Τετάρτη 3 Αυγούστου 2011

Ο Κεραμεικός πιάνει Ακαδημία


Τέσσερα στρέμματα ελεύθερου αρχαιολογικού χώρου ακόμη αποκτά η Ακαδημία Πλάτωνος, μετά τη χθεσινή απόφαση του ΚΑΣ να γκρεμιστούν τέσσερα παλιά ετοιμόρροπα σπίτια του υπουργείου Πολιτισμού που λειτουργούν ως αρχαιολογικές αποθήκες.
Η μακέτα του μελλοντικού πάρκουΗ μακέτα του μελλοντικού πάρκουΚι αυτό γίνεται στο πλαίσιο της αναβάθμισης της περιοχής και της ανάδειξης των αρχαίων που είναι σήμερα μισο-ορατά μισο-αόρατα σε ένα χώρο συνολικής έκτασης 150 στρεμμάτων. Το φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα έχει απώτερο στόχο να ενοποιηθούν το Δημόσιο Σήμα, δηλαδή η περιοχή του Κεραμεικού με την Ακαδημία Πλάτωνος.
Πρόκειται για μείζονες παρεμβάσεις αρχαιολογικές και πολεοδομικές και για μια σειρά από παράλληλες παρεμβάσεις που έχουν αναλάβει να «τρέξουν» οι υπηρεσίες των υπουργείων Πολιτισμού και Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής.
Χάραξη διαδρομών
Ηδη η Γ' Εφορεία Αρχαιοτήτων ξεκίνησε τη χάραξη των αρχαιολογικών διαδρομών που θα περνούν από τα ορατά αρχαία και από εκείνα που δεν είναι σήμερα ορατά, τα οποία όμως θα σημανθούν με ενημερωτικές πινακίδες ώστε να γνωρίζει ο κόσμος ότι περπατάει σ' έναν ιστορικό τόπο. Σε ένα προάστιο της αρχαίας Αθήνας που πήρε το όνομά του από τον επώνυμο ήρωα Ακάδημο (ή Εκάδημο), όπου λειτούργησε και η περίφημη φιλοσοφική σχολή που ίδρυσε ο Πλάτων.
«Στα ταξίδια μου, όπου πάω με ρωτούν τι θα γίνει με την Ακαδημία Πλάτωνος. Κάποιοι προσθέτουν πως αν την είχαμε εμείς, θα βγάζαμε πολλά λεφτά» ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος, απευθυνόμενος χθες στα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, για να τονίσει το προσωπικό ενδιαφέρον του το σημαντικό αυτό έργο και να επαινέσει τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ για την εργώδη προσπάθειά τους να εντάξουν τις σχετικές μελέτες στο ΕΣΠΑ.
Προηγουμένως η γ.γ. του ΥΠΠΟΤ, Λίνα Μενδώνη, είχε ενημερώσει το ΚΑΣ για τα βήματα που γίνονται εδώ και δέκα μήνες για την αναβάθμιση του αρχαιολογικού χώρου και τη δημιουργία ενός πάρκου ανοιχτού στους πολίτες. Θα είναι μια όαση αυτό το πάρκο και για τους κατοίκους της υποβαθμισμένης αυτής περιοχής, είπε. Τόνισε ότι έχει ήδη οριοθετηθεί ο αρχαιολογικός χώρος και τα δύο υπουργεία ΥΠΠΟΤ-ΥΠΕΚΑ ανέλαβαν την δαπάνη εξ ημισείας για τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις.
Από την άλλη πλευρά, η εταιρεία Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας ετοιμάζει την ανάδειξη του δρόμου που θα οδηγεί από το Δημόσιο Σήμα στην Ακαδημία Πλάτωνος, ενώ παράλληλα οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ συγκροτούν το φάκελο που θα κατατεθεί στο ICOMOS για να προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ανέγερσης του Μουσείου της πόλης των Αθηνών. Η δαπάνη της αρχιτεκτονικής μελέτης του μουσείου (2 εκατ. ευρώ) έχουν προσφερθεί από την πρώην Νομαρχία Αθηνών και τον Γιάννη Σγουρό.
Χθες η μελέτη που απασχόλησε το ΚΑΣ αποτελεί ουσιαστικά ένα έργο «προπομπό» του μουσείου, καθώς το γκρέμισμα των παλιών αποθηκών επί της οδού Κρατύλου και Μοναστηρίου απελευθερώνει τη μελλοντική είσοδό του και δημιουργεί μέτωπο πρασίνου στην πρόσοψή του.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι ενοποιείται το αρχαίο Λύκειο και η Παλαίστρα του Γυμνασίου με το Περιστύλιο, που σήμερα βρίσκονται απέναντι και χωριστά. Εδώ πρέπει να πούμε ότι η Ακαδημία Πλάτωνος έχει κατοικηθεί από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι τον 6ο μ.Χ. αιώνα. Κατά τον 6ο π.Χ. αιώνα ιδρύθηκε στην περιοχή ένα από τα τρία ονομαστά Γυμνάσια των Αθηνών. Τον περίβολό του έχτισε ο Πεισιστρατίδης Ιππίας και ο Κίμων έκανε τη δενδροφύτευση της περιοχής.
Η προϊσταμένη της Γ' ΕΠΚΑ, Ευσταθία Μπαζιωτοπούλου - Βαλαβάνη, θύμισε πως οι ανασκαφές άρχισαν με πρωτοβουλία και δαπάνες ενός ευπατρίδη, του αρχιτέκτονα Π. Αριστόφρονα το 1929, και συνεχίστηκαν από τον Φ. Σταυρόπουλο (1955-1963)με δαπάνες της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Εκτοτε διενεργούνται από τη Γ' ΕΠΚΑ.
Σε νέες αποθήκες
Τα αρχαία των αποθηκών (ευρήματα των δεκαετιών του '30-'60) θα μεταφερθούν στις καινούργιες αποθήκες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια επί της οδού Ιφιγενείας στα όρια του αρχαιολογικού χώρου, όπως και σε κάποια προκάτ κτίσματα. Δημιουργείται επίσης ένα στέγαστρο 50 τ.μ. -εντός του αρχαιολογικού χώρου- στο οποίο θα εκτεθούν πενήντα μαρμάρινες σαρκοφάγοι ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, που φέρουν πλούσιες ανάγλυφες παραστάσεις.
Ετσι ο κόσμος θα μπορεί να θαυμάζει ένα δείγμα των πλούσιων εκθεμάτων του μελλοντικού μουσείου της Αθήνας που σήμερα είναι καταχωνιασμένα σε αποθήκες. Το στέγαστρο θα είναι επισκέψιμο, όπως και ολόκληρος ο αρχαιολογικός χώρος. Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων έχει αναλάβει να φτιάξει νέα περίφραξη στα σημεία που έχει καταστραφεί, φυλάκιο, τουαλέτες και να βελτιώσει τις εσωτερικές διαδρομές. Ολα αυτά υπολογίζεται ότι θα κοστίσουν 1 εκατ. ευρώ, ποσό που αναμένεται να αντληθεί από το ΕΣΠΑ. 

Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ (enet.gr)
Read more »

Τρίτη 2 Αυγούστου 2011

Σφραγίδα με ιερογλυφική γραφή ανακαλύφθηκε στην Κρήτη


Πρόκειται για μία λίθινη τετράπλευρη σφραγίδα από βαθυκόκκινο ίασπη, η οποία φέρει εγχάρακτα σημεία της μινωικής ιερογλυφικής γραφής και στις τέσσερις επιφάνειές της. Το εύρημα είναι εξαιρετικά σημαντικό, αφού αποτελεί τη μοναδική έως τώρα απόδειξη της παρουσίας της αρχαιότερης γραφής των μινωιτών στη δυτική Κρήτη.
Μαζί με εκατοντάδες άλλα ευρήματα, σε ανασκαφή σε ιερό του όρους Βρύσινα
Η σφραγίδα ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφής στο μινωικό ιερό κορυφής του όρους Βρύσινα, που υψώνεται νότια της πόλης του Ρεθύμνου, η οποία διήρκεσε από τις 4 έως τις 15 Ιουλίου του 2011.
Η συγκεκριμένη ανασκαφή ξεκίνησε το 2004 και διεξάγεται από την ΚΕ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, υπό την ευθύνη της αρχαιολόγου Ελένης Παπαδοπούλου, και το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης με την ευθύνη της καθηγήτριας Ίριδας Τζαχίλη. Σε αυτήν συμμετέχουν ειδικοί ερευνητές, καθώς και σημαντικός αριθμός προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών.

