Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Αρχαία ελληνικά νομίσματα βρέθηκαν στη Βουλγαρία

Ελληνικά χάλκινα νομίσματα με την κεφαλή του Απόλλωνα, που χρονολογούνται μεταξύ 4ου και 3ου αιώνα π. Χ., βρέθηκαν στη Σωζόπολη της Βουλγαρίας.

Σύμφωνα με την αγγλόφωνη ενημερωτική ιστοσελίδα της Σόφιας, Novinite, η ανακάλυψη έγινε κατά τη διάρκεια ανασκαφών στο λόφο της Αγίας Μαρίνας, κοντά στη Σωζόπολη, που βρίσκεται περίπου 30 χλμ νότια του Μπουργκάς, στη βουλγαρική ακτή της Μαύρης Θάλασσας.

Τα νομίσματα φέρουν στη μία πλευρά την κεφαλή του Απόλλωνα και στην άλλη τον θεό να κάθεται πάνω σε ομφαλό. Τα ελληνιστικά νομίσματα βρέθηκαν στα αρχαία κατάλοιπα βίλας του 4ου-3ου αιώνα πΧ, που βρίσκεται έξω από την πόλη της Απολλωνίας, όπως λεγόταν στην αρχαιότητα η Σωζόπολη.

Το κτίριο είναι η πρώτη αρχαία κατασκευή που βρέθηκε εκτός πόλης.

(Πρώτο θέμα)
Read more »

Τετάρτη 13 Ιουλίου 2011

Αρχαία Λάππα: Μια πόλη με σπουδαία ιστορία

Η Κρήτη είναι γεμάτη από αρχαίες πόλεις, καταγεγραμμένες στα βιβλία των ιστορικών και των αρχαιολόγων, των τουριστικών οδηγών αλλά και στα παραμύθια. Μία από τις πόλεις αυτές είναι και η Αρχαία Λάππα.


Στο Ρέθυμνο η ασυνήθιστη σύμπραξη πολιτισμού, ιστορίας, φυσικού κάλλους, εντυπωσιακών διαδρομών και μύθων, ίσως να είναι τόσο προκλητικά ενδιαφέρουσα ώστε κομμάτια της ιστορίας να μένουν αδίκως στο «σούρουπο» του ενδιαφέροντος.

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Η Κρήτη είναι γεμάτη από αρχαίες πόλεις, καταγεγραμμένες στα βιβλία των ιστορικών και των αρχαιολόγων, των τουριστικών οδηγών αλλά και στα παραμύθια που μεταφέρουν οι γέροντες από γενιά σε γενιά.

Μία από τις πόλεις αυτές, με αξιόλογη ιστορία και σπουδαία παρουσία είναι και η Αρχαία Λάππα, μετέπειτα Λάππη ή Λάμπη, 27 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Ρεθύμνου εκεί που σήμερα βρίσκεται η γνωστή σε όλους Αργυρούπολη, με τα νερά και του καταρράκτες της. Μία πόλη από τις πλέον ισχυρές της Μυκηναϊκής περιόδου, η οποία φέρεται να την ίδρυσε ο Αγαμέμνονας, με έντονη την παρουσία αρχιτεκτονικών κυρίως στοιχείων από την αρχαιότητα μέχρι και την περίοδο της ενετοκρατίας.

Μία περιοχή με μοναδική και εντυπωσιακή χλωρίδα η οποία επενδύει πλακόστρωτα μονοπάτια, το μεγάλο σπήλαιο από όπου πηγάζει ο Μουσέλας ποταμός, και τις πηγές του ποταμού Πετρέ.

Στο μεγαλύτερο μέρος που εκτείνεται η Αρχαία πόλη, η αρχαιολογική σκαπάνη συνάντησε τη νεκρόπολη της Λάππας με λαξευμένους ασβεστολιθικούς θαλαμωτούς τάφους, τύπους τάφων των λακκοειδών κεραμοσκεπών ή των κιβωτιόσχημων με κάλυψη πλακών, ακόμα όμως και των λαξευτών στο βράχο τάφων.
Read more »

Τρίτη 12 Ιουλίου 2011

Επιτύμβιος κούρος της Αναβύσσου (Κροίσος)



χαρακτηριστικά

Είδος μνημείου : Άγαλμα Κούρου

Υλικό κατασκευής μνημείου : Μάρμαρο

Χρονολόγηση : ca. 530 π.Χ.

