει`` -όπως έγραψε ο ίδιος-,και να τραβήξει την προσοχή ήταν η εξημέρωση του Βουκεφάλα από τον Αλέξανδρο σκαλισμένο το 1832-1833, πετάχτηκε στο χαλκό το 1883, και τώρα στέκεται στο τετράγωνο του Edinburgh City Chambers.Το 1838 διορίστηκε ως γλύπτης της Αυτού Μεγαλειότης (Her Majesty the Queen).






Read more »

Τρίτη 27 Αυγούστου 2013

Αυστραλία: Έκθεση για την ομορφιά του σώματος στην αρχαία Ελλάδα

Σπάνια έκθεση με αντικείμενο την ομορφιά του αρχαίου ελληνικού σώματος θα παρουσιαστεί του χρόνου στο Bendigo Art Gallery. Όπως ανακοίνωσε ο πολιτειακός πρωθυπουργός της Βικτώριας, Ντένις Νάπθαϊν, πρόκειται για μια εντυπωσιακή συλλογή του Βρετανικού Μουσείου που θα εκτεθεί για πρώτη φορά στο νότιο ημισφαίριο. 

Όπως αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης «ο θαυμασμός για το σώμα δεν ήταν κάτι το μοναδικό στην αρχαία Ελλάδα, αλλά κανένας άλλος πολιτισμός, δεν του έδωσε τέτοια αξία όσο ο ελληνικός». Εξηγούν ακόμα ότι η ελληνική τέχνη του γυμνού σώματος επικεντρώθηκε στην ανδρική μορφή, επειδή η γυναίκα αυτού του τύπου «δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτή, και έτσι οι γλύπτες προσπάθησαν να δείξουν το σώμα της γυναίκα, κυρίως μέσα από πέπλα αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τον ερωτισμό».



Όπως αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης «ο θαυμασμός για το σώμα δεν ήταν κάτι το μοναδικό στην αρχαία Ελλάδα, αλλά κανένας άλλος πολιτισμός, δεν του έδωσε τέτοια αξία όσο ο ελληνικός».

Στον ελληνικό πολιτισμό, λένε, γυμνές γυναίκες έχουμε στα πλαίσια της λατρείας, σαν σύμβολα της γονιμότητας και της αναπαραγωγής. Επίσης έχουμε θεές (Αφροδίτη) και θεές (νύμφες) γυμνές.

Οι ειδικοί αναφέρουν ακόμα ότι η εικόνα του γυμνού αθλητή, κομψή και διαχρονική, που συλλαμβάνεται κατά τη στιγμή πριν από την απελευθέρωση του δίσκου, συμβολίζει τη σύνθεση της ισορροπίας και του ρυθμού, τη δύναμη και δράση, ως αιώνιο σύμβολο της ελληνικής τέχνης. Αυτό είναι το γλυπτό του Δισκοβόλου του Μύρωνα, ένα από τα 100 κομμάτια στο κεντρικό τμήμα των εκθεμάτων και της ομορφιάς του σώματος στην αρχαία Ελλάδα, που θα παρουσιαστεί τον ερχόμενο Αύγουστο στο Bendigo Art Gallery.
«Η έκθεση αυτή κατέστη δυνατή μετά από διαπραγματεύσεις δυο χρόνων και αποτελεί μεγάλη επιτυχία για τη Βικτώρια» είπε ο κ. Νάπθαϊν.

http://www.skai.gr/
Read more »

Κυριακή 25 Αυγούστου 2013

Ο λόγος του Ακούφη στην σκηνή του Βασιλιά Αλέξανδρου (Διαδρομή της Ελληνικής φυλής)


Άλλη μια έξωθεν μαρτυρία για την εξάπλωση των Ελλήνων από τα πανάρχαια χρόνια, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου,ως φορείς πολιτισμού.

Έτσι αναδεικνύεται χωρίς ιστορικούς ακροβατισμούς η ομφαλοκεντρική θεώρηση των πραγμάτων,την λαμπρή διαδρομή της Ελληνικής φυλής από τα βάθη των αιώνων στα πέρατα του κόσμου.





Μόλις ο Αλέξανδρος έφθασε στην Νύσα.έστειλαν κοντά του οι Νυσσαίοι τον πιο επιφάνη άνδρα τους-το όνομά του ήταν Ακούφης- και μαζί του ως πρέσβεις τριάντα πολίτες από τους πλέον διακεκριμένους,για να παρακαλέσουν τον Αλέξανδρο να αφήσει απείραχτη την πόλη τους για χάρη του θεού(αφείναι τω θεω την πόλιν).
Οι πρέσβεις έγιναν δεκτοί μέσα στην σκηνή του Αλέξανδρου και τον βρήκαν να κάθεται σκονισμένος (καθήμενον κεκονιμένον) ακόμη από τον δρόμο,έχοντας τα άλλα όπλα του και φορώντας το κράνος και κρατώντας στο χέρι του το δόρυ,κι όταν τον είδαν,θαμπώθηκαν στο αντίκρισμά του κι έπεσαν καταγής  (θαμβήσαι τε ιδόντας την όψιν και πεσόντας ες γην)  και παρέμειναν σιωπηλοί.Κι όταν ο Αλέξανδρος τους είπε να σηκωθούν και τους έδωσε θάρρος,τότε ο Ακούφης πήρε το λόγο και είπε τα εξής:





