Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Γερμανοί Φιλόσοφοι στη Σαμοθράκη για τους Θεούς

Με μία λαμπρή εκδήλωση ολοκληρώθηκε στη Σαμοθράκη το Διεθνές Φιλοσοφικό Συμπόσιο ΄΄Λόγος’’.
Friedrich Wilhelm Josef Schelling: Για τους Θεούς της Σαμοθράκης
Πραγματοποιήθηκε από 10 έως 14 Σεπτεμβρίου 2012 στο Παλιό Σχολείο στα Θέρμα- Σαμοθράκη.
Η Διεθνής Ομάδα Εργασίας ‘’Λόγος’’ αφιέρωσε τις Συνεδριάσεις της, στην Σαμοθράκη, στο περιεχόμενο και την σημερινή σημασία του Εργου του Φριντριχ Βιλχελμ Γιοσεφ Σελινγκ ‘’Για τους Θεούς της Σαμοθράκης’’ 1815.
Η Αντιπαράθεση με το εν λόγω Έργο έγινε με το Βλέμμα τόσο για τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης μεταξύ Μύθου και Λόγου, όπως επίσης και για την ιστορική σχέση μεταξύ της Ουσίας των Μυστηρίων και του φιλοσοφικού Στοχασμού. (Λέξεις Κλειδιά- Η Επιστροφή της Ψυχής και η κοσμική της Κατανόηση, Σχέσεις μεταξύ της Ζωής και του Θανάτου της Ψυχής, Σχέση περί της Ζωής και καθορισμού Έργου και μορφοποίησης της Δημιουργικότητας).
Βασικό Θέμα της Συνάντησης ήταν η Αντιπαράθεση με το Κείμενο του Σελινγκ που  συνοδεύεται από τρείς Διαλέξεις.

 Η πρώτη  αφορά τις βασικές Αρχές της Φιλοσοφίας του Σελινγκ σε σχέση πάντα με την Θεματική του Κειμένου για την Σαμοθράκη (Antonio Spinelli)
Η δεύτερη  αναφέρεται στη σχέση του ρόλου των Μυστηρίων πάνω στη αρχαία ελληνική Φιλοσοφία (Daniele Giunlianelli)
Η Διάλεξη του Αντονινο Σπινελλη είχε επίσης τον χαρακτήρα της έναρξης του Συνεδρίου- και  συνοδεύοταν με γραπτές μεταφράσεις στα νέα Ελληνικά.Μια Τρίτη Διάλεξη είχε αρχαιολογικό προσανατολισμό και έγινε απ τον Ερικ Μαγιερ και αφορούσε αποκλειστικά το Ιερό των μεγάλων Θεών της Σαμοθράκης ( συμπεριλάμβανε και μια ξενάγηση στο Ιερό)
Στο Πρόγραμμα της ομάδας Εργασίας του Συμποσίου και μετά απ αυτό είναι η επανέκδοση του κειμένου του Σέλινγκ σε μια ξεχωριστή έκδοση.
Οργάνωση- Dietmar Koch (Πανεπιστήμιο του Τυμπινγκεν Γερμανίας).

 (faros24.gr)


Read more »

Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2012

Διαδικτυακή ψηφοφορία, στη Βρετανία, για την επιστροφή, ή όχι, στην Ελλάδα των γλυπτών του Παρθενώνα