Από την προκαταρκτική μελέτη της φετινής κεραμικής προκύπτει ότι η διάρκεια λειτουργίας του ιερού εκτείνεται σε όλη την παλαιοανακτορική περίοδο (1900-1700 π.Χ.) και συνεχίζεται τουλάχιστον έως την αρχή των νεοανακτορικών χρόνων. Τα ευρήματα από τις ανασκαφές του 2010 και του 2011 (περί τα 800 πήλινα ειδώλια από τη συστηματική ανασκαφή και σημαντικός αριθμός αγγείων), διευρύνουν τις γνώσεις για τη νεοανακτορική περίοδο του μινωικού ιερού, αλλά και την αρχική διαμόρφωση της κορυφής του όρους πριν τη μετακίνηση μεγάλου μέρους των τελετουργικών δραστηριοτήτων προς το χαμηλότερο τρίτο πλάτωμα, κατά την τελευταία φάση λειτουργίας του.

Εύλογα λοιπόν, ο Βρύσινας θεωρείται το σημαντικότερο ιερό κορυφής για τη δυτική Κρήτη, το οποίο παρουσιάζει σαφείς αναλογίες ως προς το τελετουργικό πλαίσιο, τη μορφή της λατρείας, αλλά και τον τρόπο άσκησής της με τα ανακτορικά ιερά κορυφής - Γιούχτα, Κόφινα, Πετσοφά και Τραόσταλο - της κεντρικής και της ανατολικής Κρήτης.
( ΑΠΕ-ΜΠΕ)  (enet.gr)
Read more »

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Παιχνίδι με σφαίρα (επίσκυρος;)



Υλικό: Mάρμαρο
Προέλευση: Βάση ενσωματωμένη στο Θεμιστόκλειο τείχος των Αθηνών.
Χρονολόγηση: Περί το 510 π.Χ.
Διαστάσεις: Μήκος: 0,79μ., Ύψος: 0,29μ.
Χώρος έκθεσης: Αίθουσα 13, αρ. ευρ. 3

476
Η παράσταση εμφανίζεται στην αριστερή πλευρά ορθογώνιας βάσης επιτυμβίου αγάλματος κούρου, πιθανότατα από το νεκροταφείο του Κεραμεικού. Η πλίνθος χρησιμοποιήθηκε ως οικοδομικό υλικό στο Θεμιστόκλειο τείχος των Αθηνών. Στο βάθος του χαμηλού αναγλύφου διατηρούνται ίχνη ερυθρού χρώματος.
Απεικονίζονται έξι γυμνοί έφηβοι, σε προπόνηση αγωνίσματος ή παιχνίδι (παιδιά) με μπάλα (σφαίρα) την οποία κρατεί και ετοιμάζεται να ρίξει ο νέος στο αριστερό άκρο της ζωηρής σύνθεσης.H σφαίρα κατασκευαζόταν από ύφασμα ή δέρμα και γεμιζόταν με μαλλί. Ο αμέσως επόμενος έφηβος και οι δύο στο δεξιό άκρο της σκηνής παρακολουθούν το συναθλητή/συμπαίκτη τους για να δουν την πορεία της, ώστε να την πιάσουν και να την πετάξουν στην πλευρά των αντιπάλων. Σύμφωνα με μια ερμηνεία συμμετέχουν στο ομαδικό παιχνίδι για εφήβους επίσκυρο. Όπως δηλώνει η αντιμέτωπη θέση των δύο κεντρικών μορφών, στο παιχνίδι συμμετείχαν δύο ομάδες παικτών, οι οποίες χωρίζονταν με μία γραμμή χαραγμένη στο έδαφος με μυτερό χαλίκι, τον σκύρον. Δύο άλλες γραμμές όριζαν τα δύο άκρα του οπωσδήποτε επιμήκους γηπέδου. Σκοπός του παιχνιδιού να αποκλείονται ο ένας μετά τον άλλον οι αντίπαλοι, όταν έβγαιναν από τον αγωνιστικό χώρο ή δεν έπιαναν τη μπάλα.

