Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Αρχαίο νεκροταφείο αποκάλυψε ο μετροπόντικας στη Θεσσαλονίκη


Τμήμα αρχαίου νεκροταφείου της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής  αποκαλύφθηκε στον σταθμό «Δημοκρατία», στο πλαίσιο των εργασιών για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Σε έκταση περίπου 500 τ.μ., βρέθηκαν 72 τάφοι, από τους οποίους ερευνήθηκαν οι 45, οργανωμένοι οι περισσότεροι σε ταφικούς περίβολους.
Από τους τάφους πολλοί είναι κιβωτιόσχημοι, ένας είναι κυκλικός (διαμέτρου 3 μέτρων), κάποιοι κεραμοσκεπείς, ενώ εντοπίστηκαν και αρκετοί βωμοί, οι οποίοι λειτουργούσαν ως ταφικά σήματα ή για τελετές προς τους νεκρούς.

Επίσης, βρέθηκαν αρκετά κτερίσματα, που χρονολογούνται, όπως και οι τάφοι, μεταξύ 2ου αι. π. Χ. και 3ου αι. μ.Χ.

Τα ευρήματα, μετά τη λεπτομερή καταγραφή τους, δεν θα διατηρηθούν, σύμφωνα και με τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
 
 ΑΠΕ-ΜΠΕ


Read more »

Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

Ανακαλύφθηκε η αρχαία πόλη του Δαφνούντος


Είναι γεγονός ότι τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα, που πραγματοποιούνται εδώ και χρόνια στη χώρα μας, βοήθησαν στην αποκάλυψη εξαιρετικά σημαντικών μνημείων, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους αρχαιολόγους -όχι πάντα κάτω από τις ιδανικότερες συνθήκες, είναι η αλήθεια- να τα ερευνήσουν και να τα διατηρήσουν.

Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν οι πρόσφατες ανακαλύψεις που έγιναν στη Φθιώτιδα, πάνω από τον όρμο του Αγίου Κωνσταντίνου, στο ανατολικό άκρο των βορειοανατολικών πλαγιών του όρους Κνημίς. Οι ανασκαφές στη θέση "Ισιώματα" από τους αρχαιολόγους της ΙΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, που έγιναν με αφορμή την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. -και σε ασφυκτικό από άποψη χρονοδιαγραμμάτων πλαίσιο- έφεραν για πρώτη φορά στο φως τμήματα μιας αρχαίας πόλης, των νεκροταφείων της και, το σπουδαιότερο όλων, ένα Ασκληπιείο.

Το Ασκληπιείο του Δαφνούντος, παρά το γεγονός ότι αποκαλύφθηκε απρόβλεπτα πάνω στην κεντρική αρτηρία του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. λίγο πριν την ολοκλήρωσή της, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η τροποποίηση της χάραξής της, θα διασωθεί με τον καλύτερο τρόπο. Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε η οργανωμένη μεταφορά και επανατοποθέτησή του σε γειτονικό χώρο, όπου εγκιβωτίστηκε για λόγους προστασίας και στη συνέχεια εκπονήθηκαν οι απαιτούμενες μελέτες για την αποκατάσταση και ανάδειξή του.

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Read more »

Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012

Οι τιμές στους ολυμπιονίκες

Οι αγώνες ήταν στεφανίτες. Το άθλο, δηλαδή, ήταν ένα στεφάνι από κλαδί αγριελιάς, ο κότινος. Σύμφωνα με την παράδοση, τον κότινο ως έπαθλο των αγώνων καθιέρωσε ο Ίφιτος, ύστερα από σχετικό χρησμό του μαντείου των Δελφών. Τα κλαδιά για τα στεφάνια των νικητών έκοβαν από την Καλλιστέφανο ελιά που ήταν νοτίως του ναού του Διός. Ένας «παις αμφιθαλής» (που ήταν δηλαδή στη ζωή οι γονείς του) με χρυσό ψαλίδι έκοβε τα κλαδιά. Στη συνέχεια τα πήγαινε στο ναό της Ήρας και τα ακουμπούσε επάνω σε μία χρυσελεφάντινη τράπεζα. Από εκεί τα έπαιρναν οι Ελλανοδίκες για να στεφανώσουν τους νικητές. Για βραβείο χρησιμοποιούσαν ακόμη μάλλινες ταινίες τις οποίες έδεναν στο μέτωπο ή σε άλλα μέρη του σώματος των αθλητών.
Ανυπολόγιστη, όμως, ήταν η ηθική σημασία της νίκης στην Ολυμπία. Τις νίκες αυτές ύμνησαν μεγάλοι ποιητές, όπως ο Συμωνίδης, ο Βακχυλίδης και ο σπουδαιότερος όλων, ο Πίνδαρος. Ο Ολυμπιονίκης όταν επέστρεφε στην πόλη του απολάμβανε μεγάλες τιμές. Κατεδαφιζόταν ένα τμήμα των τειχών της πόλης, εφόσον πόλη που γέννησε Ολυμπιονίκη δεν είχε ανάγκη από τείχη, και από τη νέα είσοδο έμπαινε ο νικητής στην πόλη, ανεβασμένος σε ένα μεγαλόπρεπο τέθριππο άρμα. Στη συνέχεια ο νικητής πρόσφερε θυσία στο θεό προστάτη της πόλης και του αφιέρωνε το στεφάνι του. Ακολουθούσε εορταστικό δείπνο στο οποίο καθόταν όλη η πόλη.
Άλλα προνόμια που έδιναν στους νικητές ήταν η ισόβια σίτισή του με δημόσια δαπάνη, η ατέλεια (φορολογική απαλλαγή), ενώ στην Αθήνα ο Σόλων θέσπισε και χρηματικό βραβείο. Στη Σπάρτη ο νικητής αποκτούσε το δικαίωμα να πολεμάει δίπλα στο βασιλιά. Στις δημόσιες εκδηλώσεις είχαν πάντα τιμητική θέση, ενώ πολλές φορές το όνομά τους χαρασσόταν πάνω σε στήλες που τοποθετούσαν σε περίοπτη θέση. Σε μερικές πόλεις οι Ολυμπιονίκες λατρεύονταν σαν ήρωες μετά το θάνατό τους.
Οι τιμές και τα προνόμια των Ολυμπιονικών ποίκιλλαν από πόλη σε πόλη. Ωστόσο η σημαντικότερη τιμή του Ολυμπιονίκη ήταν το δικαίωμα του να τοποθετήσει το άγαλμά του στην ιερή Άλτη και ο επινίκιος, ο ύμνος δηλαδή που γραφόταν για να εξυμνήσει τη νίκη του. Οι δύο αυτές τιμές εξασφάλιζαν τη δόξα του και το όνομά του έμενε γνωστό για πάντα.
Read more »

Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Βρήκαν αρχαία κτίρια και χρυσό δαχτυλίδι

Κτίρια της εποχής του Χαλκού κάτω από αρχαία μπάζα αποκάλυψε η αρχαιολογική έρευνα του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών στο Ιερό του Ποσειδώνα στην Καλαυρεία του Πόρου.
Κτίρια της εποχής του Χαλκού κάτω από αρχαία μπάζα αποκάλυψε η αρχαιολογική έρευνα του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών στο Ιερό του Ποσειδώνα στην Καλαυρεία του Πόρου.
Ανάμεσα στα μπάζα βρέθηκε και ένα χρυσό δαχτυλίδι που χαρίστηκε στον Ποσειδώνα κατά τη ρωμαϊκή εποχή. Το ιερό είναι γνωστό από τις πηγές ως έδρα μιας αμφικτιονίας και ως άσυλο στο οποίο κατέφυγε και πέθανε ο ρήτορας Δημοσθένης τον 4ο αιώνα π.Χ.
Οι έρευνες διεξάγονται υπό τη διεύθυνση του Aρτο Πεντίνεν, που είναι και ο διευθυντής του Ινστιτούτου στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος με τίτλο «Η Πόλις, ο Θεός και η Θάλασσα». Στον απολογισμό του Ινστιτούτου περιλαμβάνεται και η ανασκαφή της Μαρίας-Φωτεινής Παπακωνσταντίνου, προϊσταμένης της ΙΔ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στο Ασκληπιείο Δαφνούντος.
Η αρχαία πόλη του Δαφνούντος βρίσκεται στη θέση «Ισώματα» Αγίου Κωνσταντίνου Φθιώτιδας και το λιμάνι της ταυτίζεται με τη σημερινή κωμόπολη. Το σημαντικότερο μνημείο, το οποίο ανασκάφηκε είναι το ιερό του Ασκληπιού, ένα από τα πρωιμότερα και πληρέστερα διατηρημένα Ασκληπιεία στον ελλαδικό χώρο.
Read more »