Να επιστρέψουν τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα η όχι; Σε αυτό το ερώτημα καλούνται να απαντήσουν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας http://www.yac-uk.org/news/120831/parthenonpoll, που ανήκει στον βρετανικό Σύλλογο των Νεαρών Αρχαιολόγων (Young Archaeologist Club). Ο μόνος, όπως αυτοχαρακτηρίζεται, σύλλογος στη Βρετανία που απευθύνεται σε νέους έως 17 ετών με ενδιαφέρον στην αρχαιολογία.
Η νεανική «λέσχη» εκδίδει τρεις φορές τον χρόνο ένα περιοδικό με αρχαιολογικά θέματα, με το τρέχον τεύχος να κάνει αναφορά στο γνωστό δίλημμα, αλλά και στο σχετικό ντιμπέιτ, που διοργανώθηκε στις 11 Ιουνίου στο Λονδίνο από τον οργανισμό Intelligence Squared.
Ως γνωστόν, εκείνη την ημέρα το κοινό ψήφισε δυο φορές, μία πριν και μία μετά τη λήξη της δίωρης συζήτησης, στην οποία συμμετείχαν από την πλευρά των υποστηρικτών της επανένωσης ο βουλευτής των Φιλελεύθερων Δημοκρατών Άντριου Τζορτζ και ο ηθοποιός και συγγραφέας Στίβεν Φράι και από την αντίθετη πλευρά ο ιστορικός, καθηγητής Πανεπιστημίου Φελίπε Φερνάντες-Αρμέστο και ο ιστορικός, δημοσιογράφος και βουλευτής των Εργατικών Τρίστραμ Χαντ.
Κι ενώ πριν την έναρξη οι υπέρμαχοι της επιστροφής ήταν μόνο 196, με τους αντίθετους να φτάνουν τους 202 και τους αναποφάσιστους τους 158, μετά τη λήξη της τηλεμαχίας νικητές αναδείχτηκαν οι πρώτοι και μάλιστα με διαφορά: 384 ψήφισαν υπέρ και 125 κατά, ενώ μόνο 24 έμειναν αναποφάσιστοι.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στην ψηφοφορία που γίνεται στην ιστοσελίδα των νεαρών αρχαιολόγων, από τα 63 άτομα που ψήφισαν χθες, μέχρι στιγμής, το 76% θεωρεί ότι τα Γλυπτά πρέπει να επιστραφούν στο Μουσείο της Ακρόπολης και το 24% ότι θα πρέπει να παραμείνουν στη Βρετανία.
Όπως αναφέρεται στη συνέχεια της σελίδας, τα Γλυπτά, που καμιά φορά αναφέρονται και ως Ελγίνεια, λόγω του λόρδου που τα έφερε στη Βρετανία, προέρχονται από τον περίφημο ναό του Παρθενώνα, που αποτελεί τμήμα της Ακρόπολης των Αθηνών και τον οποίον οι αρχαίοι Έλληνες άρχισαν να χτίζουν το 447 π. Χ.
Περίπου τα μισά από τα γλυπτά καταστράφηκαν στους αρχαίους χρόνους, προτού ο λόρδος Έλγιν τα επισκεφτεί. Από τα εναπομείναντα, περίπου το 50% βρίσκονται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο, όπου εκτίθενται από το 1817, ενώ τα περισσότερα από τα υπόλοιπα φυλάσσονται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.
«Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι θα πρέπει να επανενωθούν όλα μαζί στην Αθήνα, ενώ κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι η συλλογή του Βρετανικού Μουσείου θα πρέπει να παραμείνει στο Λονδίνο. Θέλουμε τη γνώμη μας. Γι αυτό σας παρακαλούμε να ψηφίσετε ή να μας στείλετε μέσω e-mail τα σχόλιά σας για το θέμα», δηλώνεται χαρακτηριστικά στην ιστοσελίδα. Ας μην τους απογοητεύσουμε λοιπόν.

  ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ
Read more »

