Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

EUKRATIDIA Η χαμένη πόλη του Μ.Αλεξάνδρου

Η Ευκρατίδια ήταν μια ελληνική πόλη  στην ΒΑΚΤΡΙΑΝΗ στον ανατολικό τομέα που ελεγχόταν συνεχώς από τους ΈΛΛΗΝΕΣ και βρίσκεται στον μοντέρνο χώρο του Aï Khanum(ΑΙ ΧΑΝΟΥΜ) στο Β.Ανατολικό ΑΦΓΑΝΙΣΤΆΝ.Η ιστορία αυτής της πόλης φαίνεται ότι για πρώτη φορά χτίστηκε από τον ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ τις τελευταίες δεκαετίες του 4ου αιώνα Π.Χ.
Η πόλη ανασκάφηκε από τους ΓΑΛΛΟΥΣ αρχαιολόγους μεταξύ το 1964 και 1978 και πολλά όμορφα αντικείμενα βρέθηκαν στην περιοχή ελληνικών στοιχείων.Η φύση των ναών δείχνουν τις τοπικές λατρείες καθώς ένα ανάθημα που βρέθηκε μες τον ιδρυτή της πόλης με το όνομα  KINEAS είχε γραμμένα ΔΕΛΦΙΚΑ αξιώματα..
Μετά  της περίοδο των  ΣΕΛΕΥΚΙΔΩΝ η πόλη πέρασε στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ-ΒΑΚΤΡΙΑΝΟ έλεγχο κατά την οποία φαίνεται ότι είχε αναπτυχθεί αρκετά.Στη συνέχεια το όνομα EUKRATIDIA το πήρε από τον ΕΥΚΡΑΤΙΔΗ έναν διάσημο και ισχυρό βασιλιά του οποίου η βασιλεία χρονολογείται  170/166 π.χ. έως το 145/138 π.χ.Η αλλαγή ονομασίας δείχνει ότι ο ΕΥΚΡΑΤΙΔΗΣ έπαιξε σημαντικό ρόλο στο εμπόριο της περιοχής καθώς η πόλη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο κατά τους τοπικούς χρόνους.
Από έρευνα  που κάναμε ανακαλύψαμε ότι στις ανασκαφές βρέθηκε ένα υπέροχο χάλκινο αγαλματίδιο του ημίθεου ΗΡΑΚΛΗ του 2ου αι.π.χ και βρίσκεται σου μουσείο του ΓΚΙΜΕΤ(MUSSE GUIMET) το οποίο σας το δείχνουμε στην παρακάτω φωτογραφία.

Read more »

Κυριακή 18 Μαρτίου 2012

Σοφοκλής-Αντιγόνη(ο ύμνος του έρωτα)

Η Αντιγόνη είναι αρχαία τραγωδία του Σοφοκλή που παρουσιάστηκε πιθανότατα στα Μεγάλα Διονύσια του 442 π.Χ.. Το θέμα της προέρχεται από τον Θηβαϊκό κύκλο, απ' όπου ο Σοφοκλής άντλησε υλικό και για δύο άλλες τραγωδίες, τον Οιδίποδα Τύραννο και τον Οιδίποδα επί Κολωνώ). Τα επεισόδια από τα οποία προέρχεται το υλικό της Αντιγόνης είναι μεταγενέστερα χρονολογικά από τα επεισόδια των τραγωδιών για τον Οιδίποδα, αλλά η Αντιγόνη είναι προγενέστερη από αυτές. Θέμα της είναι η προσπάθεια της Αντιγόνης να θάψει το νεκρό αδελφό τηςΠολυνείκη, παρά την αντίθετη εντολή του Κρέοντα, βασιλιά της Θήβας. Έτσι η Αντιγόνη θέτει την τιμή των θεών και την αγάπη προς τον αδερφό της υπεράνω των ανθρώπινων νόμων. Η Αντιγόνη είναι η δεύτερη ή τρίτη αρχαιότερη σωζόμενη τραγωδία του Σοφοκλή, μετά τον Αίαντα και ενδεχομένως και τις Τραχίνιες.