  Ο λόγος του Ακούφη




<<Βασιλιά,οι Νυσσαίοι σε παρακαλούν να τους επιτρέψεις να ζουν ελεύθεροι και αυτόνομοι από σεβασμό προς το Διόνυσο (αιδοί του Διονύσου).Γιατί ο Διόνυσος όταν κατέλαβε το έθνος των Ινδών και ετοιμαζόταν να επιστέψει στην Ελληνική θάλασσα,κτίζει με τους απόμαχους στρατιώτες που ήταν συνοδοί του αυτήν την πόλη σε ανάμνηση για τους μεταγενέστερους της εκστρατείας του και την νίκης,όπως και εσύ ο ίδιος έκτισες την Αλεξάνδρεια στον Καύκασο και την άλλη Αλεξάνδρεια στην Αίγυπτο κι άλλες πολλές που έχεις χτίσει και θα χτίσεις στην συνέχεια, παρουσιάζοντας περισσότερα έργα από το Διόνυσο.


Την πόλη την ονόμασε ο Διόνυσος Νύσα προς τιμή της τροφού του Νύσας και τη χώρα Νυσσαία.και το βουνό που βρίσκεται κοντά στην πόλη το ονόμασε Μηρό ο Διόνυσος,γιατί σύμφωνα με την παράδοση μεγάλωσε μέσα στο μηρό του Δία.

Από τότε και στο εξής κατοικούμε ελεύθεροι τη Νύσσα και ζούμε αυτόνομοι και με οργάνωση της πολιτείας.


Για την κτίση της πόλης από το Διόνυσο,ας σταθεί απόδειξη και το εξής.

Σε μας φυτρώνει ο κισσός *,( κιττός γαρ ουκ άλλη της Ινδών γης φυόμενος) που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο μέρος της Ινδίας>>.



*Ο κισσός είναι το ιερό φυτό του Διονύσου.Απ`όλη την Ινδία φύεται μόνο στην Νύσσα,καθότι με τα φύλλα του στεφανώνεται ο θεός και οι γιορταστές του.



ΑΡΡΙΑΝΟΣ -ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΑΝΑΒΑΣΙΣ-


Read more »

Λακωνικά αποφθέγματα -ΚΛΕΟΜΕΝΗΣ Ο ΑΝΑΞΑΝΔΡΙΔΕΩ-

 Όταν κάποιος θέλησε να του συστήσει έναν τραγουδιστή,επαινούσε τον άνθρωπο και για τις άλλες αρετές του και έλεγε ότι αυτός ήταν ο καλύτερος τραγουδιστής των Ελλήνωνκαιεκείνος δείχνόντάς του κάποιον από τους γύρω του,είπε :<<Μα τους θεούς,αυτός εδώ είναι ο καλύτερος μάγειρας μέλανα ζωμού.

Αυτό το  περιστατικό με τον Κλεομένη του Αναξανδρίδη  το   <<ξεσηκώνουμε>> από τον Πλούταρχο και το έργο του ΛΑΚΩΝΙΚΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ.
Read more »

Σάββατο 24 Αυγούστου 2013

Η ``συνάντηση`` του Πυθαγόρα,με τους Φερεκύδη.Αναξίμανδρο και Θαλή τον Μιλήσιο.

Όταν ο Πυθαγόρας ήταν ακόμη έφηβος,η μεγάλη του φήμη διαδόθηκε στους σοφούς,στη Μίλητο στον Θαλή, στην Πριήνη στον Βίαντα, και στις γειτονικές πόλεις.όταν έγινε δεκαοχτώ χρονών άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτες ενδείξεις της επερχόμενης τυραννίας του Πολυκράτη,

Ο Πυθαγόρας προβλέποντας που θα κατέληγε το πολίτευμα αυτό,και ότι θα στέκονταν εμπόδιο στη φιλομάθειά του,<<ξέφυγε απ`όλους>>,μέσα στη νύχτα μαζί με τον Ερμοδάμαντα που τον αποκαλούσαν Κρεοφύλειο επειδή λεγόταν ότι ήταν απόγονος του Κρεοφύλου,που είχε φιλοξενηθεί από τον Όμηρο τον ποιητή ,και πέρασε μαζί του απέναντι στον Φερεκύδη,στον Αναξίμανδρο τον φυσικό και στον Θαλή τον Μιλήσιο.