Ηχεί και πάλι το αρχαίο θέατρο του Διονύσου για πρώτη φορά μετά από 2.500 χρόνια

Για πρώτη φορά ύστερα από 2.500 χρόνια θα ηχήσουν ο Αισχύλειος λόγος και η μουσική στο χώρο της νότιας κλιτύος της Ακρόπολης των Αθηνών, κοντά στο αρχαιότερο θέατρο της Αθήνας, αυτό του Διονύσου, με μια μοναδική συναυλία, το Σάββατο, 22 του μηνός.
Είναι αφιερωμένη στην αρχαιολογική κοινότητα της χώρας και όλους όσοι εργάζονται στη συντήρηση και αποκατάσταση των αρχαίων θεάτρων. «Επειδή στέκονται όρθιοι και επιτελούν το έργο τους ανεπηρέαστα και ανεξάρτητα από τις συγκυρίες που βιώνουμε», είπε ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής, Ιωάννης Μάνος, νωρίτερα σήμερα σε σχετική συνέντευξη Τύπου στο χώρο όπου θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση, στο κέντρο των θεατρικών παραστάσεων της Αρχαίας Αθήνας.
Η συναυλία, μια συμβολική χειρονομία τιμής στην ελληνική αρχαιολογική κοινότητα, διοργανώνεται από το Μέγαρο Μουσικής σε συνεργασία με το πολιτιστικό σωματείο πολιτών «Διάζωμα». «Θα ανοίξουμε μια συνομιλία της σύγχρονης δημιουργίας με το κορυφαίο θέατρο του αρχαίου κόσμου», είπε ο πρόεδρος του «Διαζώματος», Σταύρος Μπένος, τονίζοντας κι εκείνος ότι «οι αρχαιολόγοι είναι η μοναδική συλλογικότητα που παρέμεινε όρθια στην αξιακή κατάρρευση της χώρας».
Από την πλευρά της, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, χαιρέτισε την εκδήλωση και ευχαρίστησε τους διοργανωτές, λέγοντας ότι « η πλειοψηφία της αρχαιολογικής κοινότητας, των εργαζομένων στο ΥΠΠΟΤ, στα Πανεπιστήμια και στα Ιδρύματα, είναι ένα σύνολο που έχει προσφέρει και θα προσφέρει ακόμα πολλά και πως οι χώροι προστατεύονται καλύτερα όταν κοινωνικοποιούνται με τη συμμετοχή του κόσμου», αναφερόμενη στη δράση και τη συνεργασία του ΥΠΠΟΤ με το «Διάζωμα».
Το πρόγραμμα της συναυλίας, περιλαμβάνει, σε παγκόσμια πρώτη, το έργο του Γιώργου Κουρουπού, «Μονόλογος», βασισμένο σε δύο μονολόγους του Αισχύλειου «Προμηθέα Δεσμώτη». Στο ενδιάμεσο ένα μικρό ιντερμέτζο, με σόλο κρουστά (Δημήτρης Δεσύλλας). Η φωνή του έργου, (ο μπασοβαρύτονος Τάσος Αποστόλου) άλλοτε στηρίζεται στο αρχαίο αυθεντικό κείμενο κι άλλοτε στη μετάφραση (του Πάνου Μουλλά), με τρόπο ώστε «η νοηματική συνέχεια του έργου να μην διαταράσσεται», εξηγούσε νωρίτερα σήμερα ο Γιώργος Κουρουπός σε σχετική συνέντευξη Τύπου, στο χώρο όπου θα δοθεί η συναυλία.
«Ο Μονόλογος» του Έλληνα συνθέτη είναι διάρκειας 10′, ενώ το πρόγραμμα της συναυλίας θα διαρκέσει 1 ώρα.
Ο πρώτος ήχος που θα ακουστεί στο χώρο της συναυλίας είναι η «Ψάπφα» (Psappha), έργο για σόλο κρουστά, του Ιάνη Ξενάκη.
Η επιλογή του ονόματος Ψάπφα, –το αρχαίο όνομα της ποιήτριας Σαπφούς– από τον Ξενάκη αποτελεί έμμεση αναφορά στο ρυθμό των ποιημάτων της, τον οποίο ο συνθέτης ακολουθεί και στη σύνθεση. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1976, στο Λονδίνο, ένα χρόνο μετά τη δημιουργία του και είναι αφιερωμένο σε έναν από τους δημοφιλείς Ευρωπαίους σολίστ των κρουστών, τον Σύλβιο Γκουάλντα, στενό συνεργάτη του Ξενάκη, πλάι στον οποίο μαθήτευσε και ο Δημήτρης Δεσύλλας.
Στη συνέχεια, η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής θα εκτελέσει, έργα μπαρόκ, εμπνευσμένα από την Αρχαία Ελλάδα: τη Συμφωνία του Αντόνιο Βιβάλντι, γνωστή ως «Ο χορός των Μουσών», που έγραψε ο κορυφαίος Βενετσιάνος μουσουργός, την τελευταία χρονιά της ζωής του, με αφορμή την επίσημη επίσκεψη του Φρειδερίκου των Σαξόνων στη Βενετία, το 1740.
Επίσης, από την όπερα «Ορφέας και Ευρυδίκη» του Κρίστοφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ, η μετζοσοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη, θα ερμηνεύσει τη δημοφιλή άρια «Che faro senza Euridice», ενώ η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη θα ερμηνεύσει την άρια «Siam navi», από την όπερα του Βιβάλντι, «Ολυμπιάδα».
Οι θεατές που θα παρακολουθήσουν την εκδήλωση θα είναι 500, αριθμό που ορίζει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και η είσοδός τους στον αρχαιολογικό χώρο θα επιτρέπεται με την επίδειξη των δελτίων εισόδου που θα έχουν προμηθευτεί από τα εκδοτήρια του Μεγάρου.
Read more »

Το βίντεο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων που απαγορεύτηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο!