Στις άλλες πλευρές εμφανίζονται σκηνές από τη ζωή των νέων στην παλαίστρα.

ΒιβλιογραφίαΜ. FittaSpiele und Spielzeug in der Antike. Unterhaltung und Vergnugen im Altertum(Στουτγάρδη 1998) 100-101. To πνεύμα και το σώμα, Οι αθλητικοί αγώνες στην αρχαία Ελλάδα Κατάλογος έκθεσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 15 Μαΐου 1989 - 15 Ιανουαρίου 1990, 278-280 αρ. 167 [Bert Kaeser]. Ν. Καλτσάς (επιμ.), ΑΓΩΝ, Κατάλογος έκθεσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 15 Ιουλίου - 31 Οκτωβρίου 2004, Αθήνα 2004, 145-146 αρ. 36 [Χαρίκλεια Λαναρά]

(ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΌ ΜΟΥΣΕΊΟ)

Read more »

Από πού προέρχεται η λέξη “μήνας”;


Η προέλευση της λέξης «μήνας», εξέλιξη της αρχαιοελληνικής «μην», με πρώτη καταγραφή στη συλλαβική γραφή των αρχαίων Μυκηναίων (me-no, του μηνός), είναι αρχαιότατη.
Η λέξη «μην» σήμαινε αρχικά τη Σελήνη (άλλη αρχαιοελληνική ονομασία: μήνη), αλλά και το διάστημα μιας πλήρους περιφοράς της Σελήνης γύρω από τη Γη. Το διάστημα αυτό αντιστοιχεί σε 29 ή 30 μέρες, τον λεγόμενο σεληνιακό μήνα.
Το γεγονός ότι οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν από πολύ νωρίς στην ιστορία τους τον κύκλο της Σελήνης για να μετρούν το χρόνο, αντανακλάται στην κοινή ινδοευρωπαϊκή ρίζα της λέξης «μην»: Το αρχικό ινδοευρωπαϊκό θέμα me, από το οποίο παράγονται λέξεις με τη σημασία του «μετρώ, ορίζω» (αυτή είναι και η προέλευση της λέξης «μέτρον»), καθώς και το παραγόμενο ινδοευρωπαϊκό θέμα men-s, που έχει τη διπλή σημασία «σελήνη», «σεληνιακός μήνας».
Η κοινή αυτή ινδοευρωπαϊκή προέλευση ανιχνεύεται, τόσο γραμματικά όσο και σημασιολογικά, στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, που ανήκουν στην ινδοευρωπαϊκή γλωσσική οικογένεια: mensis στα λατινικά, mois στα γαλλικά, month (μήνας) και moon (σελήνη) στα αγγλικά, mena (σελήνη) και menops (μήνας) στα αρχαία γοτθικά, mano (σελήνη) και monat στα αρχαία γερμανικά κ.λ.π.



 Λίζα Μελλά (pyles.tv)


Read more »