Αυτά μας πληροφορεί ο Ιάμβλιχος στο έργο του <<ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ>> και ήταν η απαρχή της πορείας του Πυθαγόρα που ήδη όταν ζούσε στην Σάμο ήταν θαυμαστός για την φύση του,και όταν έφθασε στην Ιωνία οι μεγάλοι φιλόσοφοι τον έκαναν κοινωνό των διδασκαλιών τους.
Read more »

Κυριακή 16 Ιουνίου 2013

Εικονική αναπαράσταση της Ραψωδίας Κ (Ιλιάδα) μέσω πινάκων ζωγραφικής (vids)

Θέλετε να δείτε την Ραψωδία Κ μέσα από πίνακες ζωγραφικής? Τώρα γίνεται..Μια εκπληκτική παρουσίαση της συγκεκριμένης Ραψωδίας όπου κάθε σκηνή συνοδεύεται από τους αντίστοιχους στίχους.
Η ραψωδία Κ  αναφέρεται στα γεγονότα όπου Αγαμέμνων και Μενέλαος κάνουν νυκτερινή επιθεώρηση του στρατοπέδου. 
 Ο Νέστορας προτείνει να κατασκοπεύσουν οι Αχαιοί το στρατόπεδο των Τρώων και ξεκινούν ο Οδυσσέας και ο Διομήδης. Κατάσκοπο όμως είχε στείλει κι ο Έκτορας, τον Δόλωνα, που πέφτει στα χέρια των δύο Αχαιών.
Τον ανακρίνουν και τον σκοτώνουν. Ύστερα, εκμεταλλευόμενοι τις πληροφορίες του Δόλωνα, επιπίπτουν στην στρατοπεδία του Ρήσου, βασιλιά των Θρακών και συμμάχου των Τρώων, σφάζουν τους άντρες του και τον ίδιο κι αρπάζουν τα περίφημα λευκά του άλογα –με την βοήθεια πάντα της Αθηνάς.
Η ραψωδία Κ έχει τον τίτλο ΔΟΛΩΝΕΙΑ.
Θέλω να δώσω πολλά συγχαρητήρια στους δημουργούς και ευελπιστώ να συνεχίσουν το εξαιρετικό έργο που έχουν αρχίσει.
Το βίντεο μας στάλθηκε μέσω E-MAIL.






Read more »

Δευτέρα 3 Ιουνίου 2013

«Hercules 3D» ~ Man - God - Hero

Στη Βουλγαρία, ξεκίνησαν τα γυρίσματα του «Hercules 3D», της νέας ταινίας του action σκηνοθέτη Renny Harlin

«Σύμφωνα με τους μύθους, κατά την διάρκεια της απουσίας του Αμφιτρύωνα, η Αλκμήνη (μητέρα του Ηρακλή) έμεινε έγκυος απο τον Δία που παρίστανε τον σύζυγο της. Οταν όμως ο Αμφιτρύωνας επέστρεψε, η Αλκμήνη ξαναέμεινε έγκυος, αυτή τη φορά απο τον πραγματικό της σύζυγο. Αποτέλεσμα αυτών των συνευρέσεων, ήταν η γέννηση δύο παιδιών, του Ιφικλή γιό του Αμφιτρύωνα και του Ηρακλή γιό του Δία.»
Στη σκηνοθεσία βρίσκεται ο Renny Harlin («Die Hard II», «Cliffhanger», «Deep Blue Sea»), ενώ το σενάριο υπογράφει ο ίδιος μαζί με τους Daniel Giat, Sean Hood («Conan the Barbarian» 2011) και Giulio Steve.

Στο ρόλο του Ηρακλή βρίσκεται ο Kellan Lutz(!) ενώ πρωταγωνιστούν επίσης οι Richard Reid, Liam McIntyre («Spartacus»), Scott Adkins, Johnathon Schaech, Rade Serbedzija, Kenneth Cranham, Luke Newberry, Spencer Wilding, Bashar Rahal, Liam Garrigan, Sarai Givaty.

Με καλό σκηνοθέτη, αλλά μικρού βεληνεκούς σεναριογράφους και πρωταγωνιστή ηθοποιό απο το «Twilight»!, το «Hercules 3D» δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. 

Η ταινία είναιπρογραμματισμένη να κυκλοφορήσει τον Μάρτιο του 2014, ενώ λίγους μήνες αργότερα (Αύγουστο) θα κυκλοφορήσει μια άλλη ταινία με θέμα τον Ηρακλή, το «Hercules: The Thracian Wars» του Brett Ratner που φαίνεται σαν μια σαφώς σοβαρότερη παραγωγή.
Read more »

Κυριακή 2 Ιουνίου 2013

Ὅρκος Ἱπποκράτους στην Αγγλική

Βρίσκεται σε όλα τα νοσοκομεία-ιατρεία-φαρμακεία  του εξωτερικού και ορκίζονται εδώ και 2.400 χρόνια όσοι ασχολούνται με την ανθρώπινη υγεία και γράφτηκε τον 4 αιώνα π.χ.

«I swear by Apollo, the healer, Asclepius, Hygieia, and Panacea, and all the Gods and Goddesses, making them my witnesses, that I will fulfill according to my ability and judgment this oath and this covenant:

To hold him who has taught me this art as equal to my parents, to live in common with him and, if he is in need of money to give him a share of mine. To look upon his children as my own brothers, and to teach them this art -if they desire to learn it- without fee and covenant; to give a share of precepts and oral instruction and all the other learning to my own sons, and to those of him who has been my teacher, and to disciples who have signed the covenant and have taken an oath according to the medical law, and no one else.
I will apply dietetic measures for the benefit of the sick according to my ability and judgment; I will keep them from harm and injustice. I will give no deadly medicine to any one if asked, nor suggest any such counsel; similarly I will not give to a woman an abortive remedy.
In purity and holiness I will preserve my life and my art.
I will not use the knife, even on sufferers from stone, but will let this operation to specialized practitioners. Whatever houses I may visit, I will come for the benefit of the sick, keeping myself far from all intentional injustice and ill-doing, among others of sexual deeds on bodies female or male, be they free or slaves. What I may see or hear in the course of the treatment or even outside of it in regard to the life of men, which ought not to be spread outside, I will keep secret, considering them improper to talk about.

