Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011

Κένταυροι β΄μέρος Οι μαχες

Οι παλαιότερες μαρτυρίες, πολύ αποσπασματικές για τον μύθο αυτό, σώζονται σε ένα μικρό ποίημα που αποδίδεται στον Όμηρο με τίτλο Κάμινος ή Κεραμείς καθώς και σε πολλές Ηράκλειες.Απηχήσεις της επίσκεψης του ήρωα Στον Φόλο και του αγώνα κατά των Κενταύρων υπάρχουν και στις Τραχίνιες του Σοφοκλή, ενώ στην κωμωδία του Επιχάρμου Ηρακλής παρά Φόλω, τα γεγονότα διακωμωδούνται.

Λεπτομερείς περιγραφές βρίσκονται στον Απολλόδωτα και στον Διόδωρο.

Σύμφωνα λοιπόν με τον αρκαδικό μύθο, όταν ο Ηρακλής ξεκίνησε να συλλάβει τον Ερυμάνθιο κάπρο πέρασε από την Φολόη, οροσειρά μεταξύ Ήλιδος και Αρκαδίας όπου κατοικούσε ο Φόλος.

Ο Κένταυρος των φιλοξένησε στην σπηλιά του, έδωσε στον ήρωα να φάει ψητό κρέας ενώ ο ίδιος έφαγε ωμό.

Αρνήθηκε να του δώσει όμως από το κρασί που ο ίδιος ο Διόνυσος είχε δώσει με την παραγγελία να το ανοίξουν όταν το ζητούσε ο Ηρακλής, με την δικαιολογία ότι η μυρωδιά θα τραβούσε τους υπόλοιπους.

Ο Ηρακλής τον καθησύχασε αλλά οι Κένταυροι ένιωσαν την μυρωδιά και όρμισαν.

Σημαντική βοήθεια τους έδωσε η μητέρα τους Νεφέλη βάλλοντας κατά του Ηρακλή με κεραυνούς και μπόρες.

Ο Ηρακλής καταδίωξε τους Κενταύρους με πυρακτωμένους δαυλούς και σκότωσε αρκετούς με τα βέλη του.

Όσοι γλύτωσαν κατέβηκαν στον Χείρωνα, που ζούσε στον Μαλέα για να προστατευθούν.

Από τα δηλητηριασμένα, με το αίμα της Λερναίας Ύδρας, βέλη βρήκαν άδοξο θάνατο ο Χείρων (από απροσεξία του Ηρακλή), και ο Φόλος ( από απροσεξία δική του)

Η φονική σύγκρουση του Ηρακλή με τους Κενταύρους δεν σταμάτα εδώ. Φονεύει τον Ευρυτίωνα όταν προσπαθεί να απαγάγει την μνηστή του Δηιάνειρα ή , κατά μίαν άλλη παράδοση, επειδή είχε βιάσει την Ιππολύτη μνηστή του Άζανος.

Σκότωσε επίσης τον Όμαδο επειδή βίασε την Αλκυόνη, αδερφή του Ευρυσθέα και τον Νέσσο επειδή εποφθαλμιούσε στην Δηιάνειρα.

Υπομνείσκουν όμως όλες αυτές οι αναφορές στην περίοδο εκείνη που η ανθρωπότητα εγκατέλειπε την ζωώδη διαβίωση στα δάση για περισσότερο πολιτισμένες κατοικίες.

Αυτό σημαίνουν οι ενέργειες του ηλιοθεού – Ηρακλή που καταπολεμά μια βάρβαρη κα ζωώδη περίοδο, ένα περιφρονητέο παρελθών μιας κοινωνίας που εισέρχεται στον πολιτισμό.

Και αυτό το υποδηλώνουν οι συνεχείς βιασμοί και οι προσπάθειες επαναφοράς δια της βίας σε έναν άλλο τρόπο ζωής που είχε ήδη εγκαταλειφθεί!

Ιοκάστη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share