Τοποθεσία : Ανάβυσσος

Φορέας : ΕΑΜ αρ. ευρ. 3851
Περιγραφή
Άγαλμα κούρου. Βρέθηκε στην Ανάβυσσο Αττικής. Λείπουν τα άκρα πόδια από το μετατάρσιο και τμήμα της αριστερής κνήμης. Συγκολλημένο στη μέση, στα πόδια και στα χέρια. Ήταν στημένο πάνω σε βάθρο, από το οποίο σώζεται μόνο η μεσαία βαθμίδα, στο μέτωπο της οποίας σώζεται επιγραφή: ΣΤΗΘΙ ΚΑΙ ΟΙΚΤΙΡΟΝ: ΚΡΟΙΣΟ ΠΑΡΑ ΣΗΜΑ ΘΑΝΟΝΤΟΣ: ΟΝ ΠΟΤ' ΕΝΙ ΠΡΟΜΑΧΟΙΣ: ΩΛΕΣΕ ΘΟΥΡΟΣ: ΑΡΗΣ. Πρόκειται για ένα από τα πιο επιβλητικά αγάλματα επιτύμβιων κούρων. Ύψος: 1,94 μ.

(Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Read more »

Ζει ο Μ. Αλέξανδρος στους πρόποδες του Ολύμπου

Από χθες το απόγευμα το άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου στήθηκε στο Αλεξάνδρειο στην περιοχή Ξηροκάμπι στο Λιτόχωρο. Πρόκειται για δωρεά του Γ. Καρατζαφέρη, τα δε αποκαλυπτήρια θα γίνουν στις 29 Ιουλίου. Από σήμερα το πρωί γίνονται οι εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, και ήδη έγινε και η πρώτη επίσκεψη από έναν μικρό μαθητή.


(ΛΕΥΤΕΡΙΑ)
Read more »

"Ζωντανεύει" το θέατρο της αρχαίας Απτέρας στα Χανιά

Μια σημαντική πολιτιστική παρέμβαση παίρνει σάρκα και οστά στα Χανιά. Πρόκειται για την αναστύλωση-ανάδειξη του θεάτρου στην Αρχαία Άπτερα.

Ο δρόμος άνοιξε μετά την ομόφωνη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) αλλά και την βούληση του Υπουργείου Πολιτισμού και της Περιφέρειας Κρήτης για ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ.

«Η μελέτη αποκατάστασης του θεάτρου της αρχαίας Απτέρας, εγκρίθηκε ομόφωνα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και πλέον μετά την πρόταση για ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ ανοίγει ο δρόμος για την αποκατάσταση του σημαντικού αυτού μνημείου» δήλωσε σήμερα η αρχαιολόγος Βάλια Νινιού.

Το θέατρο βρίσκεται σε φυσική πλαγιά, με θέα προς τα Λευκά Όρη, κοντά στο νότιο τείχος της αρχαίας πόλης. Ανήκει στη ρωμαϊκή φάση, αλλά έχουν εντοπιστεί και ίχνη της ελληνιστικής περιόδου.

Έχει υποστεί σοβαρές ζημιές σε νεότερα χρόνια, από τη λειτουργία κυκλικής ασβεστοκαμίνου που είναι κατασκευασμένη με πρόχειρη λασπόχτιστη αργολιθοδομή. Σε σημεία της υπάρχουν ενσωματωμένα αρχιτεκτονικά μέλη του θεάτρου, μεταξύ των οποίων και μια επιγραφή της ελληνιστικής περιόδου.

Η αρχαία πόλη της Απτέρας, βρίσκεται πάνω σε λόφο ύψους 200 μέτρων, στη θέση Παλιόκαστρο, κοντά στο χωριό Μεγάλα Χωράφια. Ιδρύθηκε τη γεωμετρική εποχή, αλλά γνώρισε τη μεγαλύτερη ακμή της τον 4ο αιώνα π. Χ., οπότε ανέπτυξε μεγάλη εμπορική δραστηριότητα, κυρίως λόγω του ελέγχου του Κόλπου της Σούδας.