If I keep this oath and not violate it may I enjoy my life and my art respected by all men and in all time to come.
But if I transgress it and swear falsely, let the reverse be my lot.»

 Και η Αρχαική απόδοση:


μνυμι Ἀπόλλωνα ἰητρὸν, καὶ Ἀσκληπιὸν, καὶ Ὑγείαν, καὶ Πανάκειαν, καὶ θεοὺς πάντας τε καὶ πάσας, ἵστορας ποιεύμενος, ἐπιτελέα ποιήσειν κατὰ δύναμιν καὶ κρίσιν ἐμὴν ὅρκον τόνδε καὶ ξυγγραφὴν τήνδε:
Ἡγήσασθαι μὲν τὸν διδάξαντά με τὴν τέχνην ταύτην ἴσα γενέτῃσιν ἐμοῖσι, καὶ βίου κοινώσασθαι, καὶ χρεῶν χρηίζοντι μετάδοσιν ποιήσασθαι, καὶ γένος τὸ ἐξ ωὐτέου ἀδελφοῖς ἴσον ἐπικρινέειν ἄῤῥεσι, καὶ διδάξειν τὴν τέχνην ταύτην, ἢν χρηίζωσι μανθάνειν, ἄνευ μισθοῦ καὶ ξυγγραφῆς, παραγγελίης τε καὶ ἀκροήσιος καὶ τῆς λοιπῆς ἁπάσης μαθήσιος μετάδοσιν ποιήσασθαι υἱοῖσί τε ἐμοῖσι, καὶ τοῖσι τοῦ ἐμὲ διδάξαντος, καὶ μαθηταῖσι συγγεγραμμένοισί τε καὶ ὡρκισμένοις νόμῳ ἰητρικῷ, ἄλλῳ δὲ οὐδενί.
Διαιτήμασί τε χρήσομαι ἐπ’ ὠφελείῃ καμνόντων κατὰ δύναμιν καὶ κρίσιν ἐμὴν, ἐπὶ δηλήσει δὲ καὶ ἀδικίῃ εἴρξειν.
Οὐ δώσω δὲ οὐδὲ φάρμακον οὐδενὶ αἰτηθεὶς θανάσιμον, οὐδὲ ὑφηγήσομαι ξυμβουλίην τοιήνδε.
Ὁμοίως δὲ οὐδὲ γυναικὶ πεσσὸν φθόριον δώσω.
Ἁγνῶς δὲ καὶ ὁσίως διατηρήσω βίον τὸν ἐμὸν καὶ τέχνην τὴν ἐμήν.
Οὐ τεμέω δὲ οὐδὲ μὴν λιθιῶντας, ἐκχωρήσω δὲ ἐργάτῃσιν ἀνδράσι πρήξιος τῆσδε.
Ἐς οἰκίας δὲ ὁκόσας ἂν ἐσίω, ἐσελεύσομαι ἐπ’ ὠφελείῃ καμνόντων, ἐκτὸς ἐὼν πάσης ἀδικίης ἑκουσίης καὶ φθορίης, τῆς τε ἄλλης καὶ ἀφροδισίων ἔργων ἐπί τε γυναικείων σωμάτων καὶ ἀνδρῴων, ἐλευθέρων τε καὶ δούλων.
Ἃ δ’ ἂν ἐν θεραπείῃ ἢ ἴδω, ἢ ἀκούσω, ἢ καὶ ἄνευ θεραπηίης κατὰ βίον ἀνθρώπων, ἃ μὴ χρή ποτε ἐκλαλέεσθαι ἔξω, σιγήσομαι, ἄῤῥητα ἡγεύμενος εἶναι τὰ τοιαῦτα.
Ὅρκον μὲν οὖν μοι τόνδε ἐπιτελέα ποιέοντι, καὶ μὴ ξυγχέοντι, εἴη ἐπαύρασθαι καὶ βίου καὶ τέχνης δοξαζομένῳ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ἐς τὸν αἰεὶ χρόνον.
Παραβαίνοντι δὲ καὶ ἐπιορκοῦντι, τἀναντία τουτέων.