Κυριακή 31 Ιουλίου 2011

Ξεκινάει η αποστολή Juno στο σύστημα του Δία


    Δύο δεκαετίες μετά την ιστορική αποστολή Galileo, η NASA ετοιμάζεται για το επόμενο βήμα στην εξερεύνηση του μεγαλύτερου, αρχαιότερου και πιο επικίνδυνου πλανήτη. Η αποστολή Juno προγραμματίζεται να εκτοξευτεί την Πέμπτη για να ερευνήσει μεταξύ άλλων αν ο Δίας κρύβει στην καρδιά του ένα κολοσσιαίο διαμάντι.
    JUNO
    Το ρομποτικό σκάφος θα φτάσει στο σύστημα του Δία το 2016 και θα τεθεί σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη κοντά στις θανάσιμες ζώνες ακτινοβολίας του πλανήτη. Αν και τα ηλεκτρονικά του συστήματα προστατεύονται από ένα κέλυφος τιτανίου, πιθανότατα δεν θα αντέξουν πάνω από 12 μήνες την ισχυρή ακτινοβολία.
    Τρία είναι τα βασικά ερωτήματα που καλείται να απαντήσει το Juno:
  • Πώς δημιουργείται το μαγνητικό πεδίο του Δία, που είναι και η μεγαλύτερη δομή του Ηλιακού Συστήματος;
  • Πόσο νερό περιέχει ο πλανήτης; Η ποσότητα νερού σχετίζεται άμεσα με την εξέλιξη όχι μόνο του Δία αλλά και των υπόλοιπων πλανητών.
  • Ο πλανήτης αποτελείται άραγε εξολοκλήρου από αέρια, ή μήπως κρύβει έναν στερεό πυρήνα; Ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι η ακραία πίεση και θερμοκρασία θα μπορούσαν να έχουν δημιουργήσει στην καρδιά του πλανήτη ένα γιγάντιο, ατόφιο διαμάντι.
  • Το σκάφος, που παίρνει το όνομα της Γιούνο, μιας ρωμαϊκής θεότητας που αντιστοιχεί στην Ήρα, αναπτύχθηκε από την εταιρεία  Lockheed Martin και θα κοστίσει περίπου  1,1 δισ. δολάρια.
    Στη γειτονιά του γίγαντα
    Jupiter
    Μια μαγική φωτογραφία του Δία κατά το 2004, μπροστά από τον οποίο περνάνε τα μεγαλύτερα φεγγάρια του
    Ο Δίας πιστεύεται ότι ήταν το πρώτο σώμα που σχηματίστηκε στο Ηλιακό Σύστημα μετά τον Ήλιο. Συγκέντρωσε μεγάλο μέρος από τα υλικά που περίσσεψαν από τη γέννηση του άστρου -κυρίως υδρογόνο και ήλιο- και πήρε γιγάντιες διαστάσεις: έχει διπλάσια μάζα από ό,τι όλοι οι υπόλοιποι πλανήτες στη Γη.
    Δεδομένου ότι κανένα αέριο δεν μπορεί να δραπετεύσει από το πανίσχυρο βαρυτικό του πεδίο, ο Δίας ουσιαστικά περιέχει μέχρι και σήμερα δείγματα από τους δομικούς λίθους που σχημάτισαν το Ηλιακό Σύστημα.
    Ένα από τα όργανα του Juno, το οποίο εκπέμπει μικροκύματα και μετρά την ανάκλασή τους, θα εξετάσει πόσο νερό έχει σχηματιστεί στον πλανήτη από την ένωση του αρχαίου υδρογόνου με οξυγόνο.
    Η περιεκτικότητα σε νερό έχει άμεση σχέση με το πού σχηματίστηκε ο πλανήτης: ορισμένοι πιστεύουν ότι βρισκόταν ανέκαθεν στη σημερινή του θέση (πέντε φορές μακρύτερα από τον Ήλιο από ό,τι η Γη), ενώ άλλοι εκτιμούν ότι σχηματίστηκε στις παρυφές του Ηλιακού Συστήματος και αργότερα μετακινήθηκε προς το εσωτερικό του.
    Τα όργανα του σκάφους θα μελετήσουν επίσης το μυστηριώδες μαγνητικό πεδίο του πλανήτη, στο οποίο οφείλονται και οι ζώνες ακτινοβολίας που θα απειλήσουν το ίδιο το Juno.
    «Θα βουτήξουμε ακριβώς κάτω από τις ζώνες ακτινοβολίας που είναι η πιο επικίνδυνη περιοχή του Ηλιακού Συστήματος πέρα από τον ίδιο τον Ήλιο» σχολίασε ο Σκοτ Μπόλτον, επιστημονικός υπεύθυνος της αποστολής στο Ερευνητικό Ινστιτούτο Southwest στο Τέξας.
    Τροφοδοτούμενο από το αμυδρό ηλιακό φως που φτάνει στον Δία, το Juno θα τεθεί τελικά σε πολική τροχιά και θα περνά μόλις 5.000 χλμ από τα σύννεφα που καλύπτουν τους πόλους του πλανήτη.
    Θα μπορεί έτσι να στέλνει εικόνες ακόμα πιο εντυπωσιακές και από τις φωτογραφίες του Galileo, το οποίο εκτοξεύτηκε το 1989 καταστράφηκε το 2003 με ελεγχόμενη βουτιά μέσα στον ίδιο τον Δία.
    Νωρίτερα, το Galileo είχε απελευθερώσει μια μικρή διερευνητική συσκευή που εισήλθε στα εξώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας και μετέδιδε δεδομένα για 58 λεπτά, πριν διαλυθεί τελικά από την ακραία πίεση και θερμοκρασία.
(physics4u.)
Read more »