Ο 1ος και ο 2ος αιώνας μ.Χ., αποτέλεσαν μια νέα περίοδο ακμής για τα Άπτερα, όμως ο σεισμός του 365μ.Χ. που κατέστρεψε την Κρήτη, την ισοπέδωσε. Κατοικήθηκε μέχρι τον επόμενο σεισμό του 7ου αιώνα μ.Χ. και τις επιδρομές των Σαρακηνών, που την οδήγησαν τελικά στην εγκατάλειψη.

Τον αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας αλλά και το αρχαίο θέατρο επισκέφθηκαν σήμερα ο πρόεδρος του οργανισμού ''Διάζωμα'' Σταύρος Μπένος: ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκης, ο δήμαρχος Μανώλης Σκουλάκης και υπηρεσιακοί παράγοντες της εφορίας βυζαντινών αρχαιοτήτων.

Σύμφωνα με τον κ Μπένο, «η περιφέρεια και το υπουργείο πολιτισμού προχωρούν σε μια πολύ γενναία πράξη ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ, με 2,5 εκατομμύρια ευρώ».

«Aυτό το οποίο σήμερα βλέπουμε, ίσως αποδειχθεί στο μέλλον και πολύ σύντομα λένε οι αρχαιολόγοι μέχρι το 2013, ως το σημαντικότερο που έχει αναδειχθεί τα δεκάδες εκατοντάδες χρόνια» δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, ενώ ο δήμαρχος Μανώλης Σκουλάκης εμφανίσθηκε αισιόδοξος ότι οι εργασίες ανάδειξης θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2013.
Πλησιάζοντας την Κερά -- παραλία καβάτζα, στην τοποθεσία της Αρχαίας Απτέρα

Παράλληλα θα προχωρήσουν και οι διαδικασίες για την απαλλοτρίωση ενός ακόμα τμήματος δίπλα στο αρχαίο θέατρο.

Το ύψος της δαπάνης αυτής της παρέμβασης είναι 500.000 ευρώ.

Μετά την αποκατάσταση, στο αρχαίο θέατρο θα μπορούν να φιλοξενηθούν μέχρι 300 θεατές.

(GOODnet.g)
Read more »

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011

2ος Επικούριος Δρόμος στις 13 Αυγούστου

ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ ΑΠΟ ΝΑΟ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΦΙΓΑΛΕΙΑ -14 ΠΕΡΙΠΟΥ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ -

Μετά την επιτυχημένη διοργάνωση του Αγώνα Δρόμου Θέματος, το Καλοκαίρι του 2010, με τη συμμετοχή αθλητών που πρωταγωνιστούν στον Ελληνικό κλασσικό αθλητισμό, είμαστε στην ευχάριστη θέση, να σας προσκαλέσουμε και φέτος, στον 2ο ΕΠΙΚΟΥΡΙΟ ΔΡΟΜΟ, που θα λάβει χώρα στις 13 Αυγούστου 2011, στις 8:30 το πρωΐ, σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα.

Θέλουμε να πιστεύουμε, με τη συμμετοχή και βοήθειά σας, αλλά και με αξιοποίηση στον προγραμματισμό της περσινής εμπειρίας, ο 2ος ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, θα σημειώσει μεγαλύτερη επιτυχία και θα καταστεί ένας θεσμός, Πανελλήνιου κύρους, που τόσο πολύ το έχουν ανάγκη και δικαιούνται οι Ιστορικοί τούτοι Τόποι.

Σύνοψη:

Ο αγώνας θα διεξαχθεί στις 13 Αυγούστου - Ημέρα Σάββατο στις 8:30 το Πρωί

Χώρος έναρξης: προαύλιος χώρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνα, στο Κωτύλιο

Διαδρομή: Ναός –Αρχαία Κρήνη Φιγαλείας

Απόσταση: 14 χιλιόμετρα περίπου.

Συμμετοχή: 18 ετών και πάνω με προσκόμιση δελτίου ή Ιατρικής βεβαίωσης.

Διοργανωτές: Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι των Φιγαλικών Χωριών, (Αρχαίας Φιγαλείας, Περιβολίων, Δραγωγίου,

Καστρούγκαινας, Στομίου) σε συνεργασία με τους τοπικούς Φορείς και την Περιφερειακή Διοίκηση Ηλείας.