Το βίντεο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στο πλαίσιο διεθνούς καμπάνιας για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς η προβολή του οποίου απαγορεύτηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Να "κόψει" την προβολή του τηλεοπτικού σποτ που δημιούργησε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων στο πλαίσιο της διεθνούς καμπάνιας του με τίτλο "Τα μνημεία δεν έχουν φωνή, εσύ έχεις" αποφάσισε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Το βίντεο, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, είναι εμπνευσμένο από τη μεγάλη ληστεία στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας.
Σύμφωνα με το σενάριο, ένα κοριτσάκι επισκέπτεται με τη μητέρα του το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και κάποια στιγμή απομακρύνεται από κοντά της και περιφέρεται στις αίθουσες του Μουσείου.
Στέκεται μπροστά στο άγαλμα της Φρασίκλειας, με την οποία κάνει μια κρυφή "συνομιλία" και το κοριτσάκι χαμογελά.
Όμως, ξαφνικά ένα χέρι τραβά απότομα το κορίτσι σαν κάποιος να το απαγάγει, χωρίς να προλάβει να ζητήσει βοήθεια. Πέφτει μια καρτέλα, που γράφει "Δεν υπάρχει μέλλον".
Στην επόμενη σκηνή, το κορίτσι είναι στη θέση του, λείπει όμως από τη βάση της η Φρασίκλεια. Η επόμενη καρτέλα που πέφτει γράφει "Χωρίς παρελθόν".
Το σποτάκι τελειώνει με τη φράση "Τα μνημεία δεν έχουν φωνή, εσύ έχεις", που είναι και το κεντρικό σύνθημα της διεθνούς εκστρατείας, που έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Μάρτιο.
Το γεγονός ότι η μικρή ιστορία που αναπτύσσεται στο σποτ δημιουργεί στον θεατή πολλά ερωτηματικά για τις συνθήκες φύλαξης των αρχαιοτήτων στα μουσεία, αλλά και για τους κινδύνους που ελλοχεύει μία επίσκεψη σε αυτά, αποτρέποντας έτσι το κοινό να τα επισκεφθεί, προκάλεσε την μήνι των μελών του ΚΑΣ.
Το σποτ, που προοριζόταν να κυκλοφορήσει στις ελληνικές τηλεοράσεις, γυρίστηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και κυκλοφορεί ευρέως στο Διαδίκτυο, ωστόσο μετά την επίσημη παρουσίασή του,το ΚΑΣ αποφάσισε να μην επιτρέψει την προβολή του.
Να σημειωθεί για την ιστορία πως για την παραγωγή του σποτ υπήρξε οριακή πλειοψηφία στο ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (7 υπέρ, 6 κατά και δύο λευκά).
Αντίθετα, ομόφωνα, πλην μιας ψήφου, της γενικής διευθύντριας Αρχαιοτήτων κυρίας Μαρίας Βλαζάκη απορρίφθηκε το αίτημα για την επίσημη προβολή του στην τηλεόραση.






Read more »

Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2012

Το κεφάλι του λατρευτικού αγάλματος της Αρτέμιδος Βραυρωνίας. Έργο του γλύπτη Πραξιτέλη. 330 π.Χ.

Η Άρτεμις Βραυρωνία ήταν η θεά που προστάτευε τις επίτοκες και τις λεχώνες. Στην υπηρεσία της ήταν μικρές Αθηναίες, οι λεγόμενες άρκτοι. Το κύριο ιερό της βρισκόταν στη Βραυρώνα της Αττικής. Το ιερό της Ακρόπολης ιδρύθηκε στα χρόνια του τυράννου Πεισιστράτου, ο οποίος καταγόταν από τη Βραυρώνα. Στο εσωτερικό του ιερού φυλασσόταν το ξύλινο άγαλμα (ξόανο) της θεάς, αντίστοιχο με εκείνο που υπήρχε στο ιερό της Βραυρώνας. Σύμφωνα με τον Παυσανία τον 4ο αι. π.Χ. προστέθηκε στο ιερό ένα δεύτερο άγαλμα, έργο του γλύπτη Πραξιτέλη. Η κολοσσική κεφαλή αυτού του αγάλματος εκτίθεται στο Μουσείο. 
Read more »

Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012

Ηράκλειτος~Άπαντα(Ζήτρος)

Εκ πάντων εν και εξ` ενός πάντα  Ηράκλειτος - Άπαντα (με σχόλια)
Read more »

Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

H πλάκα Εκενίκ.