Στο τρίτο επεισόδιο εμφανίζεται ο Αίμονας, γιος του Κρέοντα και αρραβωνιαστικός της Αντιγόνης, που συγκρούεται με τον πατέρα του για το θέμα της ταφής και την τιμωρία της Αντιγόνης. Αδυνατώντας να μεταπείσει τον Κρέοντα, φεύγει από τη σκηνή αφήνοντας την απειλή ότι θα αυτοκτονήσει. Η μόνη παραχώρηση που κάνει ο Κρέοντας είναι να αθωώσει την Ισμήνη και να μην θανατώσει την Αντιγόνη, αλλά να την φυλακίσει ώστε να αποφύγει το μίασμα. Στο τρίτο στάσιμο ο χορός εξυμνεί την παντοδυναμία του έρωτα μέσα στη τραγικότητα της σύγκρουσης του εθιμικού δικαίου με τον νόμο, κατά το πνεύμα της τραγωδίας, με τα ακόλουθα λόγια :





"Έρωτα ακαταμάχητε εσύ που ξενυχτίζεις
στου κοριτσιού τα μάγουλα, εσύ που αιχμαλωτίζεις
ως και τον πλούσιο άνθρωπο, και στις καλύβες μπαίνεις,
και θάλασσα διαβαίνεις και θάλασσα περνάς!
Κι ούτε κανείς αθάνατος εγλύτωσε από σένα
ούτ΄ άνθρωπον εφήμερο δεν άφησες κανένα.
Εσύ που είσαι το λούλουδο ζωής τυραννισμένης
εσύ που ξετρελένεις εκείνον που κρατάς!
Εσύ και δίκαιον άνθρωπο σπρώχνεις στην αδικία
εσύ και τώρα εσήκωσες τέτοια φιλονικία.
Κι ο πόθος κόρης όμορφης πιά βασιλεύει ακόμη
παρά οι μεγάλοι νόμοι που εδώσαν οι θεοί.
Μα τώρα και ΄γώ σπρώχνομαι τους νόμους να πατήσω
και δεν μπορώ, αυτά βλέποντας, τα δάκρυα να κρατήσω
όταν θωρώ τη δύστυχη εδώ, την Αντιγόνη,
στο στρώμα να σημώνη, που όλους θα μας δεχτεί..."

Read more »

Σάββατο 17 Μαρτίου 2012

Νέα εκστρατεία για την επιστροφή των Μαρμάρων

Νέα εκστρατεία ξεκινά η ομογένεια της Αυστραλίας, με τη στήριξη διακεκριμένων Αυστραλών, για να πιεστεί η Βρετανία να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Η σχετική πρωτοβουλία προβάλλεται και από τα αυστραλιανά μέσα ενημέρωσης. Σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Σίδνεϊ, παρουσιάστηκε και η νέα ιστοσελίδα(http://www.parthenonmarblesaustralia.org.au/) της Διεθνούς Οργανωτικής Επιτροπής Αυστραλίας για την Αποκατάσταση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, η οποία εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια "ανανέωσης και ενίσχυσης του έργου της Επιτροπής".
Στην εκδήλωση παρέστη ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στο Σίδνεϊ, Βασίλειος Τόλιος, ο οποίος ανέφερε ότι "στην παρούσα οικονομική κρίση, η Ελλάδα, τώρα περισσότερο από ποτέ, έχει ανάγκη από την ψυχική ανάταση που θα δημιουργούσε η επιστροφή των Μαρμάρων'.
Σύμφωνα με το ABC "αναμένεται να ασκηθεί έντονη πίεση στην βρετανική κυβέρνηση στο πλαίσιο της προγραμματισμένης συνάντησης της αντίστοιχης αυστραλιανής, αμερικανικής και βρετανικής επιτροπής στο Λονδίνο τον ερχόμενο Ιούνιο".

Read more »

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Ο θολωτός τάφος του Ατρέως

Εσωτερικό του τάφου
Ο θολωτός τάφος του Ατρέως δέσποζε στη δυτική πλαγιά της ράχης της Παναγίτσας, στα νοτιοδυτικά της ακρόπολης των Μυκηνών και επάνω στον οδικό άξονα, που συνέδεε τις Μυκήνες με το Ηραίο του Άργους. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους και τελειότερους μυκηναϊκούς θολωτούς τάφους και τον πιο εντυπωσιακό από τους εννέα, που συνολικά έχουν βρεθεί στις Μυκήνες. Χρονολογείται μεταξύ του 1350 και του 1250 π.Χ. και θεωρείται ως ένα από τα ωριμότερα δείγματα του τύπου. Είναι βέβαιο ότι χρησιμοποιήθηκε για την ταφή κάποιου σημαντικού μέλους της βασιλικής οικογένειας των Μυκηνών. Ήδη από την εποχή του περιηγητή Παυσανία (2ος αι. μ.Χ.) οι κάτοικοι της περιοχής γνώριζαν το μνημείο ως «θησαυρό», δηλαδή ως θησαυροφυλάκιο του ιδρυτή της μυθικής μυκηναϊκής ακρόπολης, του Ατρέως. Μέχρι σήμερα ο τάφος είναι γνωστός και ως «θησαυρός του Ατρέως» ή «τάφος του Αγαμέμνονα».