Και 
Και στα νέα Ελληνικά :
    Ορκίζομαι στο θεό Απόλλωνα τον ιατρό και στο θεό Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και επικαλούμενος τη μαρτυρία όλων των θεών ότι θα εκτελέσω κατά τη δύναμη και την κρίση μου τον όρκο αυτόν και τη συμφωνία αυτή. Να θεωρώ τον διδάσκαλό μου της ιατρικής τέχνης ίσο με τους γονείς μου και την κοινωνό του βίου μου. Και όταν χρειάζεται χρήματα να μοιράζομαι μαζί του τα δικά μου. Να θεωρώ την οικογένειά του αδέλφια μου και να τους διδάσκω αυτήν την τέχνη αν θέλουν να την μάθουν χωρίς δίδακτρα ή άλλη συμφωνία. Να μεταδίδω τους κανόνες ηθικής, την προφορική διδασκαλία και όλες τις άλλες ιατρικές γνώσεις στους γιους μου, στους γιους του δασκάλου μου και στους εγγεγραμμένους μαθητές που πήραν τον ιατρικό όρκο, αλλά σε κανέναν άλλο. Θα χρησιμοποιώ τη θεραπεία για να βοηθήσω τους ασθενείς κατά τη δύναμη και την κρίση μου, αλλά ποτέ για να βλάψω ή να αδικήσω. Ούτε θα δίνω θανατηφόρο φάρμακο σε κάποιον που θα μου το ζητήσει, ούτε θα του κάνω μια τέτοια υπόδειξη. Παρομοίως, δεν θα εμπιστευτώ σε έγκυο μέσο που προκαλεί έκτρωση. Θα διατηρώ αγνή και άσπιλη και τη ζωή και την τέχνη μου. Δεν θα χρησιμοποιώ νυστέρι ούτε σε αυτούς που πάσχουν από λιθίαση, αλλά θα παραχωρώ την εργασία αυτή στους ειδικούς της τέχνης. Σε όσα σπίτια πηγαίνω, θα μπαίνω για να βοηθήσω τους ασθενείς και θα απέχω από οποιαδήποτε εσκεμμένη βλάβη και φθορά, και ιδίως από γενετήσιες πράξεις με άνδρες και γυναίκες, ελεύθερους και δούλους. Και όσα τυχόν βλέπω ή ακούω κατά τη διάρκεια της θεραπείας ή και πέρα από τις επαγγελματικές μου ασχολίες στην καθημερινή μου ζωή, αυτά που δεν πρέπει να μαθευτούν παραέξω δεν θα τα κοινοποιώ, θεωρώντας τα θέματα αυτά μυστικά. Αν τηρώ τον όρκο αυτό και δεν τον παραβώ, ας χαίρω πάντοτε υπολήψεως ανάμεσα στους ανθρώπους για τη ζωή και για την τέχνη μου. Αν όμως τον παραβώ και επιορκήσω, ας πάθω τα αντίθετα.    
 
Και η απαγγελία του όρκου  με μια ιδιαίτερη προφορά :







Read more »

Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Έτσι βλέπω τον κόσμο Επεισόδιο 12~"ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ"



Σειρά ημίωρων εκπομπών με θέματα αιχμής της σύγχρονης φυσικής, αστροφυσικής, ιστορίας και φιλοσοφίας. Η νέα σειρά του τρίτου καναλιού της δημόσιας τηλεόρασης αποτελεί, τρόπον τινά, συνέχεια της επιτυχημένης σειράς των επιστημονικών εκπομπών της ΕΤ3 με τον τίτλο «Το Σύμπαν που αγάπησα» και τους ίδιους επιστημονικούς συντελεστές Μάνο Δανέζη και Στράτο Θεοδοσίου, καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στις εκπομπές εκείνες φάνηκε ότι οι ανακαλύψεις των τελευταίων δεκαετιών έχουν αλλάξει το τοπίο στην επιστημονική κοινότητα.
Η νέα σειρά διερευνά το πώς ακριβώς διαμορφώνεται ο πολιτισμός μας από τις ανακαλύψεις αυτές, αλλάζοντας τελικά και τον κόσμο μας. Περιεχόμενο και στόχος της είναι η κατανόηση του γεγονότος ότι η ουσιαστική βάση της ανάπτυξης ενός Πολιτισμού αποτελείται από τρεις βασικές έννοιες: της ύλης, του χρόνου και του χρόνου. Οι έννοιες αυτές αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας των Θετικών επιστημών και το περιεχόμενο που τους προσδίδουμε κάθε φορά έχει βαθύ αντίκτυπο σε μια σειρά απαντήσεων σε φιλοσοφικά ερωτήματα, όπως από που ερχόμαστε, που πηγαίνουμε και ποια είναι η σκοπιμότητα μας στον κόσμο αυτόν.


Παραγωγή:ART FACTORY A.E.
Σκηνοθέτης: Κώστας Χαραλάμπους
Eπιστημονική επιμέλεια : Στράτος Θεοδοσίου -- Μάνος Δανέζης
Καθηγητές Πανεπιστημίου Αθηνών
Παραγωγή : ART FACTORY A.E.

Παρουσιαστής: Στράτος Θεοδοσίου -- Μάνος Δανέζης
Ιστοσελίδα: http://el-gr.facebook.com/Έτσι-βλέπω-τον-Κόσμο

Read more »

Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2013

Κόροιβος-ο πρώτος καταγεγραμμένος Ολυμπιονίκης-

Ο Ηλείος Κόροιβος είναι ο πρώτος <<καταγεγραμμένος>>σταδιονίκης,άρχισε την ένδοξη ιστορία των Ολυμπιάδων,έστω και να συνεχιστής άλλων μυθικών ή προιστορικών ημίθεων και ηρώων που νίκησαν σε αγώνες.
Είναι αξιοπερίεργο πως για το σπουδαίο αυτόν Ηλείο σταδιονίκη δεν υπήρχε άγαλμα στην Ολυμπία-τουλάχιστον όταν την επισκέφτηκε ο Παυσανίας.Υπήρχε όμως ο ανεπίγραφος τάφος του,κάπου στα σύνορα της Ηλείας[5.8.6 ΕΙΚΩΝ ΜΕΝ ΔΗ ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ ΕΝ ΟΛΥΜΠΙΑ,ΤΟΥ ΚΟΡΟΙΒΟΥ,ΤΑΦΟΣ ΔΕ ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΠΕΡΑΣΙ ΤΗΣ ΗΛΕΙΑΣ].Ίσως η έλλειψη ανδριάντα του πρώτου Ολυμπιονίκη οφείλεται στο ότι δεν ήταν τόσο πλούσιος,αφού ήταν μάγειρας κι απλώς κέρδισε γι`αυτήν την νίκη του μόνον ένα μήλο.

Αυτό είναι παράδοξο διότι ο βασιλιάς Ίφιτος,μόνος Ελλανοδίκη  αυτού του αγώνα ξέχασε! τον χρησμό της Πυθίας που μιλούσε για κότινο.
Read more »

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

``Ζεῦ σῶσον`` ή όπως λέμε ``Γειά σου``.

Από τα παλιά χρόνια το φτέρνισμα ξέρουμε πως γέννησε το φόβο του θανάτου.Για τον ίδιο λόγο έκανε εντύπωση και το χασμούρημα.Με το δυνατό φτέρνισμα φοβότανε να μη βγει η ψυχή.Με το χασμουρητό συνέβαινε το αντίθετο.Φοβότανε μήπως αναπνεύσει(καταπιεί)κανένα κακοποιό πνεύμα,καμία άλλη ψυχή.(Κύρου Αναβ-Γ 2, 9).
Η Ελληνική μυθολογία μας φύλαξε ζωντανή την παραπάνω παράδοση,που έχει εξαιρετική σημασία.
Οι αρχαίοι  Έλληνες όταν ακούγανε κάποιον να φτερνίζεται λέγανε: <<Ζεύ σώσον>>.Και σήμερα ακόμη λέμε : <<Γειά σου,χαρά σου>>
Τα ήθη και οι παραδόσεις ακόμη υπάρχουν σήμερα έστω και αν δε γνωρίζουμε πως και από που προέρχονται.
Read more »

Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2013

Η αποκωδικοποίηση της ιερής φράσης Κονξ-Ομ-Παξ

Η φράση ΚΟΝΞ-ΟΜ-ΠΑΞ ακούγονταν από τον Μεγάλο Ιεροφάντη και ήταν η τελευταία επίσημη φράση για τα τελειωμένα Ελευσίνια Μυστήρια,η οποία έμεινε ακέραια και αναλοίωτη και έφθασε αυτούσια στις δικές μας μέρες,για να μας μεταφέρει το αγέραστο μήνυμα των προγόνων,ότι κατείχαν το κλειδί της γνώσης για τη μορφοπλάση των κόσμων.
Κονξ-Ομ-Παξ.Θα πει ελεύθερα μεταφρασμένο,να εκπληρωθούν οι πόθοι σου.Ξαναγύρισε στην παγκόσμια ζωή...

Γύρνα στην πατρική σου στέγη εξελιγμένος.
Είθε να γυρίσεις όσο πιο γρήγορα μπορείς στο σπίτι που σε περιμένει.
Αν εξετάσουμε ξεχωριστά τις 3 αυτές λέξεις,αυτές σημαίνουν η καθεμία,μια διαφορετική έννοια.που δε συνενώνεται εύκολα,αν ο εσωτεριστής,δεν κατέχει τον αποσυμβολισμό.
Κονξ=Εκείνο που ο καθένας μας ποθεί βαθύτερα.(Πάντα ένα καλό τέλος).
Ομ=Είναι η ψυχή και ίσως αυτό τούτο το ασύλληπτο Πνεύμα.Είναι το άγιο μέρος του ανθρώπου,η μεγάλη Μάνα,σε ύλη και μορφή.
Παξ=Ο γύρος,το πέρασμα,ο κύκλος,η αλλαγή,δόξα.
Μπορεί όλα μαζί να σχηματίσουν την δικαιολογημένη φράση <<απέλθεται τέλοιοι>>.


Νικόλαος Μαργιωρής. Τα Ελευσίνια μυστήρια)


Read more »

Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013

Εκπληκτικές χρωματιστές ζωγραφιές σε τοιχογραφίες 20.000 ετών !