Περού (Κούσκο)
Η αρχαιότατη χρυσή πλάκα εκενίκ,που ευρέθη στο Κούσκο του Περού το 1853,και η οποία επέτρεπε τον προσανατολισμό δια του πολικού αστέρος,(μη ορατού στο Περού 6 μήνες το χρόνο),έφερε την τρίαινα σύμβολο του Ποσειδώνος,και σημείωνε τους βασικού ανέμους των ελληνικών θαλασσών.Το 38ο συνέδριο Αμερικανολόγων(Στουτγκάρδη 1968)συνεπέρανε ότι πρόκειται για ναυτικό όργανο Ελλήνων θαλλασοπόρων.
Read more »

Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2012

Εκπληκτική ανακάλυψη: Βρέθηκαν 400.000 κομμάτια παπύρων γραμμένα από τους αρχαίους Έλληνες

Βρέθηκαν 400.000 κομμάτια παπύρων γραμμένα από τους προγόνους μας και που με μια καινούργια μέθοδο μπορούν να διαβαστούν . H έγκυρη βρετανική εφημερίδα Independent σε ένα άρθρο της έγραψε... "Eureka! Εκπληκτική ανακάλυψη αποκαλύπτει τα μυστικά των αρχαίων Ελλήνων" .
Χιλιάδες χειρόγραφα που έως τώρα δεν μπορούσαμε να διαβάσουμε και που περιέχουν σπουδαία κείμενα της κλασσικής φιλολογίας τώρα μπορούν να διαβαστούν για πρώτη φορά με μια τεχνολογία που πιστεύεται ότι θα ξεκλειδώσει τα μυστικά των αρχαίων ελλήνων .
Μεταξύ των άλλων θησαυρών που έχουν ήδη ανακαλυφθεί από μια ομάδα επιστημόνων του Παν/μίου της Οξφόρδης υπάρχουν και άγνωστα έως τώρα έργα κλασσικών γιγάντων όπως ο Σοφοκλής, ο Ευριπίδης και ο Ησίοδος.
Αόρατη με το κοινό φώς, η ξεβαμμένη μελάνη γίνεται καθαρά ορατή κάτω από υπέρυθρο φώς, με τεχνικές ανάλογες με την επισκόπηση από δορυφόρους.
Τα κείμενα της Οξφόρδης αποτελούν μέρος ενός μεγάλου αριθμού παπύρων που βρέθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα σε έναν αρχαίο σκουπιδότοπο της ελληνο-αιγυπτιακής πόλης του Οξυρύγχου.
Απομένουν χιλιάδες κείμενα να διαβαστούν μέσα στην επόμενη δεκαετία, περιλαμβανομένων έργων του Οβιδίου και του Αισχύλου.
Υπάρχουν περίπου 400,000 κομμάτια παπύρων φυλαγμένα σε 800 κιβώτια στην Βιβλιοθήκη Sackler της Οξφόρδης και αποτελούν το μεγαλύτερο όγκο κλασσικών ελλήνων χειρογράφων του κόσμου.
Οι ακαδημαϊκοί χαιρέτησαν με ενθουσιασμό την νέα ανακάλυψη η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση κατά 20% των σωζόμενων ελληνικών έργων.
Μέσα στα έως τώρα άγνωστα κείμενα που κατόρθωσαν να διαβάσουν με την τεχνική αυτή, περιλαμβάνονται τμήματα της χαμένης από καιρό τραγωδίας «Επίγονοι» του Σοφοκλή, μέρος μιας χαμένης νουβέλας του έλληνα συγγραφέα Λουκιανού του 2ου αιώνα, άγνωστο κείμενο του Ευριπίδη, μυθολογική ποίηση του ποιητή Παρθένιου του 1ου αι. π.Χ, έργο του Ησίοδου του 7ου αι., και ένα επικό ποίημα του Αρχίλοχου, ενός διαδόχου του 7ου αι. του Ομήρου, που περιγράφει γεγονότα που οδήγησαν στον Τρωικό πόλεμο.
«Είναι τα πιο φανταστικά νέα.
Υπάρχουν δύο πράγματα εδώ. Το πρώτο είναι πόσο φοβερά επηρέαζαν τις επιστήμες και τις τέχνες οι Έλληνες. Το δεύτερο είναι πόσο λίγα από τα γραπτά τους σώζονται » λένε οι άγγλοι επιστήμονες.

 (alfavita.gr)
Read more »

Share