Η πρόσβαση στον τάφο γινόταν μέσω του δρόμου, που έχει μήκος 36 μ. και πλάτος 6 μ, είναι λαξευμένος στο βράχο και επενδυμένος με λείους επιμήκεις λίθους από αμυγδαλόπετρα, τοποθετημένους σε οριζόντιες στρώσεις, κατά το ψευδοϊσόδομο σύστημα. Στο ανατολικό του άκρο εδράζεται σε άνδηρο και ορίζεται από τοίχο κτισμένο με πώρινους λίθους. Ο δρόμος οδηγεί στο στόμιο του τάφου, που έχει μήκος 5,40 μ. Ήταν φραγμένο με συσσωρευμένες μικρές πέτρες έως την ξύλινη, δίφυλλη και πιθανόν επενδυμένη με χαλκό θύρα, ύψους 5,40 μ. και πλάτους 2,40 μ. Το υπέρθυρο της εισόδου αποτελούν δύο εξαιρετικά μεγάλοι λίθοι, από τους οποίους ο εσωτερικός έχει μήκος 8 μ., πλάτος 5 μ. και βάρος περίπου 120 τόνων. Η πρόσοψη του τάφου, ύψους 10,50 μ. και πλάτους 6 μ., ήταν διακοσμημένη με ημικίονες σε δύο επίπεδα, κατασκευασμένους από πράσινο λίθο με ανάγλυφα στοιχεία. Από αυτούς σήμερα σώζονται στην αρχική τους θέση μόνο οι τετράγωνες βάσεις εκατέρωθεν της εισόδου. Αλλεπάλληλες ταινίες από πράσινο και ερυθρό λίθο, επίσης με ανάγλυφη διακόσμηση από σπείρες και ρόδακες, κάλυπταν το κουφιστικό τρίγωνο. Τμήματα αυτής της διακόσμησης βρίσκονται σήμερα διάσπαρτα σε διάφορα μουσεία, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Αθηνών, στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στο Βερολίνο, στο Μόναχο και στην Καρλσρούη. Ο κυκλικός θάλαμος του τάφου, διαμέτρου 14,60 μ. και ύψους 13,40 μ., καλύπτεται με κυψελοειδή θόλο και είναι κτισμένος με 33 αλλεπάλληλες σειρές από λείους επιμήκεις αμυγδαλόλιθους, τέλεια συναρμολογημένους ώστε ο καθένας να εξέχει ελάχιστα από τον κατώτερο. Ένας τελευταίος λίθος, το «κλειδί», φράζει την οπή στην κορυφή της θόλου εξασφαλίζοντας την ισορροπία και τη συνοχή της και είναι το μόνο στοιχείο όλης της κατασκευής που έχει αντικατασταθεί στη σύγχρονη εποχή. Το εσωτερικό της θόλου διακοσμούσαν χάλκινοι ρόδακες στους αρμούς των λίθων, από τους οποίους έχουν παραμείνει στη θέση τους μόνο τα καρφιά από την τρίτη σειρά και επάνω. Στη βόρεια πλευρά της θόλου ανοίγεται μικρός, ορθογώνιος, πλευρικός θάλαμος, λαξευμένος στο βράχο (6,50 ? 6 μ. και 5 μ. ύψος), όπου έμπαινε κανείς από στενή είσοδο με ανασκουφιστικό τρίγωνο στο υπέρθυρο. Στο δάπεδό του ήταν λαξευμένοι δύο λάκκοι, ενώ δύο λίθινες βάσεις δείχνουν ότι και εδώ υπήρχαν κίονες. Πιθανόν από εδώ να προέρχονται οι «ελγίνειες πλάκες» του Βρετανικού Μουσείου, κατασκευασμένες από γύψο και διακοσμημένες με ανάγλυφους ταύρους. Παρόμοιο πλευρικό δωμάτιο υπάρχει μόνο σε δύο ακόμη βασιλικούς θολωτούς τάφους, σε αυτόν του Μινύου στον Ορχομενό και στο θολωτό τάφο Α΄ των Αρχανών. Η όλη κατασκευή επάνω από τη θόλο καλυπτόταν με τύμβο, που δημιουργήθηκε με τη συσσώρευση χωμάτων και στηριζόταν στη βάση του περιμετρικά με τοίχο κτισμένο στην πρόσοψη με ορθογώνιους πωρόλιθους.
Είσοδος του θολωτού τάφου