To 1880 ανακαλύφθηκαν στην Ευρώπη οι σπηλιές της Αλταμίρας.Μέσα σε εκείνες τις σπηλιές,υπάρχουν χρωματιστές ζωγραφιές οι οποίες φτιάχτηκαν πριν από 20.000 χρόνια.Τα χρώματα όμως φαίνονται τόσο φρέσκα σα να ζωγραφίστηκαν εχθές.
Πατήστε για μεγαλύτερη ανάλυση
Εξαιτίας αυτού του γεγονότος,ο Δόν Μαρτσελάνο,ο οποίος ανακάλυψε εκείνες τις σπηλιές,επικρίθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη.Όλοι θεώρησαν ότι είχε ρετουσάρει τις ζωγραφιές.Όλοι οι καλλιτέχνες που που είδαν τις ζωγραφιές,είπαν ότι ο Μαρτσελάνο επιχείρησε να εξαπατήσει το κοινό,ότι τόσο φρέσκα χρώματα,δεν ήταν δυνατό να είναι αρχαία.
Οι ισχυρισμοί τους  φαινόταν σωστοί,επειδή οι πίνακες του Βάν Γκογκ,οι οποίοι δεν ήταν ούτε διακοσίων ετών,έχουν ήδη ξεθωριάσει.Οι πίνακες που ζωγράφισε ο Πικάσο,έχουν ήδη ξεθωριάσει.
Όταν ολοκληρώθηκαν οι έρευνες στις σπηλιές,αποδείθηκε πέρα πάσης αμφιβολίας ότι οι ζωγραφιές είχαν γίνει πρι από είκοσι χιλιάδες χρόνια(20.000 π.Χ.
Αυτό είναι ένα μεγάλο μυστήριο,επειδή εκείνοι οι άνθρωποι που ζωγράφισαν εκείνα τα χρώματα γνώριζαν περισσότερα από αυτά που γνωρίζουμε εμείς σήμερα.
Σύμφωνα με νέες έρευνες που δημοσιεύθηκαν σε επιστημονικά περιοδικά,οι αναλύσεις μέσω ουρανίου δείχνουν ότι οι ζωγραφιές μας πηγαίνουν ακόμη πιο πίσω στο 40.800 περίπου!
Η επίσημη ιστοσελίδα του μουσείου Αλταμίρα.Museo de Altamira (cueva de Altamira)








Read more »

Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2013

Ευθυδίκου κόρη, "η μουτρωμένη"

Αποτελεί τον τελευταίο σταθμό της αρχαϊκής τέχνης, αντιπροσωπευτικό δείγμα του αυστηρού ρυθμού και είναι έργο του Ευθυδίκου.

Η κόρη αποκτά μια ολοκληρωμένη σωματικότητα. Στο πρόσωπο τα φρύδια είναι πιο χαμηλά, το βλέφαρο είναι παχύ, ενώ ο βολβός του ματιού τοποθετήθηκε πιο βαθιά. Τα χείλη είναι οριζόντια. Το σώμα είναι σωστά δοσμένο και θηλυκό: στενοί στρογγυλοί ώμοι, απαλά στήθη, λεπτές κνήμες και πόδια. Διακρίνεται μια μεγαλύτερη άνεση στο χειρισμό του ενδύματος που αφήνει προκλητικά τον ένα μαστό ακάλυπτο με την πλεξούδα να πέφτει για να καλύψει τη γύμνια.

Γύρω στο 490-485 π.Χ.

Αρχαϊκή Πλαστική


Read more »

Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2013

"Ancient Greece~Κυκλοφόρησε για iOS"

Μία πολύ ωραία δουλειά κυκλοφόρησε στο iBook Store της Apple εχθές το πρωί. Το λεύκωμα με την ονομασία "Ancient  Greece - Scuptural Masterpieces" φέρνει την υπογραφή του φωτογράφου Δημήτρη Φιλελέ και μας παρουσιάζει κάποια από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα γλυπτικής της αρχαίας Ελλάδας.
  Ένας ωραίος τρόπος για να θυμηθούμε μερικά από αυτά αλλά και να γνωρίσουμε ίσως κάποια άλλα σε μία εποχή που έχουμε ανάγκη να θυμόμαστε ποιοι πραγματικά είμαστε και το ένδοξο παρελθόν που έχουμε.
  Το βιβλίο κυκλοφορεί για iPad, είναι διαθέσιμο στην τιμή των 1.49 ευρώ και θα το βρείτε εδώ


Read more »

Μια κατάρα 1.700 ετών γραμμένη στα αρχαία Ελληνικά

Διαφορετικά δεν εξηγείται η βαριά κατάρα που του απηύθυνε κάποιος άγνωστος σε μας, πιθανόν ανταγωνιστής του: «Ιαώ που αστράφτεις και βροντάς, χτύπα και αλυσόδεσε τον οπωροπώλη Βαβυλά, που τον γέννησε μήτρα μιαρή, η Διονυσία (Ησυχία τη λένε άλλοι) και ζει κοντά στα μέρη των Μυγδόνων.:

Οπως χτύπησες το άρμα του Φαραώ έτσι χτύπα και τον προσβλητικό του τρόπο. Ιαώ που αστράφτεις και βροντάς, όπως αφάνισες τα πρωτότοκα της Αιγύπτου έτσι αφάνισε και του Βαβυλά τα ζωντανά».


ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ: Γραμμένη στα αρχαία ελληνικά, η κατάρα εναντίον του μανάβη κάλυπτε και τις δύο πλευρές μολύβδινου πινακιδίου του 3ου αιώνα μ.Χ.