Άγαλμα Ερμή

Υλικό: Παριανό μάρμαρο
Προέλευση: Ναυάγιο Αντικυθήρων. Από την ανέλκυση των ετών 1900-1901
(28.1.1901 [κεφαλή], 30.1.1901 [κορμός])
Χρονολόγηση: Αρχές 1ου αι. π.Χ.
Διαστάσεις: Ύψ. 1,93 μ.
Aρ. ευρ.: 2774

Το φυσικού μεγέθους άγαλμα, μετά από τη συγκόλληση των θραυσμένων μερών του, αποκαθίσταται ολόκληρο μαζί με τη συμφυή πλίνθο του. Η επιφάνειά του παρουσιάζει έντονη διάβρωση από τη μακρά παραμονή του στη θάλασσα, ιδιαίτερα στη δεξιά πλευρά. Χαμηλή, ανεπίγραφη βάση με βάθυνση για την υποδοχή της πλίνθου έχει θεωρηθεί ότι ανήκει σε αυτό.

Κατάλοιπα του ιματίου σώζονται στον αριστερό ώμο. το τμήμα του ενδύματος που καλύπτει τον αριστερό πήχη και πέφτει κατακόρυφα έως τον αστράγαλο διατηρείται σε καλύτερη κατάσταση, ώστε να αναγνωρίζονται με σαφήνεια δύο κατακόρυφες παράλληλες πτυχές.

H ένταξή του στις υστεροελληνιστικές παραλλαγές του αγαλματικού τύπου του Ερμή Richelieu είναι αναμφίβολη. Χαρακτηριστική για την εποχή, στην οποία ανήκει το άγαλμα, είναι η απόδοση των βοστρύχων της κόμης, που αποσκοπεί στη δημιουργία εντύπωσης παρά στην απόδοση της λεπτομέρειας.
Τα μαρμάρινα γλυπτά του ναυαγίου των Αντικυθήρων μπορούν να διακριθούν σε τέσσερις κατηγορίες σύμφωνα με τα τεχνοτροπικά τους χαρακτηριστικά: α) σε δημιουργίες που αντιγράφουν ή παραλλάσσουν διάσημα έργα της κλασικής αρχαιότητας, β) σε κλασικιστικές δημιουργίες, που συγχωνεύουν στοιχεία και συνθέσεις των κλασικών χρόνων, εμπλουτισμένες με χαρακτηριστικά της ελληνιστικής τέχνης, γ) σε έργα με έντονες αναμνήσεις από δημιουργίες της πρώιμης και της μέσης ελληνιστικής περιόδου και δ) σε πρωτότυπες δημιουργίες των ύστερων ελληνιστικών χρόνων.

