κόσμον τόνδε, τὸν αὐτὸν ἁπάντων, οὔτε τις θεῶν οὔτε ἀνθρώπων ἐποίησεν, ἀλλ᾽ ἦν ἀεὶ καὶ ἔστιν καὶ ἔσται πῦρ ἀείζωον ἁπτόμενον μέτρα καὶ ἀποσβεννύμενον μέτρα.

Τετάρτη, 5 Ιανουαρίου 2011

Ο Δίσκος της Φαιστού

Ο Δίσκος της Φαιστού ανακαλύφθηκε το 1908 στη Φαιστό της Κρήτης, από μια ιταλική αρχαιολογική αποστολή. Πρόκειται για ένα πύλινο δισκοειδές αντικείμενο με δύο όψεις, που έχει χαραγμένα διάφορα σύμβολα σε σπειροειδή μορφή, ηλικίας 4.000 χρόνων.

Παρά τις πολύχρονες προσπάθειες των ειδικών, δεν έγινε κατορθωτή η αποκρυπτογράφηση των συμβόλων. Σήμερα, ο Δίσκος της Φαιστού φυλάγεται στο μουσείο της Κρήτης. Αποτελεί σημείο αναφοράς για χιλιάδες τουρίστες και ερευνητές απ’ όλο τον κόσμο. Ωστόσο, τι σημαίνουν στα αλήθεια τα παράξενα ιερογλυφικά; Ασφαλώς, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι το σύστημα γραφής του Δίσκου συνιστά ένα πρότυπο είδος γραφικών παραστάσεων, η αρχή του γραπτού λόγου.
Ο Τσαρλς Μπέρλιτς, στο βιβλίο του «Μυστήρια από ξεχασμένους κόσμους», σημειώνει ότι «ο Δίσκος της Φαιστού της Κρήτης είναι ένας δίσκος με σχέδια που μοιάζουν να είναι ιερογλυφικές φιγούρες, χαραγμένες σπειροειδώς και στις δύο όψεις του. Αυτός ο δίσκος θα μπορούσε να είναι ένα διασωσμένο παράδειγμα της εξέλιξης του αλφαβήτου διαμέσου του ζωδιακού κύκλου, αν είναι αλήθεια -καθώς έχει υποτεθεί- ότι χρησιμοποιεί ζωδιακά σημεία για φωνητικά σύμβολα (...) ένα πρόσθετο στοιχείο μυστηρίου είναι το γεγονός πως τα σχέδια τυπώθηκαν ανεξάρτητα, το καθένα μόνο του, πάνω στον πηλό με ειδικές σφραγίδες. Με άλλα λόγια, δηλαδή, μια αρχαία μορφή τυπογραφίας».

Ουράνιο μήνυμα
Ο συγγραφέας ερευνητής Θεόδωρος Αξιώτης, στο αξιόλογο βιβλίο του «Η Αποκρυπτογράφηση του Δίσκου της Φαιστού», ισχυρίζεται ότι οι Έλληνες κατάγονται από το άστρο του Σείριου. Μέσα από τις μελέτες του συνέδεσε την ελληνική μυθολογία με τον ζωδιακό κύκλο, προτείνοντας μια εναλλακτική ερμηνεία των συμβόλων του Δίσκου. Γράφει χαρακτηριστικά στον πρόλογό του: «Ο Δίσκος της Φαιστού περιλαμβάνει στις δυο όψεις του δυο Ζωδιακούς και δύο σπείρες. Ο Ζωδιακός της πρώτης όψης ανήκει στο Ρόδακα, ένα σύμβολο του Λόγου Πατέρα και του Ήλιου-Υπερίωνα (Σύρειου) του Υιού. Ο Ζωδιακός της δεύτερης όψης ανήκει στον άνθρωπο-Ηρακλή, τον παρθενογεννημένο από γήινη μήτρα και σπέρμα ουράνιας μήτρας. Ο Ρόδακας, το Απόλυτο, με το σφυρί του Ηφαίστου και το πουλί-περιστέρι, δημιουργεί με δώδεκα εκπορεύσεις το Σύμπαν. Οι δημιουργικές πράξεις συνεχίζονται στη δεύτερη όψη με την τριπλή σπείρα, που μετασχηματίζεται σε τρεις ομόκεντρους κύκλους, σύμβολο των τριών κοσμικών κλιμάκων». Ίσως ένα ουράνιο μήνυμα, αποτυπωμένο στις πύλινες όψεις. Πέρα από την αρχαιολογική αξία και έρευνα, θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει τη σπειροειδή άγνωστη γραφή της Φαιστού ως... ένα μικρό αντίγραφο του Γαλαξία. Τα παράξενα σχήματα που αναπαραστούν ανθρώπους, φυτά, εργαλεία, πουλιά κ.λπ. προσδίδουν μια συμπαντική εικόνα, ένα ημερολόγιο στο χώρο και το χρόνο.

Σχέδιο Δημιουργίας
ΑΝ ΑΥΤΗ η πανάρχαια ελληνική γραφή έχει να μας μεταφέρει ένα κοσμικό μήνυμα, εναπόκειται στον ίδιο τον άνθρωπο να αποκρυπτογραφήσει τα αινιγματικά σύμβολα του Δίσκου. Καθόλου εύκολη υπόθεση. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα μελέτες, έγιναν αρκετά βήματα. Ωστόσο, η οριστική ερμηνεία παραμένει ακόμα πολύ μακριά. «Ο Θεός», γράφει ο Θεόδωρος Αξιώτης, «έχει χαράξει το σχέδιο της δημιουργίας και της εξέλιξης του ανθρώπου στον ουρανό, κι αυτό το σχέδιο ο αρχαίος τυπογράφος το μετέφερε στο Δίσκο της Φαιστού». Ο Τσαρλς Μπέρλιτς διερωτάται: «Είναι δυνατόν να υπήρξαν άλλοι πολιτισμοί στη μακραίωνη ιστορία του ανθρώπου, για τους οποίους δεν ξέρουμε τίποτα;» Ασφαλώς ένα βαρυσήμαντο ερώτημα. Προς το παρόν πρέπει να συνεχίσουμε την εξερεύνηση. Μπροστά μας απλώνεται η μεγάλη πρόκληση. Η κατανόηση της ιστορίας του πολιτισμού είναι και κατανόηση του βαθύτερου εαυτού μας απέναντι στο αέναο κοσμικό γίγνεσθαι.

Share