Δήλωση συμμετοχής μέχρι Δευτέρα 8 Αυγούστου το αργότερο στα τηλέφωνα:

Διονύσιος Θεοχάρης 6947835 223 Πρόεδρος Συλλόγου Φιγαλέων και

Γιώργος Κανελλόπουλος 6972278868 Αντιπρόεδρος

Ιστορικό- Συμβολισμοί

Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι των Φιγαλικών Χωριών – Αρχαίας Φιγαλείας, Περιβολίων, Δραγωγίου, Στομίου και Καστρούγκαινας και οι Τοπικοί Φορείς, συνδιοργανώνουν με την Περιφερειακή Διοίκηση Ηλείας, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, ΤΟΠΙΚΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ, για 21 Συναπτά έτη, μεταξύ 12 και 16 Αυγούστου, στα Φιγαλικά Χωριά και τον Επικούριο Απόλλωνα

Από ΤΑ ΦΙΓΑΛΕΙΑ 2010, τα 20α ΦΙΓΑΛΕΙΑ, αποφασίσαμε και εντάξαμε και μία Αθλητική Εκδήλωση, πανελλήνιας, ή δυνατόν απήχησης, ενός Αγώνα Δρόμου μεγάλης Απόστασης, από τον Ναό του Επικουρίου Απόλλωνα, που βρίσκεται στις Βάσσες, στο Κωτύλιο Όρος, το Ιερό των Φιγαλέων Βουνό, όπως λέει και Περίφημος Περιηγητής Παυσανίας, στα 1200 μέτρα υψόμετρο, με κατάληξη την Αρχαία Κρήνη της Φιγαλείας, την Αειφόρο Πηγή, μιας και τρέχει το ζωοποιόν Ύδωρ από τον 4ο Αιώνα, ο Αγώνας δε ονομάσθηκε «ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ».

Σημειώνεται, ότι, την ίδια μέρα και μία και μισή ώρα νωρίτερα, στα πλαίσια των ΦΙΓΑΛΕΙΩΝ, γίνεται μαζική πεζοπορία πολιτών ακολουθώντας την ίδια διαδρομή. Αυτό συμβολίζει και γίνεται σε ανάμνηση, της επιστροφής των Αρχαίων Φιγαλέων από το Κωτύλιο, στην Πόλη, μετά την ίασή τους από τον Απόλλωνα από τον φοβερό λοιμό- στον οποίον για τον λόγο αυτό έδωσαν το προσωνύμιο Επικούριος,

Οι Δρομείς του «ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΔΡΟΜΟΥ», συμβολίζουν τους νέους, Φιγαλείς, που σίγουρα θα έτρεξαν, για να φέρουν το Μήνυμα, «ΙΑΘΗΜΕΝ», φράση που αποτελεί και το επιφώνημα των αθλητών.

Επειδή, οι προϋποθέσεις- απόσταση – συνθήκες –Συμβολισμός- διαδρομή μεταξύ δυο Ιερών Παγκοσμίου Εμβέλειας Μνημείων και επί μεγάλου μέρους της Ιεράς Οδού των Φιγαλέων, υπάρχουν, εμείς δε είμαστε αποφασισμένοι να συμβάλλουμε στην επιτυχία και καθιέρωσή του, ζητάμε τη βοήθεια σας για την προσέλκυση αθλητών, που θα τιμήσουν και θα τους τιμήσουμε με την εκδήλωσή μας.

Οι Σύλλογοι μας, πέραν των καθιερωμένων μεταλλίων για τους νικητές θα δώσουν αναμνηστικό πάπυρο σε κάθε συμμετέχοντα

Ευχαριστώ για την προσοχή σας

Με τιμή

Διονύσιος Θεοχάρης

Πρόεδρος Συλλόγου Απανταχού Φιγαλέων

( ArcadiaPortal.gr)
Read more »

Δίολκος για 1500 χρόνια (Βίντεο)

Μια ταινία 22 λεπτών, δημιουργημένη με το σύστημα του animation (εικονοκινητική τεχνική) αναπαριστά με μοναδικό τρόπο το εξαιρετικό μνημείο τεχνικού πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας, τον Δίολκο: μια οδό από ξηράς για την μεταφορά πλοίων ανάμεσα στον Σαρωνικό και τον Κορινθιακό κόλπο κατά μήκος του Ισθμού της Κορίνθου, τότε που δεν υπήρχε ο πορθμός. Η ταινία παρουσιάζει πολλές άλλες τεχνολογικές λεπτομέρειες, αλλά σκηνές της ζωής των ναυτικών εκείνης της μακρινής εποχής: τυχερό παιχνίδι, επίσκεψη στον ναό του Ποσειδώνα, γλέντι σε καπηλειό, καθώς και μια συναισθηματική συντυχία.