Πυθαγόρας και τα πιο σπουδαία αποφθέγματά του

Ο γιος του θεού ύ, ένας από τους θεμελιωτές του εσωτερισμού, εκείνος που πρώτος εντόπισε τα αρμονικά μουσικά διαστήματα και εισήγαγε στη φιλοσοφία την αντίληψη των δυο κόσμων, νοητού και αισθητού, εκείνος που πρώτος έψαξε την ουσία των πραγμάτων στους αριθμούς, εκείνος που δημιούργησε και γέμισε με νόημα τις λέξεις: φιλοσοφία και κόσμος.
Όμως το βασικό του επίτευγμα είναι ίσως η δημιουργία μιας κοινότητας-σχολής η οποία είχε ηθικό-θρησκευτικούς και επιστημονικούς σκοπούς. Η εξωτερική και εσωτερική ομορφιά, η ευγένεια του λόγου, οι γνώσεις και η ακτινοβολία του προσελκύει μαθητές από όλο το ελληνικό χώρο.

 Επί πέντε χρόνια οι μαθητές του Πυθαγόρα σιωπηλοί παρακολουθούσαν την φωνή του χωρίς να αντικρίζουν τον ίδιο. Το σοφό του σύστημα εκπαίδευσης με μυητική πειθαρχεία δημιούργησε ανώτερους χαρακτήρες και προσωπικότητες που μπορούσε να επιδείξει η εποχή του. Οι Πυθαγόρειοι επαινέθηκαν πάντα για την ηθική, την ταπεινοφροσύνη και την συνέπεια του λόγου της τιμής τους.
Όμως, το δημοκρατικό όχλο οδηγούμενο από τους δυο συκοφάντες-δημαγωγούς επιτέθηκε και έκαψε τη Σχολή σκοτώνοντας τους περισσότερους μαθητές.
Η φιλοσοφία ποτέ δε γίνετε κατεστημένο και πάντα ενοχλεί τους κάθε λογής "βολεμένους". Ο πολιτισμός δε χρειάζεται μόνο τη θρησκεία και την τεχνολογία. Μόνο η αρμονική συνύπαρξη Θρησκείας, Επιστήμης, Τέχνης και Φιλοσοφίας μπορούν να υψώσουν την Οικογένεια των Ανθρώπων. Όμως… η κυρία Δημοκρατική Πολιτική του κύριου Ψεύτικου Πολιτισμού έχει την κόρη της την Φιλοσοφία ως προγόνι.