Μετά τη μυκηναϊκή εποχή το μνημείο δεν χρησιμοποιήθηκε πλέον ως τάφος. Αγγεία αρχαϊκής εποχής, που βρέθηκαν έναντι του τοίχου που στήριζε τον τύμβο, αποτελούν πιθανόν ίχνη προγονολατρείας. Ο τάφος είχε ήδη λεηλατηθεί το 2ο αι. μ.Χ., όταν τον επισκέφθηκε ο Παυσανίας και ήταν εν μέρει καταχωμένος, όταν στους περασμένους αιώνες βοσκοί τον χρησιμοποιούσαν ως καταφύγιο, αφαιρώντας το «κλειδί», προκειμένου να έχει διέξοδο ο καπνός από τις φωτιές τους, που άφησε τα ίχνη του στις παρειές της θόλου. Από το 1998 βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες συντήρησης του μνημείου στο πλαίσιο του έργου «Συντήρηση-Στερέωση-Ανάδειξη των Μνημείων της Ακροπόλεως Μυκηνών και του Ευρύτερου Περιβάλλοντος Χώρου», που ανέλαβε αρχικά η Ομάδα Εργασίας Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου και από το 1999 και εξής η Επιτροπή Μυκηνών, που συγκροτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Όλγα Ψυχογυιού, αρχαιολόγος
(odysseus.culture)
Read more »

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Εγώ, ή Παλλάς Αθηνά




Είμαι ή Σοφία. Είναι δύσκολο για τους ανθρώπους, ακόμη και για τους καλύτερους, να με αναγνωρίσουν αμέσως, με τους πέπλους πού με σκεπάζουν και γιατί, σαν τον ουρανό, είμαι θύελλα συνάμα και γαλήνη. Αλλά εσύ, καλέ μου Έλληνα, με αναζήτησες πάντα και κάθε φορά πού με συνάντησες, έβαλες τα δυνατά σου, με όλο σου το πνεύμα και όλη την καρδιά σου, για να με αναγνώρισης. Ότι έγραψες για μένα, ω ποιητή, είναι αληθινό. Η ελληνική μεγαλοφυΐα μ' έκαμε να κατεβώ στην γη και την εγκατέλειψα όταν παρέδωσε το πνεύμα της. Οι βάρβαροι, πού εισέβαλαν στον κόσμο τής τάξεως πού έδωσαν οι νόμοι μου, αγνοούσαν το μέτρο και την αρμονία. Η ομορφιά τους προκαλούσε φόβο και τους φαινόταν σαν κάτι κακό. Βλέποντας πώς ήμουν όμορφη, δεν πίστεψαν ότι ήμουν ή Σοφία. Μ' έδιωξαν. Όταν, σκορπίζοντας μια νύχτα δέκα αιώνων, φάνηκε ή αυγή της Αναγεννήσεως, ξανακατέβηκα στην γη. Επισκέφθηκα τους ανθρώπους και τους φιλοσόφους μέσα στα κελιά τους, όπου με πάθος φύλαγαν, στο βάθος των συρταριών τους μερικά βιβλία, τους ζωγράφους και τους γλύπτες στα εργαστήρια τους, πού δεν ήταν παρά φτωχικά μαγαζιά τεχνιτών. Μερικοί προτίμησαν να καούν ζωντανοί, παρά να με απαρνηθούν. Άλλοι, όπως ό Έρασμος, διέφυγαν από τους ηλιθίους αντιπάλους τους με την ειρωνεία(...).

Από τότε, από την στιγμή πού ή σκέψη, στα ανώτερα επίπεδα της, είναι ελεύθερη, είμαι ακατάπαυστα αντικείμενο σεβασμού των επιστημόνων, των καλλιτεχνών και των φιλοσόφων. Αλλά από σένα δέχθηκα την πιο τρυφερή και την πιο λιτή ίσως λατρεία. Από σένα και τις πιο αγνές και γεμάτες πίστη προσευχές. Πάνω στην ιερή μου Ακρόπολη, μπροστά στον ερειπωμένο Παρθενώνα μου, με χαιρέτησες με τα ωραιότερα λόγια πού ειπώθηκαν ποτέ σ' αυτόν τον κόσμο, από την εποχή πού οι μέλισσες μου απέθεταν το μέλι τους στα χείλη του Σοφοκλέους και του Πλάτωνος.