Γραμμένη στα αρχαία ελληνικά, η μακροσκελής κατάρα κάλυπτε και τις δύο πλευρές ενός μολύβδινου πινακιδίου, που εντοπίστηκε από αρχαιολόγους το 1930 μέσα σε αρχαίο πηγάδι, κοντά στην Αντιόχεια (σημερινή Τουρκία, στα σύνορα με τη Συρία). Μόλις τώρα όμως διαβάστηκε το πύρινο κι ευφάνταστο κείμενο από τον Αμερικανό ερευνητή, επίκουρο καθηγητή Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον Αλεξάντερ Χόλμαν. «Υπάρχουν διάφορα πράγματα που βρίσκω ενδιαφέροντα σ' αυτό το εύρημα», εξηγεί ο ίδιος σε επικοινωνία του με τον «Α». «Το πρώτο είναι η αναφορά στη διάβαση της Ερυθράς Θάλασσας από τους Ισραηλίτες, την καταστροφή του Φαραώ και του άρματος του, καθώς και την εξόντωση των πρωτότοκων της Αιγύπτου».

Οπως επισημαίνει ο Αμερικανός ερευνητής, τα ελληνικά και ρωμαϊκά πινακίδια με κατάρες επικαλούνται συχνά τον ισχυρό θεό Ιαώ, που είναι στην πραγματικότητα η ελληνική εκδοχή του ονόματος του εβραϊκού θεού Γιαχβέ, και τον τοποθετούν μάλιστα μαζί με θεούς και δαίμονες του Κάτω κόσμου, όπως ο Ερμής κι ο Οσιρις.

Και να... ξεπαγιάσει η ψυχή του

Ενα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο σχετικά με το πινακίδιο είναι ότι βρέθηκε μέσα σε πηγάδι και η κατάρα που αναγράφεται πάνω του μνημονεύει το ίδιο το πηγάδι: «όπως ακριβώς θα πνιγεί και θα παγώσει στο αχρηστευμένο πηγάδι (το πινακίδιο) έτσι θα πνιγεί και θα ξεπαγιάσει κι η ψυχή του Βαβυλά χτυπημένη από ασθένεια και άχρηστη όπου κι αν βρίσκεται».

«Πολλά

μολύβδινα πινακίδια με κατάρες στα ελληνικά και λατινικά, που χρονολογούνται στην περίοδο από τον 5ο αι π.Χ. έως τον 6ο αι μ.Χ. αιώνα, έχουν βρεθεί σε τάφους και πηγάδια σε όλο τον αρχαίο κόσμο (Αθήνα, Κόρινθος, Ρώμη, Καρχηδόνα, Βηρυτός, Δαμασκός, Καισάρεια, Ιερουσαλήμ)», αναφέρει ο Αλεξάντερ Χόλμαν. Μερικές από αυτές απευθύνονται εναντίον ηνιόχων και των αλόγων τους, άλλες σε αθλητές, μονομάχους και πόρνες, σε αντίδικους και σε ερωτικούς αντίζηλους και κάποιες εναντίον επαγγελματικών ανταγωνιστών. «Υποψιάζομαι ότι αυτή του Βαβυλά από την Αντιόχεια ανήκει στην τελευταία περίπτωση», παρατηρεί.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει krasodad.blogspot.gr(ΤΗΣ ΧΡΥΣΑΣ ΝΑΝΟΥ), με σπουδές σε διάφορα πανεπιστήμια μεταξύ των οποίων και το Χάρβαρντ, ο Αλεξάντερ Χόλμαν είναι ειδικός σε θέματα αρχαίας ελληνικής γραμματείας, θρησκείας και μαγείας. «Ενα από τα πράγματα που με ενδιαφέρει στον ελληνικό πολιτισμό είναι η μακρά παράδοσή του: κάτι τόσο παλιό, που εκτείνεται σε μια τόσο μεγάλη χρονική περίοδο είναι όμορφο και συναρπαστικό για μένα, και αυτό με τράβηξε αρχικά στις κλασικές σπουδές στο πανεπιστήμιο», εξηγεί.

Ο ίδιος δημοσιεύει εργασίες που αγγίζουν τα δύο άκρα της αρχαιότητας: έγραψε ένα βιβλίο για τον Ηρόδοτο, τον ιστορικό του 5ου αιώνα π.Χ. («Ο άρχοντας των επιγραφών: Επιγραφές και ερμηνεία των συμβόλων στις Ιστορίες του Ηροδότου», 2010) και επίσης έκανε σειρά δημοσιεύσεων για τα πινακίδια μαγείας από την ύστερη αρχαιότητα. «Σχεδόν χίλια χρόνια χωρίζουν τα κείμενα και όμως τα συνδέουν η γλώσσα και ο πολιτισμός», λέει. «Ο έρως, ο θυμός (οργή), ο φθόνος, ο φόβος, θεοί και δαίμονες κινούν τα πρόσωπα στο έργο του Ηρόδοτου και τα ίδια υπάρχουν και σ' αυτά τα πινακίδια με τις κατάρες. Πόσο συναρπαστικό είναι να μπορείς να πάρεις σήμερα αυτό το αρχαίο πινακίδιο και να είσαι σε θέση να το διαβάσεις! Και πόσο υπέροχο είναι να ακολουθείς τα ίχνη της γραφίδας του γραφέα, να βλέπεις τον τρόπο με τον οποίο δίνει μορφή στα γραπτά του, να βλέπεις πώς κάνει τα ίδια ορθογραφικά λάθη που κάνουν οι σημερινοί Ελληνες μαθητές!».


(krasodad.blogspot.)
Read more »

Share