Σοφέ! Αναγκασμένος να ζεις μες στον απλό κόσμο, πρέπει να είσαι μια σταγόνα λάδι που επιπλέει στο νερό, αλλά δεν αναμειγνύεται μαζί του.
*     *     *
Η μεγαλύτερη δύναμη και ο πιο μεγάλος πλούτος είναι να αποκτήσει κανείς την εγκράτεια.
*     *     *
Μην ψάχνεις την ευτυχία: είναι πάντοτε μέσα σου.
*     *     *
Ο Θεός δεν έχει καλύτερη κατοικία πάνω στη γη, από την καθαρή ψυχή.
*     *     *
Αν δεν μπορείς να έχεις έναν πιστό φίλο, να είσαι ο ίδιος φίλος του εαυτού σου.
*     *     *
Το κύπελλο της ζωής θα ήταν πολύ γλυκανάλατο, αν δεν έπεφταν μέσα μερικά πικρά δάκρυα.
*     *     *
Με την άδικη πατρίδα σου να συμπεριφέρεσαι όπως με την μητρυιά: να σιωπάς.
*     *     *
Προτίμησε να 'χεις δύναμη περισσότερη στην ψυχή παρά στο σώμα.
*     *     *
Πριν από κάθε ωραίο απόκτημα προηγείται κοπιαστική άσκηση που την συνοδεύει η εγκράτεια.
*     *     *
Ή πρέπει να σιωπήσεις, ή να πεις κάτι καλύτερο από τη σιωπή.
*     *     *
Στα χρόνια της τυραννίας ο λαός είναι ένα σκουλήκι που επιτρέπει να τον ποδοπατούν. Στα χρόνια της δημοκρατίας είναι ένας αρκούδας που καταβροχθίζει τους ηγέτες του.
*     *     *
Εκείνος που ακολουθεί τη σύνεση, ακολουθεί τους θεούς.
*     *     *
Μη γίνεις μέλος του επιστημονικού συλλόγου: οι πιο σοφοί όταν μαζεύονται σε συλλόγους γίνονται χυδαίοι μικροαστοί.
*     *     *
Από τη στιγμή που κάποιος έχει συναίσθηση του κακού που έκαμε, από τότε αρχίζει η διαδικασία της βελτίωσης του.
*     *     *
Πάνω στην οργή σου ούτε να λες κάτι, ούτε και να κάνεις.
*     *     *
Μη λες λίγα με πολλά λόγια, αλλά πολλά με λίγα λόγια.
*     *     *
Ο βίος ορίζεται από το νόμο της Δύναμης και το νόμο της Ανάγκης (όσο νικάς την ανάγκη σου άλλο τόσο δυναμώνεις).
*     *     *
Η μεγάλη επιστήμη να ζεις ευτυχισμένα, είναι να ζεις στο παρόν.
Read more »

Σάββατο 30 Ιουλίου 2011

"Mάθη γάρ τοι φρένας αύξει"


.
"Mάθη γάρ τοι φρένας αύξει"(Eμπεδοκλής)
(Διότι η μάθηση, βεβαίως, διευρύνει την σκέψη του ανθρώπου)
Aλλ' άγε μύθων κλύθι μάθη γάρ τοι φρένας αύξειώς γάρ καί πρίν ειπα πιφαύσκων πείρατα μύθων, δίπλ' ερέω.(Eμπεδοκλής, B 17, 14 I, 316, 8) FRAGMENTE DER VORSOKRATIKER).


Ο Eμπεδοκλής (προσωκρατικός φιλόσοφος), στο παραπάνω γνωμικό τονίζει τη σπουδαιότητα της μάθησης,
καθόσον μάλιστα αυτή διευρύνει τη σκέψη
και εμπλουτίζει τον άνθρωπο με πολύτιμη πείρα.

(Πολεμική Αεροπορία)
Read more »

Τα λευκά μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν χρωματιστά


"Το πόσο υπέροχα ήταν ζωγραφισμένη κάποτε η Ελληνική αρχιτεκτονική το μαρτυρεί ο Πλάτων. Οι επιγραφές επίσης μαρτυρούν ότι η πολύχρωμα ζωγραφική ήταν πολύτιμη όσο και η εργασία του γλύπτη. Παρ' όλα αυτά τα χρώματα δεν επέζησαν στις χιλιετίες. Μόνον κάποια ίχνη σώζονται στους πόρους του μαρμάρμου. Η ταινία μας οδηγεί στους φημισμένους ιστορικούς χώρους της Ελλάδας: απο την Σάμο, στο φημισμένο νεκροταφείο της Αθήνας, στην Ακρόπολη, στους Δελφούς, στην Αίγινα. Οι αναλύσεις των καταλοίπων χρώματος βοηθούν, πέρα απο την ανασύνθεση του αρχαίου χρωματισμού, και στο να γνωρίσουμε την αρχαία σημασία εκπληκτικών έργων τέχνης"


(Αρχαιολογία)
Read more »

Share