Οι αθάνατοι οφείλουν περισσότερα απ' όσο νομίζεται σ' αυτούς πού τους λατρεύουν. Τους οφείλουν την ζωή. Είναι κι αυτό ένα μυστήριο στο όποιο μυήθηκες. Οι θεοί παίρνουν την τροφή τους από τους ανθρώπους. Τρέφονται από τον καπνό πού ανεβαίνει από το αίμα των θυσιών τους. Ξέρεις ότι αυτό σημαίνει πώς ή ουσία τους αποτελείται απ' όλες τις σκέψεις και απ' όλα τα αισθήματα των ανθρώπων. Οι σπονδές των αγαθών ανθρώπων τρέφουν τους αγαθούς θεούς. Οι μαύρες θυσίες τής αγνοίας και του μίσους παχαίνουν τους αγροίκους θεούς. Το έχεις πει: οι θεοί δεν είναι πιο αθάνατοι από τους ίδιους τους ανθρώπους. Υπάρχουν αυτοί πού ζουν από δυο χιλιάδες χρόνια, βραχύβιοι αν συγκριθούν με τα χρόνια τής γης, ή έστω και της ανθρωπότητας, ελάχιστη και αδιόρατη στιγμή της ζωής του σύμπαντος. Σε δυο χιλιάδες χρόνια, οι φλογεροί ήλιοι πού εκτοξεύονται στο διάστημα, δεν φαίνονται καν να έχουν μετακινηθεί.

'Εγώ, ή Παλλάς Αθηνά, ή θεά με τα ανοιχτόχρωμα μάτια, σε σένα οφείλω το ότι ζω ακόμη. Αλλά ήταν λίγο πράγμα ή παράταση της ζωής μου. Λυπάμαι τους θεούς πού σέρνονται μέσα στους άχρωμους καπνούς ενός υπολείμματος λιβανιού, την χλωμή και θλιμμένη παρακμή τους. Μ' έκαμες πιο όμορφη και πιο μεγάλη απ' όσο ήμουν. Με έθρεψες με την δύναμή σου και με την ιδεολογία σου και διά μέσου εσού και αυτών πού σου μοιάζουν, το πνεύμα μου επλάτυνε τόσο, ώστε να μπορεί να συμπεριλαμβάνει το σύμπαν του Κέπλερ και του Νεύτωνος.

(EMAIL)


Read more »

Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

Ο Τρωικός Πόλεμος (La guerra di Troia) (1961)


La guerra di Troia (1961)

Also Known As (AKA)
Ο Τρωικός Πόλεμος
Η άλωσις της Τροίας
Ιλιάδα
Ομήρου Ιλιάδα
A Guerra de Tróia Portugal (imdb display title)
Der Kampf um Troja West Germany
La guerra de Troya Spain
La guerre de Troie France
The Trojan Horse USA
The Trojan War (undefined)
The Wooden Horse of Troy UK
Troijan urhot Finland
Trojanski konj Yugoslavia (Serbian title)



Εδώ μια ταινία επίσης σχετική με τον τρωικό πόλεμο του1956

Read more »

Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012

Βουκεφάλας και το Θεσσαλικό είδος αλόγων

Mια γλωσσολογική διευκρίνησης για το θρυλικό άλογο του Αλεξάνδρου.Γράφει ο ιστορικός  Αρριανός που έζησε στον 2ον μ.χ αιώνα (αναβ.V,19,4) πως ο Βουκεφάλας ήταν υψηλός με μαύρο τρίχωμα,και ώφειλε το όνομά του στο ότι,σύμφωνα με τους μεν,το κεφάλι του έμοιαζε με κεφάλι βοός!,ή μάλλον σύμφωνα με τους δε, στο ότι πάνω στο μέτωπό του είχε είτε εκ φύσεως είτε από άλλο λόγο,μια άσπρη κηλίδα σ`αυτό το σχήμα.
Σήμερα δίδεται άλλη εξήγησις:ο ΒΟΥΚΕΦΑΛΑΣ  άνηκε στο περίφημο θεσσαλικό είδος με το οποίο προμήθευαν τους Βασιλικούς στάβλους σημαδεύοντας το κάθε άλογο στο κεφάλι με το γράμμα Β που κοινώς προφέρεται ``βου`,και σ`αυτό ώφειλε  ο ΒΟΥΚΕΦΑΛΑΣ  το όνομά του,που κατόπιν του έμεινε   κατ`αποκλειστικότητα.

ΕΛΙΣΆΒΕΤ ΚΌΣΚΙΝΑ (το αρχαιοελληνικό ημερολόγιο)
Read more »

Share