Το άγαλμα του Ερμή εντάσσεται στην πρώτη κατηγορία. Το χάλκινο πρωτότυπό του χρονολογείται γύρω στα 360-350 π.Χ. Πιθανοί δημιουργοί του έχουν θεωρηθεί Αργειοσικυώνιοι γλύπτες της «τρίτης γενιάς» των συνεχιστών της Πολυκλείτιας σχολής, όπως ο Κλέων, ο Άλυπος και ο Πολύκλειτος ΙΙΙ, που κινούνται τεχνοτροπικά «στο δρόμο προς το Λύσιππο». Το άγαλμα των Αντικυθήρων εντάσσεται, μαζί με εικονιστικό ανδριάντα από τη Μεσσήνη και παραλλαγή από τη Μήλο στο Βερολίνο, έργο του παριανού γλύπτη Αντιφάνους, στην ομάδα των λιγοστών υστεροελληνιστικών παραλλαγών του τύπου, η πλειονότητα των οποίων χρονολογείται στους δύο πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες.
Βιβλιογραφία: C. Maderna-Lauter, Polyklet in hellenistischer und romischer Zeit, στον τόμο: H. Beck - P.C. Bol - M. Buckling (επιμ.), Polyklet. Der Bildhauer der griechischen Klassik, Κατάλογος Έκθεσης, Φρανκφούρτη, Liebieghaus. Museum alter Plastik, Mainz am Rhein 1990, 305, εικ. 182-183, και 307. C. Maderna, Die letzten Jahrzehnte der spatklassischen Plastik, στον τόμο: P.C. Bol (επιμ.), Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst II: Klassische Plastik, Mainz am Rhein 2004, 317, 320, 353, 364, εικ. 290. B. Γκράτζιου, Αγαλματικοί τύποι του Ερμή στην πλαστική της Κλασικής Εποχής (αδημ. διδ. διατρ.), Ιωάννινα 2010, 171-172, αρ. 7.1, πίν. 90α-δ. Ν. Καλτσάς (επιμ.), Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων. To Πλοίο-Οι Θησαυροί-Ο Μηχανισμός, Κατάλογος της έκθεσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα 2012 [Έ. Βλαχογιάννη, υπό εκτύπωση].

(namuseum.gr)
Read more »

Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

EUKRATIDIA Η χαμένη πόλη του Μ.Αλεξάνδρου

Η Ευκρατίδια ήταν μια ελληνική πόλη  στην ΒΑΚΤΡΙΑΝΗ στον ανατολικό τομέα που ελεγχόταν συνεχώς από τους ΈΛΛΗΝΕΣ και βρίσκεται στον μοντέρνο χώρο του Aï Khanum(ΑΙ ΧΑΝΟΥΜ) στο Β.Ανατολικό ΑΦΓΑΝΙΣΤΆΝ.Η ιστορία αυτής της πόλης φαίνεται ότι για πρώτη φορά χτίστηκε από τον ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ τις τελευταίες δεκαετίες του 4ου αιώνα Π.Χ.
Η πόλη ανασκάφηκε από τους ΓΑΛΛΟΥΣ αρχαιολόγους μεταξύ το 1964 και 1978 και πολλά όμορφα αντικείμενα βρέθηκαν στην περιοχή ελληνικών στοιχείων.Η φύση των ναών δείχνουν τις τοπικές λατρείες καθώς ένα ανάθημα που βρέθηκε μες τον ιδρυτή της πόλης με το όνομα  KINEAS είχε γραμμένα ΔΕΛΦΙΚΑ αξιώματα..
Μετά  της περίοδο των  ΣΕΛΕΥΚΙΔΩΝ η πόλη πέρασε στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ-ΒΑΚΤΡΙΑΝΟ έλεγχο κατά την οποία φαίνεται ότι είχε αναπτυχθεί αρκετά.Στη συνέχεια το όνομα EUKRATIDIA το πήρε από τον ΕΥΚΡΑΤΙΔΗ έναν διάσημο και ισχυρό βασιλιά του οποίου η βασιλεία χρονολογείται  170/166 π.χ. έως το 145/138 π.χ.Η αλλαγή ονομασίας δείχνει ότι ο ΕΥΚΡΑΤΙΔΗΣ έπαιξε σημαντικό ρόλο στο εμπόριο της περιοχής καθώς η πόλη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο κατά τους τοπικούς χρόνους.
Από έρευνα  που κάναμε ανακαλύψαμε ότι στις ανασκαφές βρέθηκε ένα υπέροχο χάλκινο αγαλματίδιο του ημίθεου ΗΡΑΚΛΗ του 2ου αι.π.χ και βρίσκεται σου μουσείο του ΓΚΙΜΕΤ(MUSSE GUIMET) το οποίο σας το δείχνουμε στην παρακάτω φωτογραφία.

Read more »

Share