Πρόκειται για ένα έργο-συμβολή στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής Τεχνολογίας, μια παραγωγή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας σε συνεργασία με την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας.

Δημιουργοί της ταινίας είναι οι Θ.Π. Τάσιος, Ν. Μήκας, Γ. Πολύζος, οι οποίοι έχουν λάβει ως τώρα δύο βραβεία:

Καλύτερης ταινίας αναφερόμενης στην αρχαιότητα στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Κύπρο (Νοέμβριος 2009) και


Καλύτερης εκπαιδευτικής ταινίας στην 8η Διεθνή Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου στην Αθήνα (Μάιος 2010)


http://www.naftemporiki.gr

Δίολκος ναυπηγική μηχανική αρχαία ελληνική τεχνολογία Κόρινθος Ισθμός λιμένας Λέχαιον Κεγχρεαί Σχίνος Σχοινούς Κορινθιακός κόλπος Σαρωνικός Κόλπος παιχνίδι κότσια αστράγαλοι σκαρί πέτσωμα νομείς μηκίδες αποβάθρα ανυψωτικός μονόκολος γερανός μπούμα αντίβαρα ισορροπίας βαρούλκα τροχαλίες χελώνες κασσιτέρου κρατέρωμα μπρούντζος χαλκός Ίσθμιος Ποσειδώνας καπηλείον κεκραμένος οίνος ύδραυλις εμβολοφόρος αντλία κώδων πνιγέας συμπιεστήρας αέρα αυλοί δρομέας πλήκτρο έλασμα ανέλκυση επίκλινος βάζο οκτάτροχος ολκός σφήνες κρήνη καθέλκυση κορινθιακοί αμφορείς Σούνιο
Read more »

Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

Η καρδιολογία στην αρχαία Ελλάδα

Κηρ, κραδίη, καρδία είναι οι πρώτες λέξεις που περιγράφουν το όργανο που κρατά κάθε άνθρωπο στη ζωή με τη δυναμική και απαράμιλλη λειτουργική του. Δέσμια ποικίλων ειδών καταπονήσεων, η πάλλουσα καρδιά θεωρήθηκε στην αρχαιότητα ως «έδρα συναισθημάτων», κάτι που ήταν αναμενόμενο, εφόσον οι ποικίλες αλλαγές στον ρυθμό των παλμών της συσχετίσθηκαν επιτυχώς με τις μεταβολές ψυχικών διαθέσεων, την επίδραση των κινδύνων και άλλα ακραία φαινόμενα, όπως οι τοκετοί και οι ασθένειες.


Μελετώντας τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για την καρδιά, και όσο κι αν αυτές μας ξενίζουν, οφείλουμε να θυμόμαστε ότι στην ανθρώπινη ιστορία οι γνώσεις κάθε εποχής επηρεάζονται από το σύνολο της επιστήμης, όταν δε στην κλασική και την αλεξανδρινή Ελλάδα αναφερόμαστε σε «επιστήμη», εννοούμε τη φιλοσοφία.

Η φιλοσοφία τότε εξέφραζε τις επιστημονικές συλλήψεις και τις ενσωμάτωνε σε «ερμηνείες φαινομένων», είτε αυτά ήταν αμιγώς φυσικά και περιβαλλοντικά (βροχές, σεισμοί κ.λπ.) είτε αφορούσαν στο ανθρώπινο σώμα και τις λειτουργίες του. Η ιατρική και η φυσιολογία της εποχής, επομένως, δεν έμειναν καθόλου ανεπηρέαστες από τις φιλοσοφικές αντιλήψεις.

Ακούγεται παράδοξο, αλλά οι αρχαίοι ιατροί δεν γνώριζαν για την κυκλοφορία του αίματος, έχοντας όμως επαρκή αντίληψη της φυσιολογίας του ανθρώπινου σώματος πίστευαν ότι σε μια «δεύτερη φάση πέψης» η τροφή μεταβιβάζεται από το στομάχι στο συκώτι, και εκεί μεταβάλλεται σε αίμα με την επίδραση του «ζωικού πνεύματος». Κατόπιν το αίμα, διά μέσου της (κάτω) κοίλης φλέβας, θεωρούσαν ότι μεταφερόταν στη «δεξιά καρδία» και από εκεί στους πνεύμονες, όπου καθαριζόταν με τον εισπνεόμενο αέρα. Με την πνευμονική αρτηρία, επίσης, ένα μέρος μεταβιβαζόταν από την καρδιά στην αριστερή κοιλία ενώ το μεγαλύτερο μέρος διερχόταν από το καρδιακό διάφραγμα, όπου αναμιγνυόταν με το «πνεύμα» που είχε μεταφερθεί σ’ αυτήν από τους πνεύμονες με τις πνευμονικές φλέβες. Έπειτα από την αορτή και τις αρτηρίες μεταφερόταν σε όλους τους ιστούς του σώματος. Ας μην ξεχνάμε ότι η άμεση εποπτεία καρδιάς εν λειτουργία ήταν αδύνατη τότε.

Κι αν όλα τα παραπάνω «θυμίζουν» καρδιακή κυκλοφορία, είναι καίριο να θυμόμαστε ότι οι επιστήμονες εκείνοι, μιλώντας για όλα τούτα, δεν είχαν την αντίληψη «σφύζοντος δικτύου», αλλά απλής μηχανικής μεταφοράς του αίματος, όπως γίνεται με απλές ανθρώπινες κατασκευές μετάγγισης υγρών. Το ότι έσφυζε η καρδιά το γνώριζαν, φυσικά, απέδιδαν όμως αυτή τη λειτουργία σε ψυχικά αίτια, καθώς θεωρούσαν ότι η ψυχή επενεργούσε στο σώμα σύμφωνα με τρεις τρόπους και κατά το «έμφυτο πνεύμα», το οποίο διακρίνεται από τον Γαληνό σε ψυχικό, με έδρα στον εγκέφαλο, ζωικό, με έδρα στην καρδιά και τις αρτηρίες, και φυσικό με έδρα στο συκώτι.

Ο μεγάλος αλεξανδρινός ιατρός Ερασίστρατος, ο προσεκτικότερος «μελετητής της φύσεως», ασχολήθηκε και με ανατομικές έρευνες, κάτι που τότε ακόμη θεωρούνταν μιαρό, απαράδεκτο και απαγορεύονταν, αν και όχι με ιερατική αυστηρότητα.
Στα αποσπάσματα που σώθηκαν από τα ανατομικά του έργα καταγράφονται εκπληκτικές περιγραφές της καρδιάς ενώ απ’ ό,τι φαίνεται είναι ο πρώτος που πλησίασε αρκετά στην ανακάλυψη της κυκλοφορίας του αίματος, όπως μαρτυρεί ο Γαληνός, εφόσον διαπίστωσε ότι τα αγγεία της καρδιάς συσχετίζονται με τέτοιο τρόπο που είναι αδύνατον να μην «ανταλλάσσουν» υγρά με δυναμικό τρόπο. Και αυτό έγινε ως εξής…
Ο Ερασίστρατος θεωρούσε ότι όλα τα όργανα του ανθρώπινου σώματος είναι εφοδιασμένα με τριών ειδών αγγεία («τριπλοκία των αγγείων»): τις φλέβες, τις αρτηρίες και τα νεύρα, οι αρτηρίες, όμως, κατά την αντίληψή του, δεν περιείχαν αίμα αλλά «πνεύμα» που συνεχώς ανανεώνεται με την αναπνοή. Ήξερε, ωστόσο, ο Ερασίστρατος πως όταν κοπεί μια αρτηρία τρέχει αίμα, κι έτσι καθώς βρέθηκε υποχρεωμένος να εξηγήσει το φαινόμενο, δέχθηκε αναγκαστικά την ύπαρξη «συναναστομώσεων», υποθετικών, δηλαδή, διόδων επικοινωνίας των αρτηριών με τις φλέβες, κάτι που περιγράφει χονδροειδώς την πρώτη σχέση φλεβών και αρτηριών. Είναι φανερό ότι αν ο Ερασίστρατος δεν έμενε προσκολλημένος σε παλαιά και καθαρά θεωρητικά σχήματα, θα έφθανε σαφέστατα στην ανακάλυψη της κυκλοφορίας του αίματος.
Read more »

Share